ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی آذربایجان شرقی با موضوع کشورهای همسایه

به گزارش مجله شهبازی، خبرنگاران/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به سیاست دولت سیزدهم برای توسعه ارتباط با کشورهای همسایه، رویکرد نمایندگی های جمهوری اسلامی این کشورها باید تحرک در حوزه دیپلماسی اقتصادی باشد.

ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی آذربایجان شرقی با موضوع کشورهای همسایه

عابدین خرّم در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر استفاده از مزیت و ظرفیت استان های مرزی برای توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه اظهار کرد: از سفرای کشورمان در کشورهای همسایه انتظار داریم تحرک در حوزه دیپلماسی اقتصادی را جزو رویکردها و اولویت های خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به اقدامات اجرا شده، اندازه مبادلات تجاری ایران با ترکیه، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری فاصله نسبتاً زیادی داریم که امیدواریم با تلاش بیشتر، مبادلات را به مرز قابل قبولی برسانیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مسائل مرتبط با نقل وانتقال پول و مسائل بانکی ناشی از تحریم های ظالمانه، هماهنگی با سیستم بانکی ترکیه برای تهاتر کالاهای صادراتی ایران را خواستار شد.

وی همچنین تبادل هیأت های تجاری و اقتصادی دو کشور با موضوع استان های مرزی، پیگیری موافقت نامه تجارت آزاد و تجارت ترجیحی، توسعه محورهای مواصلاتی و جاده های دسترسی به ترکیه از جمله آزادراه تبریز- بازرگان، استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی برای توسعه مبادلات تجاری، تسهیل تردد خودروهای ترانزیتی از پایانه های مرزی و شبانه روزی کردن این پایانه ها را از جمله اقدامات ضروری برای توسعه روابط با ترکیه برشمرد.

خرّم با اشاره به پروازهای مستقیم از تبریز به آنکارا و استانبول گفت: در هفته به صورت میانگین حدود 6 هزار نفر در این جهت رفت وآمد دارند و ضروری است از این ظرفیت در حوزه بازرگانی و اقتصادی بهره برداری شود.

باید نقش تبریز در روابط ایران و ترکیه برجسته شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز در این جلسه با اشاره به نگاهی که در ترکیه نسبت به تبریز وجود دارد، گفت: متاسفانه این نقش مهم به درستی در ایران منعکس و ترجمه نشده و ضروری است در سطح ملی به این موضوع تاکید شود که باید نقش تبریز در روابط ایران و ترکیه در همه جوانب برجسته شود.

محمد فرازمند با تاکید بر اینکه ترک ها نگاه نوستالژیک نسبت به تبریز دارند، اضافه کرد: بسیاری از آثار معماری در ترکیه از معماری تبریز الهام گرفته شده و نگاه مثبتی نسبت به تبریز در این کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه حمل ونقل می توانیم بر روی چند پروژه مشترک با آذربایجان شرقی تمرکز کنیم، ادامه داد: راه آهن فعلی رازی-وان جوابگوی نیازهای حمل ونقل ریلی دو کشور نیست و ضروری است توسعه این خط بویژه پروژه خط آهن جلفا-چشمه ثریا مورد توجه دو کشور قرار گیرد.

فرازمند درخصوص مسائل بانکی نیز گفت: خوشبختانه ما در ترکیه پول بلوکه شده دولتی نداریم و از تمام منابع خود در ترکیه استفاده می کنیم و مبالغ ناچیزی در بانک های خصوصی ترکیه داریم که تلاش می کنیم از آن نیز استفاده کنیم.

ریشه ها و علایق فرهنگی و تاریخی تبریز و ترکیه زمینه ساز افزایش ارتباطات

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم نیز در این ارتباط تصویری، با اشاره به اراده جدی ایران و ترکیه برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری گفت: ریشه ها و علایق فرهنگی و تاریخی دو طرف، زمینه را برای توسعه روابط در همه زمینه ها مهیا کرده است و تلاش می کنیم تا موانع را برای تحقق این امر برطرف کنیم.

سجاد سلطان زاده اضافه کرد: متاسفانه شرایط زیرساخت های حمل ونقل و گمرکات، برای ترانزیت بین الملل مناسب نیست و از مدیریت ارشد استان در خواست می کنیم جهت ترانزیتی تبریز- بازرگان را به صورت جدی پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، با اشاره به خواهرخواندگی تبریز و ارزروم اظهار کرد: مقامات این استان علاقمند به افزایش روابط با تبریز هستند و باید از ظرفیت های موجود جهت افزایش تبادلات فرهنگی و تجاری استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1342

به "ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی آذربایجان شرقی با موضوع کشورهای همسایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی آذربایجان شرقی با موضوع کشورهای همسایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید