چگونه لباس ها را در هوای مرطوب خشک کنیم؟

به گزارش مجله شهبازی، خشک کردن لباس ها در هوای مرطوب، کمی بیشتر از حالت عادی طول می کشد، اما یک مشکل غیر قابل حل نیست. با رعایت یک سری راهکارها و نکته های مربوط به این کار، به سادگی می توانیم لباس ها را هر چه سریع تر در هوای مرطوب خشک کنیم. در این مطلب نکاتی را برای خشک کردن سریع لباس ها در هوای مرطوب با آویزان کردن آن ها یا قرار دادن در خشک کن، معرفی می کنیم.

چگونه لباس ها را در هوای مرطوب خشک کنیم؟

آویزان کردن لباس ها در محیط داخلی خانه

یک اتاق بزرگ دارای تهویه مناسب را انتخاب کنید. سعی کنید بزرگ ترین اتاق خانه را انتخاب کنید زیرا بیشترین جریان هوا را خواهد داشت و لباس ها کمی سریع تر خشک خواهند شد. در صورت امکان از خشک کردن لباس ها در اتاق خواب یا اتاق نشیمن خودداری کنید، زیرا رطوبت باعث ایجاد کپک می گردد. به جای آن، سعی کنید از اتاق غذاخوری یا اتاق کار که وسایل زیادی ندارد به این منظور بهره ببرید. اتاق را از نظر دریچه های هوا آنالیز کنید؛ زیرا هوای مرطوب می تواند به وسیله آن ها خارج گردد و هوای تازه به داخل محیط بیاید.

در صورتی که منزل شما دریچه یا هواکش ندارد از اتاقی بهره ببرید که فن یا رادیاتور دارد؛ در این صورت هوا می تواند در اتاق تصفیه گردد.

لباس ها را روی بند رختی پهن یا آویزان کنید که بین هر دو لباس 2.5 سانتی متر فاصله باشد. یک بند رخت بزرگ انتخاب کنید که میله های زیادی داشته باشد و بتوانید لباس های خود را بدون اینکه خیلی چروک و فشرده شوند، آویزان کنید. بعلاوه می توانید لباس های خود را روی میله های کمد آویزان کنید و تا زمانی که خشک شوند در کمد را باز نگه دارید. لباس های خود را روی بند آویزان کنید یا از گیره لباس برای اطمینان از اینکه پارچه ها چروک نمی شوند بهره ببرید. بین هر لباس حداقل 2.5 سانتی متر فاصله بگذارید تا هوا به راحتی بین آن ها جریان پیدا کند و سرعت خشک شدن لباس ها هم بیشتر گردد.

چگونه لباس های خاص را آویزان کنیم؟

شلوار را به گونه ای آویزان کنید که کمربند آن رو به پایین باشد؛ در این حالت پارچه کشیده شده و از چروک شدن آن جلوگیری می گردد. در صورت احتیاج، با گیره مچ های شلوار را نگه دارید. برای لباس های پشمی از گیره لباس بهره ببرید تا چروک نشوند. حوله ها را روی نصف بند رخت تا کنید.

لباس های سنگین و سویشرت ها را روی بند رخت پهن کنید. لباس های سنگین، ممکن است از روی بند رخت بیفتند و احتمال اینکه جای گیره لباس روی آن ها بماند زیاد است. از بند رختی بهره ببرید که قطعه های توری افقی داشته باشد و بتوانید لباس های خود را روی یکی از آن ها قرار دهید. در هر قسمت بند، یک لباس قرار دهید تا چروک نشده و راحت تر خشک شوند.

اجازه دهید نور طبیعی وارد اتاق گردد. در صورتی که اتاقی که لباس ها را در آن خشک می کنید، پنجره دارد پرده ها را جمع کنید تا فرایند تابش نور خورشید با سرعت بیشتری انجام گردد. لباس هایتان را نزدیک نور قرار دهید تا آب موجود در آن ها سریع تر بخار گردد. در صورتی که اتاق پنجره ندارد، هنگام خشک شدن لباس ها لامپ ها را روشن کنید تا کپک ایجاد نگردد.

لباس ها را صبح بشویید. زیرا در این صورت می توانید از تمام روز برای آویزان کردن آن ها و استفاده هر چه بیشتر از نور خورشید بهره بگیرید. نور خورشید می تواند باعث رنگ پریدگی پارچه های رنگ تیره گردد، بنابراین آن ها را در سایه و دور از نور خورشید قرار دهید.

برای افزایش جریان هوا فن روشن کنید. برای افزایش جریان هوا و تصفیه هوای درون اتاق از هر مدل فن که بخواهید می توانید بهره ببرید. فن را رو به لباس ها قرار دهید تا آب موجود در آن ها خارج گردد. برای اینکه رطوبت موجود در اتاق جایی برای خروج داشته باشد، در اتاق را باز بگذارید.

از باز کردن پنجره های اتاق اجتناب کنید. زیرا با این کار رطوبت بیشتری از بیرون وارد اتاق شده و خشک کردن لباس ها را بسیار دشوارتر می سازد. استفاده از فن روی زمین هم ایده خوبی است اما در این صورت باید لباس ها را به صورت نوبتی بچرخانید.

در اتاقی که لباس ها را پهن نموده اید از رطوبت گیر بهره ببرید. دستگاه رطوبت گیر، رطوبت موجود در هوا را جذب نموده و باعث خشکی بیشتر هوای درون اتاق می گردد. پس از آویزان کردن لباس ها، رطوبت گیر را روی کمترین درجه قرار دهید تا انرژی را ذخیره نموده و رطوبت را جذب کند. مخزن رطوبت گیر را پس از خشک کردن کامل لباس ها خالی کنید. با این کار دستگاه سرریز ننموده یا از کار نمی افتد. دستگاه های رطوبت گیر بعلاوه از فیلترها استفاده می نمایند بنابراین باید زمانی که کثیف شدند، آن ها را تمیز یا جایگزین کنید.

قبل از جمع کردن لباس ها اجازه دهید به صورت کامل خشک شوند. حتی اگر شرایط درون خانه مناسب باشد، ممکن است خشک شدن کامل لباس ها تا یک روز طول بکشد. به صورت مرتب در طول روز لباس ها را آنالیز کنید و ببینید که آیا لباس ها هنوز زمان لمس کردن مرطوب هستند یا خیر؟ در صورتی که هوز مرطوب به نظر می رسند، آن ها را روی بند رخت باقی بگذارید؛ در غیر این صورت می توانید آن ها را تا نموده و جمع کنید. در صورتی که لباس ها هنوز مرطوب هستند آن ها را جمع نکنید زیرا جمع شدن رطوبت می تواند باعث رشد کپک گردد.

استفاده از دستگاه خشک کن

فیلتر پرز را آنالیز کنید و ببینید که آیا چیزی درون آن هست یا خیر. فیلتر را بیرون آورده و همه پرزهایی که در آن جمع شده اند را جمع آوری کنید. پرزها را دور بیندازید و فیلتر را به جای خود در ماشین لباسشویی بازگردانید.

در صورتی که پرزهای خشک کن در فیلتر باقی بمانند، هوا نمی تواند در همه جای خشک کن جریان پیدا کند و زمان طولان تری برای خشک شدن لباس ها مورد احتیاج خواهد بود. هشدار: پرزهای خشک کن به شدت قابل اشتعال هستند بنابراین آن ها را از شعله های باز دور نگه دارید.

لباس ها را بر اساس همرنگ بودن و مشابه بودن پارچه ها بشویید. در حالی که شستن یکباره لباس ها می تواند ساده باشد، سطوح مختلف دما باعث آسیب های مختلف به پارچه از جمله رنگ پریدگی و چروک شدن می گردد. برچسب های روی هر لباس را برای پیدا کردن برترین روش برای خشک کردن آن ها مطالعه کنید. لباس های شستنی را در چند دسته مختلف قرار دهید، با این کار می توانید از همه لباس ها به خوبی محافظت کنید.

در صورتی که لباس برچسب ندارد یا از ایمن بودن خشک کردن آن در خشک کن مطمئن نیستید، برای جلوگیری از هرگونه آسیب، آن ها را در هوای آزاد خشک کنید.

قبل از قرار دادن لباس ها در خشک کن، آن ها را بتکانید. لباس هایی که تازه شسته اید را دو یا سه بار محکم تکان دهید تا از انباشته و چروک شدنشان جلوگیری کنید. قبل از قرار دادن لباس در خشک کن سعی کنید آن را صاف کنید. با این روش، پس از خارج کردن لباس ها از ماشین، کمتر چروک خواهند بود.

در صورتی که لباس هایتان پس از در آوردن از ماشین لباسشویی خیس هستند، برای خارج کردن آب اضافی، آن ها را بچرخانید. بعلاوه می توانید به مدت 5 دقیقه آن ها را روی حوله خشک بزرگ پهن نموده و محکم فشار دهید.

دستگاه های خشک کن به وجود فضا برای جریان داشتن هوا در اطراف لباس ها احتیاج دارند؛ بنابراین از پر کردن خشک کن تا بالای آن اجتناب کنید. توچه داشته باشید که لباس هایتان چه میزان از خشک کن را اشغال می نمایند و در صورتی که ظرفیت آن بیش از نیمه پر است، از افزودن لباس بیشتر خودداری کنید. در صورت احتیاج، تکه های بزرگ تر لباس را به قسمت های کوچک تر جدا کنید تا راحت تر بتوانید آن ها را مدیریت کنید.

در صورتی که احساس می کنید خشک کن بیش از میزان پر شده است، نمی تواند به خوبی بچرخد و ممکن است لباس هایتان چروک و خیس باقی بمانند.

حالتی که مخصوص پارچه ها و رنگ های لباس هایتان است را انتخاب کنید. به گزینه های مختلف موجود برای خشک کن نگاه کنید و یکی از آن ها که با نوع لباسشویی تان بیشتر مطابقت دارد را انتخاب کنید. دایره را به سمت آن بچرخانید یا دکمه مربوط به آن را فشار دهید. حال ماشین لباسشویی را روشن کنید. بدون باز کردن درب ماشین لباسشویی، اجازه بدهید به صورت کامل بچرخد و گرمایش خارج نگردد.

به عنوان مثال، در صورتی که پارچه های نازک را می شویید، از گزینه Delicates (حساس) بهره ببرید. بعضی خشک کن ها حسگرهای رطوبت دارند که به صورت اتوماتیک زمانی که متوجه گردد هیچ آبی باقی نمانده، خشک کن را متوقف می نمایند. خشک کن خود را از نظر وجود این قابلیت آنالیز کنید.

در صورتی که فقط چند لباس را خشک می کنید و خیلی سریع به آن ها احتیاج دارید، سعی کنید یک حوله حشک را با لباس هایتان در خشک کن بگذارید تا به جذب رطوبت یاری کند. حوله را 15 دقیقه بعد در بیاورید و 5 تا 10 دقیقه ی دیگر خشک کن را روشن کنید تا زمانی که لباس ها خشک شوند.

لباس ها را بلافاصله پس از خارج کردن از خشک کن، تا نموده یا آویزان کنید. به محض تمام شدن کار خشک کن، لباس ها را از آن خارج کنید. هر لباس را با بیرون آوردن از خشک کن، بتکانید تا چروک و فشرده نگردد. لباس های خود را هر چه زودتر تا کنید تا چروک نشوند.

در این مطلب راه چارههای خشک کردن لباس در هوای مرطوب را آنالیز کردیم. شما با کدام روش موافق هستید؟ به نظر شما چه راه چاره دیگری را می توان به کار برد؟

منبع: wikiHow

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1320

به "چگونه لباس ها را در هوای مرطوب خشک کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه لباس ها را در هوای مرطوب خشک کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید