15 ایستگاه متروی برتر دنیا از نظر معماری

به گزارش مجله شهبازی، برای علاقه مندان به معماری، مسافرت با مترو را می توان تور جذابی در ایستگاه های طاق دار و مرمرینی دانست که به موزاییک ها و شیشه های رنگین آراسته و به وسیله معماران و طراحان معروف بنا شده اند.

15 ایستگاه متروی برتر دنیا از نظر معماری

معمولا حرف از ایستگاه های مترو که می گردد یاد موش ها، زباله ها و شلوغی ها می افتیم، ولی اصلا به معماری آن ها فکر نمی کنیم. اما چند ایستگاه مترو در دنیا هستند که این معادله را به هم زده اند و مثالی عالی از معماری داخلی زیبایی هستند که می توان در فضاهای زیرزمینی ایجاد کرد.

فضای داخلی این ایستگاه های مترو زمانی تاثیرگذارتر خواهند بود که بدانید معماران برای ایجاد این فضاهای راحت در زیرزمین، با چه چالش های منحصر به فردی دست وپنجه نرم نموده اند. معماران باید یکپارچگی ساختاری دیوارها، جریان هوا، رطوبت زیاد و هزاران موضوع دیگر را به طور هم زمان در نظر بگیرند. تعمیر و نگهداری آن ها هم چالش دیگری است که سازمان های مسئول باید چاره ای برای آن بیندیشند.

1. ایستگاه تولیدو، ناپل، ایتالیا

ایستگاه متروی تولیدو (Toledo) که در سال 2012 افتتاح شد، متعلق به خط 1 مترو است و در نزدیکی ویا تولیدو واقع شده که یکی از مهم ترین خیابان های خرید در ناپل، ایتالیا است. در نوامبر 2012، CNN تولیدو را زیباترین ایستگاه مترو در اروپا نامید.

2. ایستگاه های کیفسکایا، مایاکوفسکایا و پارک پوبیدی، مسکو، روسیه

ایستگاه های کیفسکایا (Kievskaya)، مایاکوفسکایا (Mayakovskaya) و پارک پوبیدی (Park Pobedy) و به طور کلی، متروی مسکو نه تنها پیروز ترین سیستم حمل و نقلی محسوب می گردد، بلکه ایستگاه های آن مکان های دیدار محبوبی هستند که ضمن دربرگیری مجموعه ای از مفاهیم مهندسی و هنری، نمایانگر سیاست های دولت روسیه هم هستند.

3. ایستگاه رادهوست، استکهلم، سوئد

ایستگاه رادهوست (Rådhuset) ایستگاهی در مرکز استکهلم است که مثل ایستگاه های دیگر آن از معماری ارگانیک استفاده می نماید و دیوارهای سنگی مترو را بدون پوشش و بدون هیچ تراشی رها نموده اند، گویی این کار بر اساس سیستم های غارهای طبیعی صورت گرفته است.

4. ایستگاه آوتوو، سنت پترزبورگ، روسیه

ایستگاه آوتوو (Avtovo) سن پترزبورگ، که سال 1955 و به دست معمار یوگی لوینسون طراحی شد، بخشی از اولین خط متروی لنینگراد است. اگرچه در طرح اصلی آن در تمام ستون های ایستگاه از شیشه استفاده شده بود، اما به علت محدودیت های زمانی، سنگ مرمر سفید جایگزین شیشه شد و قرار بود که این کار، موقتی باشد؛ اما سنگ ها هرگز جایگزین نشده اند.

5. کاشی کاری در ایستگاه میدان سنت گلتر، بوداپست، مجارستان

ایستگاه سنت گلتر (Szent Gellért) عمیق ترین ایستگاه در خط 4 متروی بوداپست است. این ایستگاه زیر میدانی به همین نام ساخته و مارس 2014 افتتاح شد. طراح دکوراسیون داخلی آن، توماس کوموروسکی است.

6. ایستگاه تونل دیدنی باند، شانگهای، چین

تونل باند سایت سینگ (Bund Sightseeing Tunnel) یکی از پنج جاذبه گردشگری برتر شانگهای و از عجیب ترین جاذبه های چین است. به محض شروع حرکت به سمت پایین رودخانه هانگ پو، نمایش جلوه های شگفت آور صوتی و تصویری این تونل شروع می گردد.

7. ایستگاه متروی دانشگاه ناپل، ایتالیا

ایستگاه دانشگاه (Università) ناپل که اثر معمار معروف، کریم رشید، است از طرحی التقاطی و پر از رنگ های مختلف بهره می برد و طوری طراحی شده است تا نمادی از دنیای دیجیتال و اطلاعات باشد. رشید معتقد است فضاهایی را به تصویر کشیده است که دانش و زبان عصر دیجیتال تازه را مجسم می نمایند و ایده های ارتباط هم زمان، نوآوری و تحرک را که برگرفته از انقلاب تکنولوژیک سوم هستند، به فکر متبادر می سازند.

8. ایستگاه هنر و صنعت، پاریس، فرانسه

ایستگاه هنر و صنعت پاریس (Arts et Métiers) در سال 1994 بر اساس داستان های علمی تخیلی به صورت کامل بازسازی شد و اکنون یک جاذبه توریستی بسیار غیرمعمول در فرانسه است. ایده ایستگاه به وسیله فرانکوئیز شوتین، هنرمند کمیک بلژیکی و بر اساس سبک معروفی به نام استیم پانک طراحی شد که ماشین آلات بخار را طوری به تصویر می کشد که گویی شما مخترع یا نویسنده ای هستید که به آینده می نگرید. سبک این هنرمند در ایستگاه مترو یادآور آثار ژول ورن است.

9. ایستگاه بلوار فورموسا، کائوسیونگ، تایوان

ایستگاه متروی بلوار فورموسا (Formosa Boulevard) ایستگاه مترویی در ناحیه سین سینگ کائوسینگ در تایوان است و به خاطر پروژه بلوار فورموسا که مربوط به طرح آماده سازی برای بازی های دنیای 2009 بود، به این نام خوانده می گردد. معروفیت این ایستگاه به خاطر گنبد نور آن است که بزرگ ترین اثر شیشه ای در دنیا است و اثر هنرمند ایتالیایی، نارسیسی کوالیاتا است. قطر آن 30 متر و مساحتش برابر با 2180 مترمربع است. گنبد نور از 4500 پانل شیشه ای ساخته شده است و به عنوان محلی برای برگزاری مراسم های عروسی استفاده می گردد.

10. ایستگاه متروی کونگستراگاردن، استکهلم، سوئد

معروفیت ایستگاه کونگستراگاردن (Kungstradgarden) به خاطر گیاهان و جانوران منحصربه فرد آن است. اینجا تنها مکان در اسکاندیناوی است که می توانید عنکبوت Lessertia dentichelis را ببینید. این عنکبوت غارنورد از اواسط دهه 1970 در دیوارهای این ایستگاه زندگی می نماید، اما دانشمندان دقیقا نمی دانند که چگونه به اینجا راه یافته است. بعلاوه خزه هایی روی دیواره های ایستگاه رشد می نمایند که پیش از این تصور می شد در استکهلم منقرض شده اند. در سال 2016، دانشمندان دو گونه تازه از قارچ با ژن های ناشناس و DNA منحصربه فرد روی دیواره های ایستگاه کشف کردند.

11. ایستگاه سیتی هال، نیویورک

ایستگاه متروی سیتی هال (City Hall)، زیبایی غیرمنتظره ای دارد و در بهره گیری از معماری نئورومانیسک، یگانه عمل نموده است. طراح ایستگاه، رافائل گوااستوینو، از کاشی های کلاسیک گواستاوینو برای پوشش قوس های سقف بلند ایستگاه استفاده کرد. این ایستگاه، علی رغم عظمتی که در معماری آن به چشم می خورد، هیچ وقت ایستگاه مهمی در نیویورک نبود و در سال آخر خدمات رسانی، تنها 600 مسافر در روز جابه جا می کرد و شب ها تعطیل بود. چون برای تجهیز آن به استانداردهای مدرن بازسازی گسترده ای لازم بود، مقامات شهری در سال 1945 تصمیم به تعطیلی آن گرفتند.

12. ایستگاه متروی مرکزی، استکهلم، سوئد

ایستگاه (T-Centralen) ایستگاهی است که قلب سیستم متروی استکهلم را تشکیل می دهد؛ یعنی تنها ایستگاهی است که تمام خطوط این سیستم از آن می گذرند و همین باعث شده است که پرکاربردترین ایستگاه مترو در استکهلم باشد.

13. ایستگاه متروی اولیاس، لیسبون، پرتغال

مانند خیلی از ساختمان های پرتغال، ایستگاه اولیاس (Olaias) در لیسبون، با کاشی های سرامیکی و بر اساس یک الگوی انتزاعی و رنگارنگ آراسته شده است. سقف راهروها یک پانل شیشه ای است که با ستون هایی حمایت می شوند که هرکدام به رنگ متفاوتی هستند. طراحی فوق العاده اولیاس اثر معمار معروف، توماس تاویرا است و آنتونیو پالولو، هنرمند معروف، پانل های رنگی سقف آن را نصب نموده است.

14. ایستگاه استادیون، استکهلم، سوئد

ایستگاه استادیون (Stadion) یکی از اولین ایستگاه های غارگونه استکهلم است که در سال 1973 ساخته شد. سازندگان ایستگاه، نه تنها قصد داشتند آسمان را به زیر زمین بیاورند، بلکه می خواستند اهمیت این مکان در تاریخ ورزش را هم به مسافران یادآور شوند که در نزدیکی ورزشگاه المپیک استکهلم، محل برگزاری بازی های المپیک 1912 قرار گرفته که همچنان یکی از بزرگ ترین میادین استکهلم برای میزبانی رویدادهای ورزشی و کنسرت ها است.

15. ایستگاه بلوار اسلاویانسکی، مسکو، روسیه

ایستگاه متروی بلوار اسلاویانسکی (Slavyansky Bulvar) در مسکو، اثر معمار والویچ، طاق های کم عمقی دارد که روی دیوارهای افقی قرار گرفته اند. سطح داخلی دیوارها با سنگ مرمر سبز کوبایی پوشانده شده است و از نوعی گرانیت خاکستری برای پوشش کف و جدا کردن آن از لبه سکو که رنگ تیره تری دارد، استفاده شده است.

منبع: کجارو / en.wikipedia.org / visitstockholm.com / thebeautyoftransport.com / en.wikipedia.org / en.wikipedia.org / en.wikipedia.org / en.wikipedia.org / eutouring.com / metro.paris / en.wikipedia.org / dezeen.com / timeoutshanghai.com / en.wikipedia.org / en.wikipedia.org / theguardian.com / en.wikipedia.org / tripadvisor.com / italymagazine.com / en.wikiarquitectura.com / boredpanda.com
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1286

به "15 ایستگاه متروی برتر دنیا از نظر معماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 ایستگاه متروی برتر دنیا از نظر معماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید