رشد 105 درصدی صادرات ایران به روسیه در سال 2020

به گزارش مجله شهبازی، سفیر ایران در روسیه با تاکید بر گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر، از بازار روسیه به عنوان یک ظرفیت خوب برای صادرات کشور نام برد و گفت: روسیه حدود 260 میلیارد دلار واردات دارد و ما می توانیم با تامین بخشی از کالاهای مورد احتیاج روسیه، سهم خودمان از بازار این کشور داشته باشیم.

رشد 105 درصدی صادرات ایران به روسیه در سال 2020

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

کاظم جلالی نقش وزارت صمت را در این گسترش روابط مالی با روسیه و کشورهای دیگر را کلیدی توصیف کرد و اضافه نمود: با توجه به اینکه تجارت خارجی ما مربوط به سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت است و از آنجا که وزارت صنعت، معدن و تجارت متکلف بخش زیادی از فراوریات، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، در داخل کشور است؛ بنابراین این وزارتخانه می تواند جهت دهی و خط دهی مناسبی را برای روابط با فدراسیون روسیه داشته باشد.

جلالی در ادامه منبع درآمدی روسیه را بیشتر از محل انرژی و صادرات نفت و گاز مطرح نمود و گفت: علاوه بر این در بخش غلات و نهاده دامی نیز فراوری کننده قوی و جزء کشورهای صادرکننده است اما در مقابل واردکننده بسیاری از کالا و محصولات دیگر از جمله، میوه، تره بار و خشکبار است و از این منظر در روسیه، ظرفیت های خوبی برای صادرات کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال2020، حجم صادرات ایران به روسیه حدود 105 درصد افزایش داشته است، آن را یک موفقیت عظیم برای کشور مطرح نمود و گفت: رشد 105رصدی افزایش صادرات به روسیه نشان می دهد ما می توانیم راستا را برای صادرات بیشتر ادامه دهیم.

سفیر ایران در روسیه با تاکید بر توانایی ایران در تنظیم واردات و صادرات و تجارت بین المللی بیان نمود: کشور ما احتیاجمند به غلات و نهاده های دامی است و روسیه کشوری است که می تواند این کالاها را برای ما تامین کند و در مقابل روس ها نیز احتیاجمندی هایی دارند که ما در کشور فراوری داریم و این اقتصاد باید به نوعی به هم گره بخورد.

اهمیت ایجاد و استفاده از ظرفیت ترانزیت

وی موضوع ترانزیت و ایجاد خط ارتباطی برای انتقال کالا از راستا ایران و روسیه به اروپا را یکی دیگر از دلایل ضرورت گسترش روابط مالی بین ایران و روسیه دانست و تاکید نمود: برای دستیابی به منافع بحث ترانزیت، تکمیل راه آهن کشور از شمال به جنوب باید مورد توجه قرار گیرد و از جمله مهم ترین مسائلی است که باید به آن اهمیت داد تکمیل و ساخت خط ریلی چابهار به زاهدان و رشته به آستاراست؛ در صورت تکمیل این دو بخش، صادرات و انتقال کالا از چابهار به بندر سن پترزبورگ و فنلاند و اروپا به راحتی قابل انجام است و در این راستا ترانزیتی، هم ایران و هم روسیه از منافع آن بهره مند می شوند.

ایجاد ارتباط متقابل در حوزه خودرو

طبق گفته های جلالی تقویت و گسترش ارتباط مالی در حوزه خودروسازی نیز می تواند منافعی را برای کشور به ارمغان آورد؛ و با توجه به توانایی های کشور روسیه در صنعت خودرو و نیز پتانسیل و دانش ایران در ساخت خودرو، ایجاد یک ارتباط تجاری متقابل در صنعت خودرو ، چه سبک و چه سنگین، را ممکن دانست.

صادرات 800 میلیون دلاری به روسیه

وی بر وجود زمینه های متعدد و متنوعی برای ارتباط مالی دو کشور تاکید نمود و اضافه نمود: اقتصاد روسیه، اقتصاد عظیمی است و این کشورحدود 260 میلیارد دلار واردات دارد بنابراین ما به عنوان همسایه روسیه می توانیم با تامین بخشی از کالاهای مورد احتیاج آن، سهم خودمان از بازار این کشور داشته باشیم.

جلالی ادامه داد: سهم ما در صادرات به روسیه در سال 2019حدود 390 میلیون دلار و در سال 2020 با رشد بالای صد درصد به 800 میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

سفیر ایران در روسیه با یادآوری نقش کلیدی وزارت صمت در توسعه و تقویت تجارت ایران با روسیه، اذعان داشت: وزیران حوزه های مالی نقش مهمی در ایجاد ارتباط مالی بین دو کشور را دارند و وزارت صمت با توجه به عهده دار بودن مدیریت روابط اقتصاد و تجارت خارجی، نقش اصلی را در روابط مالی و تجاری دو کشور بر عهده دارد.

جلالی با اشاره به موافقتنامه تعرفه ترجیحی با اتحادیه کشورهای اوراسیا، اصلی ترین مذاکره کننده در مورد عضویت کشور در اتحادیه اوراسیا را سازمان توسعه تجارت وزارت صمت مطرح نمود و گفت: در کنار بحث تنظیم این روابط توسط وزارت صمت، موضوع رایزنی های بازرگانی نیز که در سازمان توسعه تجارت انجام می گردد باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی ارتباط ایران با اتحادیه اوراسیا را در صادرات کشور بسیار مهم و اثرگذار توصیف کرد و ادامه داد: در ملاقاتی که با دبیر کل اتحادیه اوراسیا داشتم، به من گفت که صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه از واردات از این کشورها، بیشتر شده است در حالیکه در اردیبهشت ماه 98 و در زمان تصویب این موافقتنامه، بسیاری از مخالفت ها به دلیل اینکه این اتفاق باعث افزایش واردات و وابستگی مطرح شد در حالیکه امروز حجم صادرات ما به این کشورها، به خصوص روسیه، افزایش پیدا نموده است.

لزوم گسترش ارتباط تجاری کشور با همسایگان

ضرورت گسترش ارتباط با همسایگان، موضوعی دیگری بود که جلالی بر آن تاکید نمود؛ وی با بیان اینکه ایران 15 همسایه دارد بر ضرورت گسترش ارتباطات تجاری با همسایگان تاکید نمود و گفت: برخلاف آن چیزی که غربی ها به دنبال این هستند که ایران محاصره گردد، اصولاً ژئوپولیتیک ایران به نحوی است که نمی تواند محصور و کوچک گردد؛ ما در سال 2020 با افزایش صادرات با کشورهای همسایه روبرو بودیم که به طوریکه این افزایش صادرات به عراق 2 درصد ، به آذربایجان 23 درصد و بالغ بر صد درصد به روسیه بود.

جلالی در سرانجام افزایش حجم تجارت بین دو کشور ایران و روسیه را 43 درصد گفت و گفت: متعدد و متنوع بودن همسایگان ما به اقتصاد کشور یاری زیادی می تواند داشته باشد تجارت بین ایران و این کشورها یک فرصت مناسبی است که می تواند ارتباط متقابل با کشورهای همسایه را ایجاد کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 فروردین 1400 بروزرسانی: 10 فروردین 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 803

به "رشد 105 درصدی صادرات ایران به روسیه در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 105 درصدی صادرات ایران به روسیه در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید