پیام حسان دیاب به سازمان ملل درباره دادگاه ویژه لبنان

به گزارش مجله شهبازی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان امروز (جمعه) در پیامی برای دبیرکل سازمان ملل، حمایت مالی فوری از دادگاه ویژه لبنان را خواستار شد.

پیام حسان دیاب به سازمان ملل درباره دادگاه ویژه لبنان

حسان دیاب، نخست وزیر دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان امروز (جمعه) در پیامی خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از او خواست با توجه به مسائل مالی که دادگاه ویژه لبنان با آنها روبرو است، به سرعت راه هایی را برای تامین مالی این دادگاه ارائه کند.

دیاب در این پیام گفت: دولت لبنان از شما بابت اینکه هر چه سریعتر با همکاری شورای امنیت و کشورهای عضو آن راه های مختلف و جایگزین برای حمایت مالی از دادگاه را ارائه دهید، سپاسگزار خواهد بود.

دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در سال 2005 گفت، در صورتی که نتواند کسری شدید بودجه خود را تامین کند، مجبور خواهد شد ماه ژوئیه کار را تعطیل کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه این دادگاه بین المللی گفت: دادگاه ویژه لبنان متاسف است که اعلام کند با یک بحران مالی بی سابقه روبرو است و دادگاه بدون دریافت فوری پشتیبانی مالی، پس از ژوئیه 2021 قادر به فعالیت نخواهد بود.

این دادگاه سلیم عیاش را پس از محکومیت به اتهام مشارکت در ترور رفیق حریری به حبس ابد محکوم کرده و سه متهم دیگر را که از اعضای حزب الله بوده و به صورت غیابی محاکمه می شدند، از اتهام مبرا کرد.

حریری پیش از استعفای خود در اکتبر 2004، نخست وزیر لبنان بود، او فوریه 2005 در انفجار انتحاری یک کامیون مملو از مواد منفجره کشته شد. در اثر این انفجار بزرگ که هنگام عبور کاروان حامل حریری رخ داد، 22 تن کشته و 226 تن دیگر زخمی شدند.ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 990

به "پیام حسان دیاب به سازمان ملل درباره دادگاه ویژه لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام حسان دیاب به سازمان ملل درباره دادگاه ویژه لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید