آناتولی: روسیه دلارزدایی از اقتصاد خود را شتاب بخشیده است

به گزارش مجله شهبازی، بر اساس گزارش ها، روسیه طی ماه های اخیر فرایند دلارزدایی از اقتصاد خود را تسریع بخشیده تا مانع از استفاده آمریکا از دلار برای آسیب رساندن به مسکو کند.

آناتولی: روسیه دلارزدایی از اقتصاد خود را شتاب بخشیده است

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روسیه به سرعت در حال پیگیری طرح خود برای کاهش استفاده از دلار آمریکا بوده تا خطرات اقتصادی و تجارت بین المللی را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، کشورهای متعددی از جمله روسیه و چین طی روزهای اخیر نگرانی خود را درباره سیطره آمریکا در تجارت دنیای به وسیله دلار ابراز داشته اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هفته پیش در سخنرانی در مجمع اقتصادی بین المللی در سنت پترزبورگ، آمریکا را متهم کرد که از دلار به عنوان ابزاری برای جنگ سیاسی و اقتصادی استفاده می نماید.

رئیس جمهور روسیه افزود: آمریکا از اینکه از دلار به عنوان سلاحی برای تحریم استفاده می نماید پشیمان خواهد شد.

پوتین گفت: شرکت های نفتی روسیه می توانند استفاده از ارزی که به شرایط کنونی دنیای دلار آمریکا آسیب برساند متوقف نمایند.

در همان رویداد، آنتون سیلوانوف وزیر اقتصاد روسیه گفت که مسکو طی یک ماه، دارایی های دلاری خود در صندوق رفاه ملی را تخلیه خواهد نمود.

وی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم که از دارایی های دلاری خود رهایی یافته و سرمایه گذاری هایی را که با دلار انجام داده ایم به یورو و طلا تبدیل کنیم.

بر اساس گزارش ها، سهم صادرات روسیه به دلار آمریکا در سه ماهه پایانی سال 2020 به 48.6 درصد کاهش یافت که کمترین میزان در تاریخ به شمار می آید.

سهم دلار در صادرات روسیه پیش از تحریم هایی که آمریکا در سال 2013 علیه مسکو به دلیل تحولات اوکراین اعمال نموده بود، بیش از 80 درصد بوده است.

بر اساس داده های منتشر شده توسط بانک مرکزی روسیه، سهم روبل (واحد پول روسیه) در توافق های بین المللی با اتحادیه اقتصادی اورآسیا از 54 درصد به 70 درصد بین سال های 2013 و 2019 افزایش یافته است.

در همان زمان، سهم روبل در صادرات روسیه در خارج از کشورهای مشترک المنافع از 5.5 درصد به 8.7 درصد افزایش یافته این در حالی است که واردات این کشورها از 23.7 درصد به 26.8 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر آن، روسیه سهم دلار در صادرات خود به چین را که عظیمترین شریک تجاری اش به شمار می آید از 90 درصد در 2013 به 60 درصد در سال گذشته رسانده است.

از سوی دیگر، ویاچسلاو ولودین رئیس دوما (مجلس سفلی روسیه) در ماه مارس گفته بود که آنها استفاده از ارزهای محلی را در تجارت با چین و ترکیه افزایش داده اند.

جیم راجرز، سرمایه دار معروف آمریکایی معتقد است کشورهای دنیا باید روز به روز بیشتر از دلار فاصله بگیرند چرا که دولت آمریکا در حال استفاده از دلار برای فشار به رقبای خود است.

راجرز در حاشیه برگزاری مجمع اقتصادی سن پترزبورگ گفت: من از اینکه این حرف را بزنم متنفرم اما دلار مشکل سیاسی دارد چرا که اگر آمریکا از دست شما عصبانی گردد شما را تحریم می نماید و می گوید حق استفاده از دلار را نداری.

این سرمایه دار آمریکایی بر این باور است که برخلاف دلار، ارزهای بین المللی باید موضع بی طرف داشته باشند.

همچنین ری دالیو، میلیاردر معروف آمریکایی، می گوید: یوآن چین زودتر از آن چیزی که انتظار می رود جای خود را در حساب ذخیره ارزی بین المللی و کشورها باز خواهد نمود.

در حال حاضر دلار ارز مرجع حساب ارزی کشورهاست اما دالیو بر این باور است که فضا برای یوآن طی چند سال آینده بسیار بازتر و عظیم تر خواهد شد.

وی که بنیان گذار یکی از عظیم ترین صندوق های سرمایه گذاری در دنیا به نام بریج واتر است در این باره می گوید: ممکن است طی سال های آینده یوآن به جای دلار به ارز غالب در تجارت بین الملل و تراکنش های اقتصادی دنیای تبدیل گردد.

این سرمایه دار آمریکایی معتقد است که شرایط به گونه ای پیش خواهد رفت که به یوآن یاری می نماید تا در حوزه بین الملل کاربرد وسیع تری پیدا کند.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 955

به "آناتولی: روسیه دلارزدایی از اقتصاد خود را شتاب بخشیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آناتولی: روسیه دلارزدایی از اقتصاد خود را شتاب بخشیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید