انتقاد نایب رییس مجلس اروپا از پیش شرط فرانسه برای یاری به لبنان

به گزارش مجله شهبازی، نایب رییس مجلس اروپا گفت: پیش شرط فرانسه برای یاری به لبنان غیر منطقی است و صراحتا مرا نگران و بیمناک نموده است.

انتقاد نایب رییس مجلس اروپا از پیش شرط فرانسه برای یاری به لبنان

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

فابیو فابیو ماسیمو کاستلدی روز پنجشنبه نسبت به رویکرد فرانسه برای پیش شرط گذاشتن برای یاری به لبنان ابراز نگرانی کرد و گفت: رویکرد فرانسه برای وضع شروط سخت برای یاری به لبنان، غیر منطقی و صراحتا مرا نگران و بیمناک نموده است.

کاستلدی در گفت و گوی ویژه با خبرگزاری رسمی لبنان (NNA) گفت: با این که می دانم که احتیاج هست که طبقه سیاسی لبنان برای اصلاحات احساس مسؤولیت و تعهد نمایند، و بی تردید این اقدام یک مأموریت مهم برای نجات اقتصاد و به حرکت درآوردن چرخ توسعه و افزایش کارآمدی در مدیریت کشور لبنان خواهد بود، اما از طرف دیگر بیم آن دارم که این گونه روینمودها (مثل رویکرد فرانسه) نتایج و پیامدهای معکوس و منفی داشته باشد.

نایب رییس مجلس اروپا اضافه کرد: ما از تجربه و واقعیت ها یاد گرفته ایم که فرهنگ گفت و گو در خاورمیانه و رویکرد مبتنی بر احترام پایدار بر ساخت یک جهت مشترک چقدر حائز اهمیت است.

مقام ارشد جنبش موسوم به پنج ستاره ضمن خبر سفر سه شنبه هفته آینده جوزپه کونته به ایتالیا و نیز سفر دیروز امانوئل دل ری معاون وزیر امورخارجه و سفر لورنزو گرینی وزیر دفاع این کشور به لبنان گفت: ایتالیا از نخستین کشورهایی بود که شرایط اضطراری لبنان را که ناشی از انفجار 4 اگوست (14 مردادماه) بود، پاسخ داد.

وی یاری های ایتالیا به لبنان در جریان حادثه انفجار بیروت را 20 تن یاری بشردوستانه و اعزام یگان های ویژه امداد و نجات برای برداشتن آوار، یگان های ویزه مهندسی نظامی و بیمارستان صحرایی نظامی گفت که از طریق سه پرواز و سه کشتی به لبنان ارسال شد.

این سیاستمدار ایتالیایی در مورد سفر اینده کونته به لبنان نیز گفت که این سفر نه تنها یک سفر رسمی بلکه سفری برای بیان محبت و همبستگی مردم ایتالیا با لبنان و بیانگر تعهد و پایندی ثابت رم در قبال بیروت است.

وی اضافه کرد: مردم لبنان به ایتالیا همواره به دید یک کشور فعال بیطرف نگاه می نمایند، به همین مسأله دولت رم را قادر به اقدام و یاری های بشردوستانه می نماید.

کاستلدی در انتها گفت: ایتالیا همواره آماده حمایت بی قید و شرط و با شور و شوق بسیار از مردم لبنان در این لحظه سخت است و به خاطر وحدت و ثبات لبنان به کوشش هایش ادامه می دهد.

مقام های فرانسوی در هفته ها و ماه های گذشته در مناسبت های مختلف، هرگونه یاری به لبنان را انجام اصلاحات که احتمالا باید باب میل کاخ الیزه باشد، اعلام نموده اند.

در همین رابطه، منابع لبنانی پنجشنبه شب فاش کردند که برنارد امیه مدیرکل اطلاعات خارجی فرانسه به کوشش ها برای فشار آوردن به لبنان در تشکیل دولت جدید و اجرای اصلاحات مورد حمایت امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای نجات لبنان از بحران مالی پیوسته است.

امیه پیش در سال های 2004 تا 2007 سفیر فرانسه در لبنان بود، اما پس از قدرت دریافت مکرون در سال 2017 به عنوان مدیرکل اطلاعات خارجی منصوب شد.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز 23 تیرماه خطاب به مقامات لبنانی گفته بود که اگر می خواهند کشورشان برای برون رفت از بحران مالی مورد حمایت پاریس قرار گیرد، باید برای انجام اصلاحات گامهای عملی بردارند.

رییس جمهوری فرانسه نیز در نخستین سفر خود که ششم آگوست (16 مردادماه) و دو روز پس از حادثه انفجار بیروت صورت گرفت و پس از ملاقات با رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس مجلس لبنان تاکید نمود، بدون سیاست روشن و شفاف، امکان برخورداری لبنان از یاری های مالی وجود نخواهد داشت.

وی همچنین در سخنانی غیر دیپلماتیک و مداخله جویانه، با مشخص ضرب الأجل برای اصلاحات سیاسی به مقامات لبنانی در آن موقع گفته بود:اگر تا ماه سپتامبر (شهریور) اصلاحات انجام نشود، خودم مسؤولیت این اصلاحات را برعهده خواهم گرفت.

این اظهارات وی به نوعی دخالت در امور داخلی لبنان تلقی شد و شماری از تحلیلگران لبنانی از آن انتقاد کردند.

رییس جمهوری فرانسه برای دومین بار پس از حادثه انفجار بندر بیروت، دوشنبه گذشته نیز به بیروت سفر کرد و با مقام های لبنانی ملاقات نموده بود.

انفجار 14 مردادماه در بندر بیروت 177 نفر کشته، بیش از هفت هزار زخمی و ده ها مفقود برجای گذاشت و در واکنش به این انفجارها و به دنبال تغییر و تحولات صحنه سیاسی لبنان، دولت حسان دیاب استعفا کرد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 438

به "انتقاد نایب رییس مجلس اروپا از پیش شرط فرانسه برای یاری به لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد نایب رییس مجلس اروپا از پیش شرط فرانسه برای یاری به لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید