مشهورترین غارهای دنیا و دنیایی متفاوت و اسرارآمیز

به گزارش مجله شهبازی، غارها از جمله زیباترین و چشم نوازترین جاذبه های طبیعی به شمار می آید جاذبه هایی که دارای علاقمندان بی شماری نیز می باشد. علاقمندانی که حاضرند هر رنج و سختی را به جان بخرند و از مسیرهای سخت با دسترسی های سخت عبور نمایند اما تماشای این جاذبه غارهای معروف دنیا را به راحتی از دست ندهند. همین امر سبب شده که هر از گاهی از هر گوشه و کنار دنیا خبری از کشف یک غار تازه به گوش رسد به نحوی که تعداد غارهای کشف شده در سر تا سر دنیا عددی قابل توجه است. اما در میان غارهای معروف دنیا هستند غارهایی که نسبت به سایرین شاخص تر و شناخته شده تر هستند و آوازه ای دنیای دارند. قصد داریم که در این نوشتار شما را با بعضی از غارهای دیدنی دنیا آشنا کنیم. پس ما را در نوشتار مشهورترین غارهای دنیا همراهی کنید.

مشهورترین غارهای دنیا و دنیایی متفاوت و اسرارآمیز

غار زیبای علی صدر، نگینی در شهر همدان

یکی از دیدنی ترین غارهایی که معروفیت دنیای دارند بی شک در کشورر عزیزمان ایران واقع شده است. این غار که در 75 کیلومتری شهر همدان در منطقه ها ساری قیه در مجاورت روستای علی صدر شهر کبودر آهنگ واقع شده است، علی صدر خوانده می گردد. غار علی صدر به عنوان تنها غار تالابی کشورمان شناخته می گردد. این در حالی است که در سطح بین المللی نیز جز معدود غارهای آبی دنیا و از غارهای دیدنی دنیا است. این غار که از سطح دریا ارتفاعی در حدود 2100 متر دارد از دالان ها و دهلیز های متعددی تشکیل شده که از طریق رشته ای از آب ها در برگرفته شده است. این آب ها منجر به پدید آمدن دریاچه ای در دل غار شده است. اما نکته حائز اهمیت درباره این غار آبی در بین غارهای معروف دنیا، سهولت استفاده از کانال های آبی است که این فرصت را به توریستان می دهد که به سهولت با سوار شدن بر قایق های پارویی به قسمت های مختلف آن سرک بکشند. اگر چه تمام قسمت های مختلف علی صدر کشف و معرفی نشده اما دالان های کشف شده به حدی مورد آنالیز و تحلیل نهاده شده که گفته می گردد در بعضی دالان ها سال طول 10 تا 11 کیلومتر پیش روی اجرا شده است. به علاوه که دانشمندان و صاحب نظران متعقدند که شاخص اصلی علی صدر در بین مشهورترین غارهای دنیا مقدار ارتفاع آب است. نقل می گردد که سطح آب درون این جاذبه طبیعی در بین زیباترین غارهایی که معروفیت دنیای دارند از صفر تا 14 متر در نوسان است. طبق اعلام رسمی سازمان میراث فرهنگی و دنیاگردی کشورمان ایران، تا کنون حدود 2100 متر از طول غار علی صدر شناسایی شده است. طولی که دارای ارتفاعی بین 1 تا 35 متر می باشد، عرضی بین 2 تا 15 متر را برایش تخمین زده و بین 1 تا 17 متر نیز عمق را احتساب نموده اند. چیزی که از شواهد تاریخی بر می آید این است که در سال 1342 هجری شمسی یک گروه کاوشگری و توریستی 14 نفره به سرپرستی مرحوم محمد طاهر همایونی از کلوپ سینا در هیئت کوهنوردی استان همدان به سمت روستای علی صدر رهسپار می گردند. در میان این کوهنوردی آن ها پیروز به یافتن این غار بی نظیر می شوند. آغاز به اکتشاف و آنالیز می کنند و با وسایل ابتدایی خود اطلاعاتی را به دست می آورند که زمینه ساز تحقیقات بعدی می گردد. به طوری که در سال 1346 هجری شمسی با پخش خبر این اکتشاف سیل عظیمی از محققان و علاقمندان به طبیعت به سمت این منطقه سرازیر می شوند. پس از سال ها آنالیز و کاوش پایان در سال 1354 هجری شمسی بازدید برای عموم آزاد شد. به محض این اعلام عمومی مردمان مشتاق به طبیعت گردی به سوی این غار زیبا در بین غارهای معروف دنیا حرکت کردند و به این محیط رونق بیشتری دادند. امروزه در قسمت قسمت محوطه علی صدر انواع و اقسام امکانات رفاهی تعبیه شده تا توریستانی که سالانه نزدیک به 800 هزار نفر می باشند به راحتی از این جاذبه در بین غارهای معروف دنیا بهره ببرند.

کشور نیوزیلند و غاری به نام کرم شب تاب

در قسمتی از ایسلند شمالی در نیوزلند غاری زیبا در بین مشهورترین غارهای دنیا کشف و شناخته شده که کرم شب تاب نامیده می گردد. گفته می شو که علت نامگذاری این غار به این نام، وجود کرم های شب تابی نادری است که درون محوطه غار زندگی می کنند. این غاری تنها یکی از مجموعه غارهای وایتومو به شمار میرود. کرم شب تاب در حقیقت از دو غار دیگر به نام های رواکوری ruakuri و آرانوی aranui تشکیل شده است. شاید هم ساختار درونی غار بوده که سبب جلوه گری اصلی کرم شب تاب شده است. زمانی که شما به عنوان یک توریست پای به درون این غار زیبا و پر آوازه بگذارید با تعدادی از راهنماهای متخصص رو به رو می شوید که سعی دارند به نحوه احسن این جاذبه طبیعی را به شما معرفی کنند. به همین منظور آن ها با شما هم مسیر می شوند و شما را به سوی بخش های مختلف غار راهنمایی می کنند. بخش اول قسمت بالایی غار است. در این قسمت شما این فرصت را دارید که با زیبایی های چشم نواز رو به رو شوید و عکس هایی به یادگار بگیرید. پس از آن با عبور از تومو که یک سنگ آهکی ا ارتفاع 16 متر است به سمت قسمت دوم غار منتقل می شوید. در این مکان که لقب تالار پذیرایی را از آن خود نموده شما این امتیاز را دارید که توقف کنید و به سرو غذاهایی مرتبط با کشور نیوزیلند بپردازید. پس از این مهمانی کوچک در دل غار شما به سمت قسمت سوم و بخش آخر غار برده می شوید. این مکان به علت ویژگی های خاص و طبیعی خود صدای اطراف را به زیبایی بازگشت می دهد و منعکس می نماید. به همین علت است که خوانندگان بنام کشور نیوزلند و حتی بعضی از خوانندگان مشهور دنیای به این مکان با نا همواری با ارتفاعی 18 متری می آیند و به تمرین خوانندگی مشغول می شوند. پس از یک گشت و گذار کامل و تمام عیار در دل غار کرم شب تاب، شما به عنوان یک توریست از طریق قایقی که بر روی رودخانه وایتومو حرکت می نماید به جایی خرج از غار راهنمایی می شوید. جایی که گویی رنگ ها و نورها در آن به پایکوبی و پایکوبی مشغولند. اگر روزی فرصت تماشای این پدیده های شگرف طبیعی را به دست آوردید در این بین به راحتی یکی از مشهورترین غارهای دنیا را از دست ندهید.

تماشای یک استخر طبیعی در کشور آمریکا، استخر همیلتون

یکی از جاذبه های توریستی طبیعی در کشور آمریکا و یکی از غارهای معروف دنیا، استخر طبیعی همیلتون می باشد که در منطقه حفاظت شده همیلتون واقع شده است. این استخر طبیعی که در واقع یک غار چشم نواز در میان غارهای دیدنی دنیا است در سالیان گذشته بستری برای عبور روخانه ای زیر زمینی بوده که به مرور زمان و با فرسایش غار سقوط نموده و فرو نشسته و منجر به شکل شمایلی شده که امروزه چشم ها را در میان غارهای دیدنی دنیا به خود خیره می نماید. از سال 1960 میلادی به بعد مکانی حدود 37 کلیومتری غرب آستن تگزاس آمریکا یک مکان تفریحی طبیعی معرفی گشت که به شدت نیز مورد استقبال علاقمندان به توریستی واقع شد. این مکان که استخر طبیعی همیلتون نام داشت در قلب منطقه ای به وسعت 940 متر مربعی واقع شده بود. منطقه ای که با داشتن اکوسیستم های بی نظیر و آبشارهایی که طولی در حدود 15 متر دارند، شاخص گشته است. این منطقه که زمانی یکی مشهورترین تفرجگاه های آمریکا بوده دارای قوانینی سخت گیرانه می باشد که توریستان را ملزم به حفظ و حراست از منطقه می نماید. بعضی از این قوانین بدین توضیح هستند: ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، ممنوعیت روشن کردن آتش، ممنوعیت ماهیگیری، ممنوعیت اقامتی بیش از یک روز، الزام به دوچرخه سواری در سر تاسر منطقه. همه این موارد را در کنار استخر طبیعی همیلتون در نظر بگیرید تا مقدار استقبال توریستان طبیعت دوست به این منطقه در بین مشهورترین غارهای دنیا را کاملاً درک نمایید.

غار کریستال های غول پیکر مکزیک

قصد داریم در این لحظه غاری را در بین غارهای معروف دنیا به شما معرفی کنیم که به علت شرایط جوی خاصی که دارا است امکان بازدید را برای علاقمندانش به نحوی در آورده که بدون وجود تجهیزات هر فرد نهایتاً 10 دقیقه در این مکان می تواند زنده بماند. در این مکان که طولی در حدود 27 متر و عرضی در حدود 9 متر دارد دما تا 58 درجه سانتیگراد نیز قابل مقدار گیری می باشد. این در حالی است که رطوب احتسابی بین 90 تا 100 درصد تخمین زده می گردد. این مکان در بین غارهای معروف دنیا که غار کریستال در کشور مکزیک است به معدن نایکا در 300 متری عمق زمین در منطقه چیواوای مکزیک منتهی می گردد. درون غار یک تالار اصلی وجود دارد که در آن بلورهای غول پیکری از کریستال مجتمع شده اند. این کریستال ها که به صورت طبیعی تشکیل شده به نحوه خیره کننده هستند که همگان را متعجب می سازد. یکی از این کریستال های کشف شده در غار دارای 11 متر طول، 4 متر قطر و 55 تن وزن می باشد. محیط این غار در بین مشهورترین غارهای دنیا چنان حیرت آور است که هیچگاه از تماشایش سیر نخواهید شد. این منطقه از غارهای دیدنی دنیا می باشد.

غار باتو در کشور هزار رنگ مالزی

در کشور مالزی در جهت شمالی شهر کوالالامپور، منطقه ای به نام باتو وجود دارد. این منطقه دارای معبدی متعلق به دین هندوهای خارج از هندوستان به همین نام می باشد. در نزدیکی معبد باتو تپه هایی به این نام نیز قابل ریت هستند. به علاوه که در میان کوه هایشان مجموعه ای از غارها نیز به نام باتو در نزدیکی رودخانه باتو یافت می گردد. با همه این تفاسیر باتو را می توان یکی از مهمترین منطقه ها توریستی کشور مالزی بدانیم چرا که گوشه گوشه آن پر است از زیبایی هایی بی مانند که برای شناخت و بازدید از آن ها ساعت ها زمان احتیاج است. گفته می گردد که سالانه بالغ بر یک میلیون پانصد هزار نفر از سراسر دنیا به این منطقه و معبد باتو رهسپار می شوند. این افراد فرصت دارند که ضمن بازدید از این جاذبه مذهبی به سوی غارهای باتو که یک جاذبه طبیعی چند میلیون ساله نیز می باشند حرکت کنند و از آن بازدید به عمل آورند. گفته می گردد که این غارها در بین غارهای دیدنی دنیا زمانی سرپناه مردمان بومی منطقه نیز بوده است. به طور جد می توان گفت که غارهای باتو که از غارهای دیدنی دنیا می باشد در سال 1891 میلادی شرایط بهتری پیدا کردند. علت این بهتر شدن شرایط پیکشش شدن معبد باتو به یکی از بزرگان مدهبی هندو بود که از طریق یک بازرگان هندی در مالزی صورت پذیرفت. این بازرگان در ادامه فعالیت هایش در منطقه باتو در سال 1920 میلادی تعداد 272 پله را برای دسترسی راحت تر توریستان تعبیه کرد تا هر آنکه به سوی باتو حرکت می نماید، بعد از بازدید از این معبد باشکوه به ضیافت غارهای چشم نواز موجود در دامنه کوه های باتو برود.

مجموعه غارهای اسکوک جان در کشور اسلوونی

در میان مشهورترین غارهای دنیا این بار قصد داریم به معرفی یک غار پر آوازه و چشم نواز دیگر بپردازیم. مجموعه غارهایی که در سال 1986 میلادی به ثبت میراث دنیای آثار طبیعی و فرهنگی یونسکو رسید و بهتر و بیشتر به دنیایان معرفی گشت. این جاذبه ها که لقب گنجینه های سیاره زمین را از آن خود نموده از جمله آثاری هستند که از نظر تمام صاحب نظران احتیاج به حفظ و حراستی ویژه دارند. تنها تعداد معدودی از جاذبه های طبیعی دنیا به عنوان خارق العاده ترین پدیده های زمین شناخته می شوند. یکی از این فهرست غارهای اسکوک جان می باشد. اثری که در کنار دره بزرگ آمریکا، جزایر گالاپاس، صخره مرجانی استرالیا و کوه اورست نمونه و مانندی در دنیا ندارند. همین نگاه های ویژه دنیای و حساسیت های بین المللی سبب شد تا دولت اسلوونی یک کمیته مخصوص برای حفاظت و تحقیق بر روی این غار در بین غارهای دیدنی دنیا در نظر بگیرد تا مو به مو و وجب به وجب این غار را مراقب کنند. در ادامه این فعالیت ها این کمیته درخواست ساخت یک پارک ملی در محوطه اسکوک جان را خاطرنشان کرد. با ساخته شدن این پارک ملی روند حفاظتی شکل بهتری به خود گرفت و تا حدودی خیال ها خالی از نگرانی شد. به جرأت می توان گفت که این غار شگفت انگیز که از غارهای معروف دنیا می باشد دارای بخش هایی است که هر بیننده ای را انگشت به دهان می نماید. یکی از این بخش ها که وسیع ترین بخش غار نیز به شمار میرود، تالار مارتل است که وسعتی در حدود 2.2 میلیون متر مکعب را دارا می باشد. اگر چه هنوز قسمت های زیادی از اسکوک جان کشف نشده و در زیر زمین راز آلود به جای مانده اما سایر بخش ها چنان خیره کننده است که سبب شده این مجموعه با تالار مارتل یکی از مهمترین و شاخص ترین کشف های زیر زمینی اروپا و دنیا محسوب گردد. اگر چه در سال های گذشته به علت نبود پل ها و پلکان های مناسب دسترسی به این مجموعه سخت بوده اما با ساخت و سازهای نو این مسائل مرتفع شده و در حال حاضر سالانه 100 هزار نفر برای بازدید از این مجموعه راهی اسلوونی می شوند. امیدواریم که روزی شما نیز جز علاقمندان یکی از غارهای دیدنی دنیا باشید.

چین و غار پر آوازه و زیبای فلوت نی Ludi Yan

در شهر گویلین استان گوانگزی چین یک غار 180 میلیون ساله به نام فلوت نی وجود دارد. این غار بی نظیر که از جنس آهک می باشد در مدت 1200 ساله به شاخص ترین مرکز و جاذبه توریستی کشور چین بدل شده است. فلوت نی به واسطه معروفیت و آوازه ای که پیدا نموده به شدت مورد نظر مسئولان توریستی کشور چین واقع شده است. به نحوی که برای جلوه گری هر چه بهتر غار اقدام به نور پردازی های بی نظیری نموده که نمونه آن به راحتی قابل یافت نیست. این غار که نام خود را از نوعی نی وام گرفته که برای ساخت فلوت کاربرد دارد دارای استالاگمیت ها و استالاکتیت های معتددی می باشد که با اشکال خاص و عجیبشان غار را در بین مشهورترین غارهای دنیا چشم نوازتر و خیره کننده تر نموده و بر معروفیت فلوت نی افزوده اند. همه این زیبایی های طبیعی را در کنار 70 سنگ نوشته تاریخی اکتشافی تجسم کنید تا به اوج شکوه و شاخص بودن این غار در بین مشهورترین غارهای دنیا پی ببرید.

مجموعه غارهای چشم نواز و خیره کننده یخی کشور آرژانتین

در دل پارک ملی سانتا کروز با وسعتی برابر 4459 کیلومتر مربع در کشور آرژانتین، مجموعه ای از غارهای یخی وجود دارد که در میان یخچال های طبیعی نهاده شده اند. این پارک که در سال 1981 میلادی در میان آثار دنیای یونسکو جای گرفت. به علت وجود این غارها در بین غارهای دیدنی دنیا با اقبالی بی مانند از سوی توریستان و علاقمندان به طبیعت نهاده شد به صورتی که هزاران هزار توریست به این کشور و این پارک ملی عزیمت می کنند تا شاهد نحوه تشکیل این غارهای زیبا در دل یخچال های طبیعی باشند. درباره غارهای یخی صحبت ها و حدس های زیادی وجود دارد. اما نظر بیشتر دانشمندان بر این است که در اثر نفوذ آب به داخل یخچال ها چنین غارهایی با این هیبت شکل گرفته است. اگرچه در کشور نروژ، ایسلند، آلاسکا مشابه غارهای یخی کشور آرژانتین رویت می گردد اما این سبب نمی گردد که از کنار زیبایی این جاذبه های طبیعی به راحتی گذر کنیم.

کشور ویتنام و غار هانگ سونگ سات

در کشور ویتنام و در جزیره بوهون یکی از زیباترین غارهای دنیا وجود دارد. این غار که به واسطه شکل ظاهری توانسته لقب غار عجایب را از آن خود کند، هانگ سونگ سات نام دارد. این غار خارج العاده و حیرت آور که متعلق به منطقه هالونگ می باشد در دل خود دو تالار را جای داده که پوشیده از استالاکتیت و استالاگمیت می باشد. اگر چه قدمت تشکیل این غار چون یک راز به جای مانده اما در سال 1901 میلادی بود که کاشفان فرانسوی پیروز به یافت این غار شگفت انگیز شدند و نام هانگ سونگ سات را در دنیا مطرح کردند. کشور ویتنام اگر چه با یک تاریخ عجیب رو به رو است اما زیبایی های طبیعی آن غیر قابل انکار است. پس این جاذبه ها را در بین غارهای معروف دنیا از خاطر نبرید.

آمریکا و غار لمن

از جمله غارهای آهکی شاخص دنیا و از مشهورترین غارهای دنیا غار لمن آمریکا است که در میانه پارک ملی گریت باسین که معنای حوضه آبریز بزرگ را می دهد، در نودای آمریکا واقع شده است. این غار که در حال حاضر نیز مورد کاوشگری محققان واقع شده است تا کنون بیش از 300 طاق مختلف خود را به آنان نمایان نموده است. اگر چه نمی توان از زحمات اولین کاوشگر این غار یعنی ابشالوم لمن به راحتی گذشت. این فرد چنان زحماتی را برای این غار انجام داده که به پاس زحماتش این جاذبه طبیعی را به نام او خوانده اند. چیزی که لمن را نسبت به سایر غارهای آهکی دنیا خاص تر نموده نوع استالاکتیت ها و هلیکیتیت ها و استلاگامیت هایی است که در جای جای آن رویت می گردد. اگر چه این جاذبه چشم نواز است اما دارای اهمیت های زیست محیطی و زمین شناسی نیز می باشد. همین امر سبب شده که علاوه بر توریستان محققان نیز در صف علاقمندان این غار قرار گیرند. شوق و شور بازدید از لمن را می توان در دل هر ماجراجویی یافت. تمامی جاذبه هایی که در بالا بدان اشاره کردیم گوشه ای از زیبایی های طبیعی دنیا هستند. زیبایی هایی که بی شک هواداران بی شماری دارند. بهتر است از هر آنچه زیبایی در این دنیا وجود دارد به نحو احسن استفاده کنیم چرا که شاید روزی به علت تغییرات زیست محیطی دیگر نتوان این همه زیبایی را از نظر عبور داد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1463

به "مشهورترین غارهای دنیا و دنیایی متفاوت و اسرارآمیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین غارهای دنیا و دنیایی متفاوت و اسرارآمیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید