چه کنیم که بعد از ظهرها خسته نباشیم؟

به گزارش مجله شهبازی، نام بیماری رایج خواب آلودگی پس از غذا یا کمای غذا را شنیده اید؟ خواب آلودگی پس از غذا به طور کامل در انسان درک نشده است، هرچند آزمایش هایی در این خصوص بر روی جوندگان، مگس های میوه و کرم های نماتد اجرا شده است.

چه کنیم که بعد از ظهرها خسته نباشیم؟

به گزارش خبرنگاران، یک وعده غذایی مملو از مواد غذایی با کربوهیدرات و قند بالا، مانند سیب زمینی، غلات صبحانه و نان سفید ممکن است خستگی شما را کند. این غذاها دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند و به سرعت قندها را در بدن آزاد می نمایند.

افزایش گلوکز خون به بدن دستور فراوری انسولین بیشتر می دهد که زنجیره ای از رویدادهای بیولوژیکی را در پی دارد که منجر به جذب گلوکز به وسیله سلول های ماهیچه ای و چربی می گردد. این اتفاق سبب کاهش سطح قند خون و افت انرژی می گردد.

وقتی غذا می خورید، بدن شما سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود را فعال می نماید و وارد حالت استراحت و هضم می گردد. این حالت با حالت جنگ یا گریز سیستم عصبی سمپاتیک در تضاد است. میزانی که حالت استراحت و هضم در شما خواب آلودگی ایجاد کند به میزان غذایی که در یک وعده می خورید بستگی دارد. غذای بیشتر مستلزم استراحت بیشتر است.

اسید آمینه تریپتوفان نیز ممکن است در خواب آلودگی بعد از غذا نقش داشته باشد. تریپتوفان در بسیاری از غذاهای پروتئینی از جمله تخم مرغ، ماهی و گوشت وجود دارد. انسولین جذب بعضی اسیدهای آمینه (نه تریپتوفان) به ماهیچه ها را تحریک می نماید. این امر موجب می گردد تریپتوفان در دسترس باشد تا به وسیله یک انتقال دهنده اسید آمینه به مغز سفر کند. آنجا به سروتونین و ملاتونین تبدیل می گردد که هر دو باعث افزایش آرامش و خواب آلودگی می شوند.

برترین راه جلوگیری از کمای غذایی این است که از خوردن وعده های غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند ساندویچ یا برنج خودداری کنید. میزانی پروتئین، چربی های سالم و سبزیجات به آن اضافه کنید تا مواد را متعادل کنید و در یک وعده زیاد غذا نخورید!

منبع: فرادید

  • چه زمانی برای چرت زدن مناسب است؟
  • چطور شاد زندگی کنیم؟ | قوانین یونان باستان برای داشتن یک زندگی خوب
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1559

به "چه کنیم که بعد از ظهرها خسته نباشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کنیم که بعد از ظهرها خسته نباشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید