تور ارزان چین: دور ششم گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین برگزار می گردد

به گزارش مجله شهبازی، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالحسن خلج منفرد، رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به پیشینه گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین گفت: گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین در چهارچوب توافقنامه منعقده فی مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آموزشگاه علوم چین تنظیم و به موجب آن به صورت نوبتی در تهران و پکن برگزار می گردد.

تور ارزان چین: دور ششم گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین برگزار می گردد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

وی اظهار کرد: تا به امروز سه دور از این همایش ها در پکن و دو دور در تهران برگزار شده است و طرف ایرانی برای ششمین دور میزبان این همایش خواهد بود. البته این بار به علت شرایط ناشی از بیماری کرونا به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار می گردد.

خلج منفرد اضافه نمود: آموزشگاه علوم چین از عظیمترین مراکز علمی و مطالعاتی چین است که مطالعات گسترده تاریخی و فرهنگی درباره منطقه ها مختلف دنیا از جمله آسیای غربی و ایران دارد و ایرانشناسان باسابقه ای در این آموزشگاه در موضوعات مختلف مربوط به ایرانشناسی از جمله روابط فرهنگی ایران و چین به تحقیق مشغول هستند.

رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درصدد آن است تا از ظرفیت مراکز آموزشگاهک و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برنامه های مشترک با آموزشگاه علوم چین استفاده کند از این رو، برنامه سال جاری با همکاری مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه تهران برگزار می گردد.

وی بعلاوه، در باره جزییات و موضوعات ششمین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین گفت: محور اصلی این دور از گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین آنالیز ابعاد فرهنگی چند جانبه گرایی در سپهر تمدنی دو کشور است. این برنامه روز سه شنبه (23 شهریورماه) ساعت 10 صبح به وقت ایران با سرود ملی دو کشور و سخنرانی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون آموزشگاه علوم چین در بستر فضای مجازی افتتاح می گردد.

خلج منفرد اعلام کرد: 4 تن از استادان و شخصیت های فرهنگی ایران و 4 نفر از استادان و محققان آموزشگاه علوم چین در مورد ابعاد گوناگون ظرفیت های فرهنگی و تمدنی ایران و چین برای همکاری های دوجانبه و چندجانبه سخنرانی خواهند کرد.

وی با قدردانی از همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین و مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه تهران در برگزاری ششمین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین گفت: این برنامه تا انتها روز چهارشنبه (24 شهریورماه) هم ادامه می یابد و سخنرانان دو کشور مقالات خود را در موضوعات مختلف مربوط به همایش ارائه خواهند داد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و چین هر دو از تمدن های کهن و عظیم شرق بلکه دنیا هستند. هم در ادبیات و فرهنگ ایران، چین و مظاهر هنری و فرهنگی این کشور صندلی ویژه ای داشته است و هم فرهنگ و تمدن ایران در نزد چینی ها شأن و منزلت والایی داشته است و در دوره های مختلف تاریخی هم تعامل و تبادل فرهنگی بین دو کشور در جریان بوده است.

گفت وگوهای فرهنگی زمینه ساز توسعه روابط دوجانبه بین دولت ها

وی در مورد تأثیر و کارکرد گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین در پایدارسازی و توسعه روابط دو کشور اذعان کرد: تأثیر ایران در دوره اسلامی بسیار شگرف بوده است به طوریکه ادبیات و سنن مسلمانان چین تا حد زیادی رنگ و بوی ایرانی دارد، بنایراین برگزاری این برنامه در وهله اول در بازخوانی ارتباطات فرهنگی و تمدنی کشور و نزدیک شده هرچه بیشتر دو ملت بسیار تأثیرگذار است به ویژه اینکه از یک سو سال جاری مصادف با پنجاهمین سال برقراری روابط رسمی دو کشور است و برنامه های ویژه ای به این مناسبت در دو کشور برگزار می گردد و ار سوی دیگر، برنامه راهبردی 25 ساله دو کشور امضا شده است که می توانید ظرفیت های فراوانی در روابط فرهنگی هنری و حتی توریستی بین دو کشور فراهم کند.

خلج منفرد با اشاره به رویکرد و اهداف این گفت وگوها توضیح داد: چین بازار عظیم کالاهای فرهنگی و هنری ایران است و ایران می تواند پذیرای میلیون ها دنیاگرد از چین باشد، بنابراین برگزاری برنامه گفت وگوهای فرهنگی دو کشور زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر روابط محبت آمیز دوجانبه بین دولت ها و هم مردم دو کشور خواهد شد.

وی در ادامه، اظهار کرد: ثانیاً دو کشور ایران و چین هر دو از قدرت های مهم و تأثیرگذار در منطقه آسیای غربی هستند یقینا همکاری مشترک دو کشور در تامین منطقه می تواند هم منافع ملی هر دو کشور را فراهم کند و هم صلح و امنیت و رفاه ملت های منطقه را در پی خواهد داشت، بنابراین از نتایج برگزاری چنین برنامه هایی می تواند تفاهم بیشتر دو کشور و نزدیک کردن مواضع آنها به یکدیگر باشد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی اظهار داشت: ثالثاً در سطح بین المللی هم ایران و چین به اسم قدرت های دنیای هر دو در پی این هستند تا با ه ژمونی و یک جانبه گرایی قدرت های استکباری غرب به ویژه آمریکا مقابله نمایند بنابراین ایران و چین با توسعه همکاری های فرهنگی و گفت وگوهای دو جانبه می توانند از یک در جهت حفاظت از میراث فرهنگی و تمدنی خود که اتفاقاً در بطن هر دو آنها صلح و تعامل و هم زیستی مسالمت آمیز نهفته است، قدم بردارند و از سوی دیگر با اجرای برنامه های مشترک فرهنگی و هنری به مقابله با فرهنگ مهاجم و ستیزه جوی غربی بپردازند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1067

به "تور ارزان چین: دور ششم گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان چین: دور ششم گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید