دوربرگردان هند به سمت ارتباط مستقیم با طالبان

به گزارش مجله شهبازی، مقامات هندی اعلام کردند که دهلی نو برای اولین بار کانال های ارتباطی مستقیم با رهبران طالبان از جمله ملا برادر یکی از رهبران ارشد طالبان را باز نموده است.

دوربرگردان هند به سمت ارتباط مستقیم با طالبان

پیش از این هند حاضر به گفت و گوی مستقیم با گروه طالبان در افغانستان نبود و از قدرت دریافت دوباره این گروه ابراز نگرانی می کرد.

هندوستان تایمز در این خصوص گزارش داد: این اقدام هند از دو جهت اهمیت پیدا می نماید: اول اینکه نشان دهنده تغییر سیاست دهلی نو در مقابل طالبان است. دوم اینکه در زمانی انجام می گردد که نیروهای خارجی از جمله آمریکا درحال ترک خاک افغانستان هستند و این تحولات نقش طالبان در آینده افغانستان را مهمتر می نماید.

تماس هند با طالبان بیشتر از سوی مقامات امنیتی در دهلی و محدود به رهبران طالبانی است که هند آن ها را ملی گرا می داند و معتقد است آن ها تحت نفوذ کشور دیگری نیستند.

یک مقام ارشد امنیتی هند گفت: ما چند ماه است که با رهبران طالبان ارتباط برقرار نموده ایم، اگرچه این ارتباط بیشتر حالت اکتشافی دارد. ملاقات مستقیم با طالبان انجام نشده است اما ما پیغام های خود را به ملا برادر انتقال داده ایم. ما با شاخه های دیگر طالبان نیز گفت و گو نموده ایم. این گفت و گوها با وجود عدم اعتماد از سوی هر دو طرف صورت گرفته است.

ملا برادر از اعضای ارشد گروه طالبان است در راس هیأت مذاکره نماینده این گروه می باشد. او از جمله افرادی است که از سنین پایین در نبردها علیه شوری سابق مشارکت داشته و از بنیان گذاران اصلی طالبان است. در دوره حکومت طالبان بر افغانستان وی به عنوان فرمانده طالبان در کابل انتخاب شد.

ارتباط هند با ملا برادر مهم است زیرا وی کسی بود که در ماه فوریه سال 2020 قرارداد خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را با مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا امضا کرد.

یک مقام دیگر هندی گفت: ما گزینه های اولیه برای عدم ارتباط با گروه طالبان و کوشش برای قوی کردن اتحاد شمالی را امتحان کردیم. اما تغییرات عمده ای رخ داده است و بعضی در دهلی معتقدند داشتن ارتباط با تعدادی از رهبران طالبان در راستای منافع هند است.

وزارت امور خارجه هند هنوز در این خصوص بیانیه ای منتشر ننموده است.

اگرچه به گفته مقامات هندی این کشور عظیم ترین سرمایه گذار منطقه ای در فرایند بازسازی و توسعه افغانستان است و تا به امروز سه میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری نموده است اما دهلی دیرتر از سایر کشورهای منطقه و دنیا حاضر به ارتباط با گروه طالبان شد.

در دو سال اخیر دهلی نو در موارد مختلف دلیل عدم ارتباط با گروه طالبان را بیان نموده است. این کشور نگران افزایش خشونت ها در افغانستان و امنیت گروه های اقلیت هندو و سیک در افغانستان می باشد.

هند پیش از این اعلام نموده بود که این کشور به دنبال تحقق یک فرایند صلح با رهبری مردم و دولت افغانستان است. هند همچنین اعلام نموده است که هرگونه توافق صلح نباید به ایجاد فضاهای خارج از کنترل که در آن ها گروه های تروریستی رشد نمایند منجر گردد. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 956

به "دوربرگردان هند به سمت ارتباط مستقیم با طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربرگردان هند به سمت ارتباط مستقیم با طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید