شکر قهوه ای بهتر است یا سفید؟

به گزارش مجله شهبازی، با وجود مزیت هایی که امروزه در خصوص مصرف نان های تیره و سبوس دار و برنج قهوه ای وجود دارد، اما شکر قهوه ای از لحاظ تغذیه ای هیچ مزیتی بر شکر سفید ندارد.

شکر قهوه ای بهتر است یا سفید؟

نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: شکر قهوه ای از لحاظ تغذیه ای هیچ مزیتی بر شکر سفید ندارد اگر چه توصیه هایی در زمینه مصرف نان های سبوس دار و برنج قهوه ای وجود دارد؛ بنابراین باید نسبت به تبلیغاتی که در این زمینه انجام می گردد، هوشمندانه تر رفتار کنیم.

او با اشاره به مهم ترین تفاوت های شکر سفید و شکر قهوه ای از نظر نحوه فرآوری و ارزش غذایی، گفت: از لحاظ نحوه فرآوری برای هر 2 نوع شکر فرآیند طولانی طی می گردد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: در فرآیند فراوری شکر سفید، با استخراج عصاره چغندر یا نیشکر و انجام فرایند های خالص سازی و تشکیل کریستال های شکر و ملاس (به عنوان محصول جانبی فرآیند فراوری شکر و فیبر قند) شکر سفید تهیه می گردد.

او با اشاره به اینکه شکر قهوه ای به دو روش فراوری گردد، اضافه نمود: شکر خام که به طور کامل تصفیه نشده است و قبل از فرآیند حذف ملاس از کریستال های شکر به دست می آید. در این روش، دانه های شکر بزرگتر از شکر معمولی با رنگ طلایی است.

نسیمی توضیح داد: در روش دوم با اضافه نمودن ملاس به شکر سفید تصفیه شده، شکر به رنگ قهوه ای در آمده و در این صورت حتی بیش از شکر سفید فرآوری می گردد. بعلاوه حجم ملاس موجود در شکر قهوه ای، علاوه بر رنگ می تواند بر عطر و طعم شکر نیز تاثیرگذار باشد.

او اضافه نمود: مهم ترین نکته در مورد شکر سفید و قهوه ای آنالیز تفاوت این 2 نوع شکر در ارزش غذایی است. همانطور که گفته شد، هر 2 نوع شکر (سفید و قهوه ای) از لحاظ تغذیه ای مشابه هستند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه نمود: از نظر کالری، 100 گرم شکر سفید حاوی 396 کیلوکالری است و همین اندازه شکر قهوه ای حاوی 373 کیلوکالری است.

او گفت: بعلاوه شکر سفید حاوی 97-96درصد ساکارز است و شکر قهوه ای با توجه به نحوه فرآوری و درصد ملاس، حاوی 96-93 درصد ساکارز است. بدین ترتیب می توان گفت که شکر قهوه ای هیچ فزونی تغذیه ای به شکر سفید ندارد و تنها تفاوت اصلی بین این دو نوع شکر، طعم و رنگ آن ها است.

نسیمی اعلام کرد: مصرف شکر، عامل مهمی در اپیدمی چاقی و دلیل اصلی بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است. از این رو توصیه می گردد که مصرف انواع شکر ها و مواد غذایی حاوی شکر زیاد را محدود کنیم و مطلع باشیم که شکر قهوه ای ارزش تغذیه ای بالا یا کالری کمتری ندارد و در مصرف آن زیاده روی نکنیم.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1422

به "شکر قهوه ای بهتر است یا سفید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکر قهوه ای بهتر است یا سفید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید