بزرگترین کشورهای دنیا به ترتیب، کدام کشورها هستند؟!

به گزارش مجله شهبازی، بزرگترین کشورهای دنیا از گذشته جزو معروف ترین سوالات امتحانی زمان مدرسه در درس جغرافیا بودند و حتی کسانی که به این درس علاقه زیادی نداشتند هم می توانستند از روی نقشه این کشورها را به آسانی تشخیص دهند. حتما به یاد دارید که هنگام نگاه کردن به نقشه کره زمین، بعضی از خشکی ها وسیع تر و پهناورتر از بقیه بودند و همین موضوع باعث می شد تا نام آن ها راحت تر در ذهنمان حک گردد. در این مقاله از خبرنگاران تصمیم گرفتیم بزرگترین کشورهای دنیا را به شما معرفی کنیم و بر مسائلی مانند جمعیت، فرهنگ و ویژگی های این کشور را مروری داشته باشیم. پس حتی اگر به جغرافیا هم علاقه چندانی ندارید، با ما همراه باشید تا مطالب جالب و خواندنی راجع به کشورهای بزرگ و پهناور را از دست ندهید.

بزرگترین کشورهای دنیا به ترتیب، کدام کشورها هستند؟!

علت جذابیت بزرگترین کشورهای دنیا چیست؟

تقریبا تمامی اهالی کره زمین در رابطه با بزرگترین کشورهای دنیا اطلاعات مختصری دارند و حداقل برای یک بار هم که شده نام کشورهایی مانند کانادا، روسیه و چین را شنیده اند یا برای مثال می دانند چینی ها چه شکلی هستند! کشورهای بزرگ در سراسر دنیا معروف هستند و نام و رسم خاصی برای خود دارند.

این معروفیت اما همواره به سود کشورها نخواهد بود و ممکن است دولت ها را در اداره امور کشوری دچار مشکل کند. زیرا هر چه یک کشور بزرگتر و معروف تر باشد، استقبال مهاجران از آن بیشتر است و این قضیه سبب می گردد تا ساکنین کشورهای بزرگ متشکل از تمامی ملیت ها و قومیت ها باشد. این امر از جهاتی مثبت و از جهاتی منفی تلقی می گردد؛ چراکه هرچه تفاوت های فرهنگی و قومیتی در یک کشور زیاد گردد، اداره آن کشور سخت تر و حساس تر خواهد شد.

  • ایجاد روابط بین المللی محبت آمیز

این نکته را در نظر داشته باشید که رفت و آمد ملیت های مختلف باعث ایجاد روابط بین المللی محبت آمیز و رونق اقتصاد و کسب و کار یک جامعه می گردد و از این جهت هم به سود مهاجران و هم به سود کشورها خواهد بود. ولیکن بعضی از کشور ها برخلاف وسعت و پتانسیلی که برای افزایش جمعیت خود دارند، جامعه آماری بسیار کوچکی داشته که بالانس و تعادل محیط و نیروی انسانی را به خطر می اندازد و جامعه ای که با کمبود نیروهای جوان و متخصص روبرو باشد نیز نخواهد توانست به درستی اهداف خود را پیش ببرند. در ادامه این مطلب کشورهای برتر دنیا از نظر وسعت و پهناوری را به شما معرفی خواهیم کرد و ویژگی های جمعیتی و محیطی هر یک را آنالیز خواهیم کرد.

روسیه؛ بزرگترین کشور دنیا

روسیه پرچمدار جدول بزرگترین کشورهای دنیا است و وسعت آن به قدری زیاد است که با 14 کشور مختلف هم مرز بوده و بین دو نیمه آسیا و اروپا تقسیم شده است. نکته جالب در خصوص بزرگی روسیه این است که بخش آسیایی آن به تنهایی بزرگترین کشور آسیایی محسوب می گردد و بخش اروپایی آن نیز به راحتی از کل کشورهای اروپا بزرگتر است. این کشور بزرگ و قدرتمند 146 میلیون نفر جمعیت دارد و جزو 10 کشور پرجمعیت دنیا به شمار میرود.

اگر همچنان درمورد وسعت روسیه شک دارید، باید بگوییم که کشور روسیه به تنهایی حدود 11 درصد از کل خشکی های کره زمین را تشکیل می دهد. اما جالب اینجاست که از این کشور با وسعت بالایی که دارد، انتظار می رود تا سرشار از منابع طبیعی و انرژی باشد. در واقع همینطور هم هست و طبیعت روسیه سرشار از نفت است اما شرایط استخراج آن به شدت زمان بر و هزینه بر است و صرفه مالی ندارد. به همین جهت بخش بزرگی از ثروت این کشور دست نخورده باقی خواهد ماند.

کانادا؛ کشوری پهناور با طبیعتی بکر

کانادا را می توان به عنوان برادر کوچک تر روسیه در نظر گرفت و رتبه دوم جدول بزرگترین کشورهای دنیا را به آن اختصاص داد. وسعت کانادا به قدری است که بعضی از شهرهای آن را فرانسوی زبان ها و بخش اعظم آن را انگلیسی زبان ها تشکیل داده اند. اما نکته جالب اینجاست که هم بخش انگلیسی زبان آن بزرگترین کشور انگلیسی زبان دنیا محسوب می گردد و هم بخش فرانسوی آن!

  • بزرگترین مرز خشکی و خط ساحلی دنیا

بزرگترین مرز خشکی و خط ساحلی دنیا نیز مربوط به کانادا می باشد. این کشور از طرف شمال با اقیانوس منجمد شمالی، از غرب با اقیانوس آرام و از سمت شرق با اقیانوس اطلس هم مرز است و بخش جنوبی آن خط مرزی پهناور با ایالات متحده آمریکا را تشکیل داده است.

با توجه به وسعت بالای کانادا، این کشور تنها 37 میلیون نفر جمعیت دارد و جامعه آماری بسیار کوچکی دارد. بطوریکه اگر پهنای کشور بر تعداد تقسیم گردد، هر کس حدود 60 هکتار زمین می تواند داشته باشد. همین مسئله سبب شده تا کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا باشد و افراد با هر قومیت و آئین و نژادی می توانند کانادا را برای ادامه زندگی خود انتخاب نمایند. نکته قابل توجه دیگر در خصوص کانادا این است که بخش اعظمی از فرهنگ و جامعیت این کشور در نیمه شرقی و در شهرهای تورنتو، مونترال و اتاوا نهفته است.

ایالات متحده آمریکا

پس از کانادا، ایالات متحده آمریکا دومین کشور بزرگ انگلیسی زبان است و از نظر بزرگی و وسعت بین چین و کانادا قرار می گیرد. آمریکا از استان های متفاوتی تشکیل شده که هر کدام فضا و فرهنگ مخصوص و حتی آب وهوای منحصربه فرد خود را دارند. استان های آمریکایی بیشترین تنوع را در شرایط اقلیمی و حیات وحش دارند که آمریکا را به کشوری غنی با طبیعتی بکر و هیجان انگیز تبدیل نموده است.

آمریکا از جنوب با مکزیک و از شمال با کانادا هم مرز است و با جمعیت 377 میلیون نفری، سومین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می گردد. نوار ساحلی این کشور نیز مانند کانادا وسیع و گسترده است.

چین؛ تنها امپراطوری به جامانده در آسیا

همانطور که می دانید چین پرجمعیت ترین کشور دنیاست و با جمعیتی بیش از 1 میلیارد و 400 میلیون نفر، بزرگترین کشور مسیحی، مسلمان و .. محسوب می گردد. در کشور چین به ازای هر 1000 نفر 2 پزشک وجود دارد؛ یعنی جمعیت پزشکان کشور چین از کل جمعیت قطر بیشتر است!

این کشور پس از روسیه بزرگترین کشور آسیایی و اولین کشور بزرگ آسیای میانه شناخته می گردد و اختلاف دمای قابل توجهی در بین قسمت های شمالی و جنوبی آن قابل مشاهده است. اگر تایوان و جزایر موجود در اطراف دریای چین را جزوی از این کشور بدانیم، چین در جایگاه دوم بزرگترین کشورهای دنیا قرار خواهد گرفت.

برزیل؛ بزرگترین کشور در آمریکای جنوبی

رتبه پنجمین کشور بزرگ دنیا متعلق به کشور برزیل در قاره آمریکای جنوبی است. کشور برزیل یکی از بزرگ ترین و معروف ترین جنگل های دنیا یعنی آمازون را در قلب خود جای داده است. خط ساحلی این کشور حدود 8000 کیلومتر امتداد دارد و شهرهای توریستی و اصلی آن مانند ریودوژانیرو و سائوپائولو در مجاورت ساحل قرار دارند. کشور قهوه، فوتبال و خانه جنگل های آمازون جمعیتی حدود 210 میلیون نفر دارد و از لحاظ جامعه آماری، ششمین کشور پرجمعیت دنیا است و بزرگترین کشور در آمریکای جنوبی و نیم کره جنوبی محسوب می گردد.

استرالیا؛ دوستدار و حامی حیوانات

کشور استرالیا که به خانه حیوانات اهلی و وحشی و حمایت از آن ها معروفیت دارد، سومین کشور انگلیسی زبان بزرگ دنیا محسوب می گردد. این کشور بعلاوه بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه است و نکته جالب در رابطه با آن نداشتن مرز خشکی با هیچ کشوری است. این کشور سرسبز و زیبا مساحتی معادل 7،692،000 کیلومتر دارد و جمعیت آن تنها 26 میلیون نفر است که در کشورهای بزرگ دنیا جزو نقاط کم جمعیت محسوب می گردد.

هندوستان؛ سرزمین بالیوودی ها

کشور هند در کنار چین و روسیه سه گانه پهناورترین کشورهای خاورمیانه را تشکیل می دهند. پس از روسیه و چین، هند بزرگترین کشور در آسیا محسوب می گردد و از نظر جمعیتی نیز با تعداد 1 میلیارد و 352 میلیون نفر دومین کشور پرجمعیت دنیا بعد از چین است. سرزمین بالیوودی ها به تنهایی یکی از بزرگترین کشورهای دنیا است و وسعتی بیش از 3 میلیون و 200 هزار متر مربع دارد. این کشور دارای مرز مشترک با کشورهایی مانند نپال و پاکستان است و بر سر بعضی منطقه ها با پاکستان اختلاف دارد.

آرژانتین؛ رقیب فوتبالی برزیل

ممکن است آرژانتین در وسعت و پهناوری جلوی برزیل کم بیاورد اما در فوتبال هرگز! آرژانتین خانه فوتبافهرست های معروف دنیا و سرزمین مسی و مارادونا است، با وجود اینکه از برزیل کوچک تر می باشد اما جزو یکی از کشورهای بزرگ دنیا و بعلاوه بزرگترین کشور اسپانیای زبان دنیاست که جمعیتی حدود 44 میلیون نفر دارد. جالب است بدانید که آرژانتین در طول تاریخ جزو مستعمرات اسپانیا بوده و امروزه مساحت آن بسیار بیشتر از اسپانیا می باشد!

قزاقستان؛ عجیب ولی واقعی

قزاقستان یکی از کشورهای روس زبان است که به میزان روسیه معروفیت و قدرت ندارد اما جزو بزرگترین کشورهای دنیا است و مساحتی بالغ بر 2 میلیون و 700 هزار کیلومتر مربع دارد. مساحت کوچکی از کشور قزاقستان را نوار ساحلی تشکیل داده و بقیه قسمت های آن خشک است. جمعیت قزاقستان تنها 18 میلیون نفر است.

الجزایر؛ کوچک ترین کشور بزرگ دنیا

فهرست بزرگترین کشورهای دنیا با کشور عربی الجزایر به خاتمه می رسد. الجزایر بزرگترین کشور عرب زبان دنیا است که در قاره آفریقا واقع شده است. این کشور مساحتی معادل 2 میلیون و 381 هزار کیلومتر مربع دارد و با 43 میلیون نفر جمعیت در رتبه سی و دومین کشور پرجمعیت دنیا واقع شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله از خبرنگاران بزرگترین کشورهای دنیا را به همراه یکدیگر آنالیز کردیم و با موقعیت جغرافیایی، جمعیت و همسایگان هر یک از آن ها آشنا شدیم. اگر قصد سفر به هریک از این کشورها را دارید، می توانید با مشخصاتی که در مقاله بالا در خصوص کشورهای بزرگ دنیا به آنالیز آن ها پرداختیم، آشنایی نسبی با این مقاصد گردشگری معروف دنیا را کسب کنید و از سفر به پهناورترین خشکی های دنیا لذت برده و شگفتی های هریک را از نزدیک مشاهده کنید.

سوالات متداول

بزرگترین کشور عربی دنیا کدام است؟

کشور الجزایر در قاره آفریقا بزرگترین کشور عربی زبان دنیا است.

پرجمعیت ترین کشور دنیا بعد از چین کدام است؟

چین و هند به ترتیب اولین و دومین کشورهای پرجمعیت دنیا هستند.

استرالیا با کدام کشورها هم مرز است؟

کشور استرالیا تماما به وسیله خط ساحلی احاطه شده و هیچ مرز مشترکی با کشورهای دیگر ندارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1406

به "بزرگترین کشورهای دنیا به ترتیب، کدام کشورها هستند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین کشورهای دنیا به ترتیب، کدام کشورها هستند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید