25 فستیوال برتر جهان

به گزارش مجله شهبازی، همانند چهارشنبه سوری در ایران، در بسیاری از کشورهای دنیا جشنواره های مختلف برگزار می گردد که گاهی اوقات مراسم عجیب و جالبی در این جشنواره ها به چشم می خورد.

25 فستیوال برتر جهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از مجله مهر: هرساله جشنواره های بسیار زیادی به مناسبت های خاص در اقصی نقاط جهان برگزار می شود که برخی از آنها ریشه در آئین سنتی و تاریخی داشته و آغاز آن به سال ها قبل باز می شود و برخی دیگر در سال های اخیر و بیشتر برای جذب گردشگر در منطقه ویژه گردشگردی انجام می شود.

برخی از این جشنواره ها برای تفریح و شادی است و آرامش روحی و جسمی را برای افراد به همراه دارد اما برخی دیگر هیجان های کاذب و پرخطر است که باعث مصدومیت و یا حتی مرگ شرکت نمایندگان می شود. 25 جشنواره جالبی و عجیبی که سراسر جهان برگزار می شود را در زیر مشاهده می کنید:

جشنواره فانوس (lantern festival) - تایلند

جشن فانوس، در تایلند با دو شیوه برگزار می شود. در برخی از شهرها مردم فانوس هایی را به آب می اندازند تا برای آنها خوبی و خوش شانسی را به همراه بیاورد. در شهر چیانگ مای اما مردم این جشن را به گونه دیگری برگزار می نمایند. آنها فانوس های خود را به هوا می فرستند. این جشن در این شهر یی پنگ نام دارد. جشن یی پنگ در خاتمه ماه کاملِ دوازدهمین ماه در تقویم سال قمری تایلندی (ماه دوم تقویم لانا) برگزار می شود. در این جشن مردم خانه ها و کل شهر را تزئین می نمایند و در خیابان ها برنامه های تفریحی و رژه گروه های هنری انجام می شود. در جشن فانوس افراد حق ندارند هر جا که دلشان خواست، فانوس را در هوا رها نمایند و باید ساعت 6 عصر و در محل تعیین به هوا فرستاده شوند. بعلاوه باید آرزوهای خود را قبل از به هوا فرستادن فانوس روی آن بنویسند.

جشنواره پرواز بالن (International Balloon Fiesta) - آمریکا

شهر البوکرکی در استان نیومکزیکو، در اوایل ماه اکتبر هر سال میزبان یک رویداد جالب به نام جشنواره بالون فیستا است. در این برنامه بیش از 500 بالن که با رنگ ها و اشکال مختلف آماده شده اند، به پرواز در می آیند. این رویداد عظیمترین جشنواره بالون هوای گرم در جهان است. جالب است بدانید این جشنواره از سال 1972 و به مناسب 50 سالگی رادیویی محلی آغاز به کار کرد.

جشنواره آب پاشی (Songkran) - تایلند

عظیمترین مبارزه با تفنگ آب پاش، در روزهای 13 تا 15 آوریل هر سال در شهرهای مختلف کشور تایلند برگزار می شود. آب پاشیدن روی مردم تنها محدود به تفنگ های آب پاش نمی شود زیرا مردم با سطل و یا حتی فیل، سعی در خیس کردن دیگران در این روز می نمایند.

جشنواره پرتاب ماهی (Tuna Toss) - استرالیا

برای معروف شدن صنعت تن ماهی در یکی از شهرهای بندری استرالیا به نام توناراما، در کنار برنامه های تفریحی و بازارهای محلی، از سال 1979 جشنواره پرتاب ماهی (بازی شیر یا خط ماهی تن) برگزار گردید. این جشنواره که هر سال و در روزهای تعطیل ماه ژانویه در این کشور برگزار می شود، امروز به یک مسابقه جهانی پرتاب ماهی تن تبدیل شده و قهرمانان مطرح جهان در این رقابت شرکت می نمایند.

جشنواره چراغ ها (light festival) - فرانسه

جشنواره چراغ (جشن برادران لومیر) هرساله در دسامبر در شهر لیون فرانسه برگزار می شود. در این سنت منحصر به فرد بر تمام دیوارهای مهم شهر و حتی خانه ها، با لامپ های رنگی اشکال زیبایی ساخته می شود که شب هنگام به آثاری بسیار تماشای مبدل می شود. دو نقطه اصلی این برنامه معمولا کلیسای فورویره و محله دس تراکس است. ریشه های تاریخ این جشنواره به سال 1643 بر می شود، زمانیکه مردم این شهر دچار بیماری طاعون شدند و پس از رفع شدن این بیماری، هرسال با شمع، مقابل کلیسای شهر و برای احترام به حضرت مریم، مادر حضرت مسیح (ع) حاضر می شدند.

جشنواره پرتاب گوجه (La Tomatina) - اسپانیا

در آخرین چهارشنبه ماه آگوست هر سال، مراسمی پرتاب گوجه در شهر والنسیا اسپانیا برگزار می شود که هرچند امروز به تفریح و تفریحی عظیم تبدیل شده اما در 29 اوت سال 1945 عده ای از مردم شهر در مبارزه ای خیابانی از گوجه استفاده کردند.

جشنواره گل و لای (Boryeong Mud) - کره جنوبی

شهر بوریونگ کره جنوبی در هفته دوم ماه جولای میزبان جشنواره ای است که مردم در منطقه ساحلی دائه چئون دور هم جمع شده و در گل و لای غنی شده از سوی یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی، به تفریح می پردازند. این جشنواره از سال 1998 تا به امروز بازدید نمایندگان بسیاری را به این کشور آسیایی شرقی کشیده است.

جشنواره پرش از روی کودک (El Colacho) - پرو

یک جشنواره آئینی هر ساله در اوایل ماه ژوئن در کشور پرو برگزار می شود که قدمت آن به سال 1620 میلادی باز می شود. در این مراسم سنتی و کاتولیک کورپس کریستی، افراد معتقد هستند پریدن از روی نوزادان موجب سلب گناهان و بیماری و دور شدن شیطان از جسم آنها می شود، به همین دلیل چند کودک زیر 12 ماه را روی تشک قرار داده، تشک هایی که بصورت صف پشت سر هم قرار می گیرند و افراد با لباس های زرد رنگ مخصوص از روی آنها می پرند.

جشنواره شب تربچه (Night of the Radishes) - مکزیک

از سال 1879 رقابتی رسمی در شهرستان اوآخاکا مکزیک آغاز شد که مردم با تربچه اشکال خاصی را می ساختند و آن را در بازارهای محلی عرضه می کردند. این مسابقه در روز 23 دسامبر هر سال برگزار می شود و به برنده های آن جوایز نفیسی اهدا می شود؛ اتفاقی که باعث افزایش سفر گردشگر ها به این شهر و رونق اقتصادی آن شده است.

جشنواره پذیرایی از میمون (The Monkey Buffet) - تایلند

شهر لوپبوری تایلند در 25 نوامبر هر سال میزبان یک جشنواره عجیب است. در سال 1989 با حمایت سازمان گردشگری این کشور آسیایی، شرایط ویژه ای برای تغذیه میمون ها فراهم شد. بر این اساس، هر سال در کنار معبد Prang Sam Yot بیش از 4 هزار کیلو میوه برای تغذیه میمون ها در محل هایی خاص تعبیه می شود تا آنها به آرامی مشغول خوردن شوند. اتفاقی که طبق نظر مردم محلی، باعث جذب گردش بیشتر به این شهر شده است.

جشنواره ماهیگیری (Argungu Fishing) - نیجریه

جشنواره ای عجیب در شهر آرگونگو در کشور نیجریه که از سال 1934 آغاز شده است. ماهیگیران در فاصله رودخانه های ماتانفادا، مالا و گامی، با دست و یک تور ویژه اقدام به ماهیگیری می نمایند که در نهایت فردی که عظیمترین ماهی را صید کند، برنده این رقابت می شود. البته این جشنواره که باعث حضور گردشگر های بسیار در این شهر شده، از سال 2006 به خاطر پائین آمدن سطح آب و مسائل امنیتی لغو شده است.

جشنواره دویدن مقابل گله (The Running of the Bulls) - اسپانیا

یکی از جشنواره های پرحادثه در شهر پامپلونا اسپانیا برگزار می شود که جوانان مقابل یک گروه کوچک از گاو که معمولا شش گاو نر هستند، آغاز به دویدن می نمایند تا به نوعی توانایی و قدرت خود را به رخ بکشند. به اعتقاد اسپانیایی ها منشا این جشنواره به اوایل قرن 14 باز می شود که گاوها برای فروش به سطح شهر آورده می شدند. این جشنواره که هر سال با مصدومیت و گاه مرگ شرکت نمایندگان همراه است، امروز در برخی شهرهای پرتغال، فرانسه و مکزیک هم برگزار می شود.

جشنواره فرش گلی (Burning Man) - ایتالیا

در هفته دوم می هر سال فستیوال فرش گل اینفیوراتا در نزدیکی رم ایتالیا در شهر گانزانو برپا می شود که گردشگر ها و بازتماشاماینده های زیادی را به خود جلب می نماید. این جشنواره از سال 1778 در این مکان برگزار گردیده و در آن هنرمندان بسیاری نقاشی ها و آثار خود را در خیابان ها به نمایش می گذارند.

جشنواره غلط زدن پنیر (Cheese Rolling) - انگلستان

یکی دیگر از عجیب و خطرناک ترین جشنواره های جهان در تپه کوپر در نزدیکی گلاستر انگلستان برگزار می شود. در این جشن از بالای تپه ای تقریبا گلی و چند صد متری، تکه پنیری به پایین هل داده شده و شرکت نمایندگان برای دنبال آن می دوند. برخی از آنها به زمین خورده و یا در لای گل و لای می مانند و دست و پای شان در این جشنواره قل دادن یا غلط زدن پنیر می شکند و برنده نهایی این پنیر گرانقیمت، کسی است که از زودتر از رقبا، از خط خاتمه عبور کند.

جشنواره هندوانه (Chinchilla Melon) - استرالیا

شهر چین چیلا استرالیا اواخر ماه فوریه هر سال میزبان یکی از عظیمترین جشنواره های غذایی جهانست که در آن مردم نه تنها به سمت یک دیگر هندوانه پرتاب می نمایند بلکه کارهایی از جمله اسکی روی هندوانه می پردازند. این فستیوال هر ساله در اواخر ماه فوریه برگزار می شود.

جشنواره مرد سوزان (Burning Man) - آمریکا

این جشنواره سالانه روز دوشنبه پیش از تعطیلات روز کارگر آمریکا (نخستین دوشنبه ماه سپتامبر) در بیابان بلک راک در استان نوادا بر گزار می شود. این جشن به این خاطر مرد سوزان نامیده شده که هر بار اختتامیه آن با سوزاندن یک مرد حصیری عظیم یا سازه های مشابه همراه است. این جشنواره بعد از اینکه لری هاروی در سال 1986 با چند دوست خود در سان فرانسیسکو یک آدمک چوبی 2.7 متری و یک سگ چوبی کوچک تر را آتش زد، بصورت رسمی آغاز شد که در جریان برگزاری آن دادوستد اقتصادی ممنوع بوده و مبادلات بصورت پایاپای انجام می شود. اجراهای موسیقی، نمایش لباس های عجیب و غریب و آتش بازی از جمله برنامه های جانبی این مراسم است.

جشنواره بازل (Carnival of Basel) - سوئیس

کارناوال یا جشن شهر بازل، عظیم ترین جشن در کشور سوئیس محسوب می شود که هر ساله بین ماه های مارس و فوریه در بازل برپا می شود. در این کارناوال مردم لباس های عجیب و غریب به تن می نمایند و به خیابان ها می آیند. این جشن تا نیمه شب هم ادامه دارد. کارناوال بازل یا فاسناخت ساعت 4 صبح روز دوشنبه بعد از چهارشنبه خاکستری، آغاز می شود و بعد از 72 ساعت یعنی ساعت 4 صبح پنجشنبه به خاتمه می رسد.

جشنواره رنگ ها (Holi Festival) - هند

جشن هولی از اعیاد رسمی مردم هندوستان بوده که جشنواره ای ملی و مذهبی بهاره بوده و به جشنواره رنگ ها هم معروف است. این جشن در روز ماه مارس و آخرین روز زمستان برگزار می شود که همه مردم هندوستان در این روز تعطیل هستند. در این جشن دو روزه، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدانه های مخصوص به سوی یکدیگر و هم اجرای موسیقی و پایکوبی، به شادی می پردازند. در این آئین، همه افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می نمایند و باور دارند که با فرارسیدن بهار، بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده است.

جشنواره پرتقال (Battle of the Oranges) - ایتالیا

یکی دیگر از جشن های عظیم غذایی در شهرستان ایوریا در شمال ایتالیا برگزار می شود که در این جشن مردم در دو گروه مختلف، با پرتقال به یکدیگر حمله می نمایند. این مسابقه به اسم عظیمترین جنگ خوراکی در ایتالیا شناخته می شود. این جشنواره ریشه مبهمی دارد اما عده ای معتقدند مردم در قرن سیزدهم و برای مقابله با پادشان ستمگر، از این روش استفاده می کردند.

جشنواره نور (Diwali) - هند

دیوالی از جمله جشن های قدیمی هندوان که به مدت پنج روز در سراسر این کشور آسیایی برگزار می شود. نام دیوالی، تحریف شده واژه دیپاوالی (Deepavali) - دیپا به معنی نور و آوالی به معنای ردیف و صف - و در کل به معنای صفی از نور است. طی روزهای قبل از جشن، تمام خانه ها پاکیزه و مرتب شده و پنجره ها برای خوشامدگویی به لاکشمی (Lakshmi)، الهه توانگری و کامیابی گشوده می شوند، بعلاوه از فقیرانه ترین کلبه ها تا اشرافی ترین کاخ ها، با نور نارنجی رنگ فانوس هایی به نام دیا (Diya) برای تبریک و سلام به لاکشمی روشن می شوند. فانوس یا دیپ (Deep)، نشانه دانش است و افروختن چراغ دانش در بین مردم به معنای درک فلسفه هر روز خاص از این جشنواره و به عمل درآوردن این فلسفه، در زندگی روزمره است.

جشنواره مجسمه برف (Sapporo Snow) - ژاپن

این جشنواره ماه فوریه در شهر ساپورو ژاپن برگزار می شود که بیش از هفت روز طول می کشد. این مراسم در پارک های اودوری، سوسکینو و اتسودومه برگزار می شد که نخستین مرتبه در سال 1974 و با برگزاری مسابقه بین المللی مجسمه سازی با برف در پارک اودوری آغاز شد. موضوع مجسمه ها فرق دارد و اغلب ویژگی های یک رویداد، ساختمان های معروف و یا فرد خاص به وسیله مجسمه سازان طراحی و در بازدید گردشگر ها قرار می گیرد.

جشنواره کف صابون (Foam Festival) - اسکاتلند

این یک جشن کاملا دانشجویی در اسکاتلند است که به مناسبت ورود دانشجویان تازه به یکی از دانشگاه ها برگزار می شود. در این مراسم که برگزاری آن از سال ها پیش از سوی مدیران دانشگاه تصویب شده است، به صورت و بدن دانشجویان تازه کف صابون ریخته می شود. در سال های گذشته این جشن با آرد و سفیده تخم مرغ برگزار می شد، اما از آنجا که در نتیجه پرتاب آرد و سفیده تخم مرغ ساختمان ها به تدریج آسیب می تماشاد، چند سالی است که برای برگزاری این جشن از نوعی کف صابون مخصوص استفاده می شود.

جشنواره ریو (Rio Carnival) - برزیل

ریودو ژانیرو برزیل میزبان عظیم ترین کارناوال جهان است. در این جشن که در ماه های فوریه و مارس هر سال برگزار می شود، مردم با لباس های سنتی برزیل که بسیار زیبا و رنگارنگ هستند، به خیابان ها می آیند و به شادی می پردازند. این جشنواره، جشنواره شادی یا همان کارناوال شادی هم نامیده می شود.

جشنواره مرکبات (Lemon- citrus) - فرانسه

جشنواره سالانه مرکبات روز سیزدهم فوریه هر سال از روز 13 فوریه و به مدت 3 هفته در شهر موناکو در فرانسه برگزار می شود. در این جشنواره مجسمه های غولپیکری که با استفاده از انواع مرکبات مانند پرتقال، لیمو و نارنگی به وزن تقریبی 150 تن ساخته شده که در بین مردم رژه می فرایند. این جشنواره که عمری 8 ساله دارد، باعث جذب هزاران گردشگر به این منطقه جهت تماشای این مجسمه های خوشبو و زیبا می شود.

جشنواره فانوس رنگی (Lemon- citrus) - چین

جشن فانوس، جشن سنتی در چین است که در روز پانزدهم نخستین ماه سال قمری در گا هشمار چینی برگزار می شود؛ این جشن نمایانگر خاتمه سال نوی چینی است، و آماده سازی برای آن از روز دهم سال نو آغاز می شود. در این روز چینی ها ردیف هایی از شمع را در جلوی خانه هایشان روشن می نمایند و هنگام شب، فانوس در دست، راستا می پیمایند. در گذشته، فانوس ها ساده بودند و تنها امپراتوران و اشراف، فانوس های آراسته و عظیم داشتند؛ در سال های اخیر، فانوس ها با طرح های تازه و متنوع تزیین می شوند؛ مثلا فانوس هایی به شکل جانوران مرسوم است. ریشه این جشن به امپراتوری هان و بیش از 2000 سال پیش بازمی شود.

جشنواره شکوفه های گیلاس (Hanami) - ژاپن

هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس یکی از مراسم رایج در کشور ژاپن است. هانامی در هنگام بازشدن شکوفه ها و به صورت جمع شدن دور هم و گستردن سفره زیر درختان ساکورا برگزار می شود. هانامی اولین بار در دوره نارا بین سال های 710 تا 794 میلادی در بین اشراف مرسوم شده است. در ابتدا تماشا شکوفه های آلو مرسوم بوده اما در دوره هِی آن (سال های 794 تا 1185 میلادی) شکوفه های گیلاس جایگزین شکوفه های آلو شد. از دوره ادو هانامی در بین عموم مردم رایج شد و امپراتور توکوگاوا یوشیمونه جهت تشویق مردم و ترویج بیشتر هانامی، دستور کاشت گسترده درختان گیلاس را در سراسر کشور صادر کرد. پارک های شینجوکو گیوئن، اوئنو، سومیدا، اینوکاشیرا و کوگانه ای محل اصلی برگزاری این فستیوال هستند.

جشنواره های جالب دیگر در جهان

از دیگر فستیوال های عظیم جهان، جشن ساخت برج های انسانی در اسپانیا، کارناوال ویارجیو در ایتالیا، جشنواره بشقاب پرنده در روز 4 ژوئیه در شهر رازول نیومکزیکو، جشنواره دوشنبه تمیز در یونان، جشنواره چهار روزه سنت پاتریک در ایرلند، جشنواره یک هفته ای گوله برف در اتریش، جشن ماه کامل در تایلند، جشن هنر در پرتغال، جشن فانوس شناور در هاوایی، جشن اول اکتبر در آلمان، جشنواره بالون در نیومکزیکو، جشنواره جنگ بالشی که در کشورهای بسیاری انجام می شود و … که بیشتر آنها باعث جذب گردشگر به این کشورها و محل برگزاری جشنواره ها می شود.

12 کلیسای معروف فرانسه

جاهای تماشای توکیو و جاذبه های گردشگری ژاپن

15 علت برای تجربه یک مسافرت تنهایی

20 جاذبه گردشگری برتر آسیا

منبع: آلامتو
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1028

به "25 فستیوال برتر جهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "25 فستیوال برتر جهان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 فستیوال برتر جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید