100 میلیون دز واکسن کرونا تا دی ماه وارد خواهد شد

به گزارش مجله شهبازی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: بر اساس قراردادهای منعقد شده با شرکت های تولیدکننده واکسن کرونا تا نیمه دی ماه و هم زمان با خاتمه سال 2021 میلادی 100 میلیون دز از این دارو باید به کشور وارد گردد.

100 میلیون دز واکسن کرونا تا دی ماه وارد خواهد شد

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

ناصر ریاحی گفت: شرکت های فراوری واکسن کرونا در دنیا با هدف واکسینه کردن گروه های پرخطر کشورها با کمترین سود، این دارو را تا خاتمه سال 2021 به دولت ها پیش فروش نموده اند.

وی با اشاره به شرایط دریافت واکسن کرونا به وسیله بسته کواکس، اعلام کرد: این برنامه به منظور توزیع عادلانه در دستور کار نهاده شد و سهمیه ایران برای 25 درصد جمعیت کشور افزون بر 16 میلیون و 800 هزار دز برآورد شد.

ریاحی افزود: قراردادهایی برای دریافت این دارو امضا شد که شامل 30 تا 50 میلیون دز از روسیه می شد، اما بدقولی هایی در این زمینه انجام گرفت.

وی افزود: بعلاوه مقرر شد تا 50 میلیون دز واکسن سینوفارم از چین دریافت گردد که تا به امروز نیمی از آن وارد شده و فرایند واردات واکسن از کره جنوبی و چین هم ادامه دارد.

رییس اتحادیه واردنمایندگان دارو بیان داشت: بخشی از خریدها مربوط به واکسن بهارات هند بود که به علت بعضی مسائل مغفول ماند و بعلاوه واردات آسترازنکا از کشورهای مختلف فراورینماینده این نوع واکسن ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه مجموع این قراردادها واردات 100 میلیون دز واکسن کرونا تا دی ماه سال جاری در دستور کار قرار داد، توضیح داد: به علت کندی در واکسیناسیون عمومی از برنامه های وارداتی عقب ماندیم که البته شاهد این فرایند در کشورهای دیگر هم بودیم.

ریاحی با اشاره به کوتاه بودن تاریخ مصرف واکسن های فراوریی به علت فراوری اضطراری آن، گفت: فراورینمایندگان می توانند به طور مستقیم یا به صورت واسطه واکسن هایی که دولت ها نتوانسته اند اقدام به دریافت آن نمایند را به فروش برسانند که این فرصتی برای بخش خصوصی بود تا اقدام به خرید این داروها کند.

وی افزود: جدای از واردات دولتی، بخش خصوصی اقدام به خرید با ارز آزاد برای واکسیناسیون پرسنل واحدهای فراوریی و شرکت ها نموده است تا فشار این بخش از دولت برداشته گردد.

آماده خرید 20 میلیون دز واکسن فایزر هستیم

رییس اتحادیه واردنمایندگان دارو با اشاره به سهمیه ایران از سبد کواکس، توضیح داد: به علت مسائل بانکی ایران، پرداخت هزینه خرید واکسن به شرکت های فایزر، جانسون و مدرنا به وسیله سازمان بهداشت دنیای انجام می گردد، به این صورت که ایران مبلغ واکسن را به این سازمان پرداخت می نماید و سپس به حساب شرکت های مورد نظر واریز می گردد تا بتوانیم سهم خود را دریافت کنیم.

وی افزود: هر کدام از این شرکت ها حاضر به ارسال 20 میلیون دز واکسن کرونا به ایران هستند اما با توجه به اینکه این دارو باید در دمای بسیار پایین نگهداری گردد و امکانات سردخانه ای و حمل و نقل آن در کشور فراهم نیست، این واکسن به مرور زمان و به اندازه قابل نگهداری وارد می گردد.

به گفته ریاحی، واکسن های وارداتی تا یک ماه در فریزر معمولی استاندارد و تا 24 ساعت در یخچال قابل نگهداری است و ایران اندازهی که بتواند طی یک ماه تزریق را انجام دهد وارد می نماید.

وی با بیان اینکه شرکت های فراورینماینده واکسن کرونا تا خاتمه 2022 پیش فروش خود را انجام داده اند، اعلام کرد: ظرفیت خرید 20 میلیون دز واکسن فایزر وجود دارد اما این اندازه با فرض واردات ماهانه یک میلیون دز به علت محدودیت های نگهداری می تواند تا حتی 20 ماه به طول بیانجامد.

رییس اتحادیه وارنمایندگان دارو گفت: تا به امروز محموله هایی کمتر از یک میلیون دز وارد کشور می شد اما با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور در حال حاضر شاهد ورود محموله های 1.5 تا 2 میلیون دز هستیم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در حال حاضر واکسنی در راه ایران ندارد، توضیح داد: این بخش با توجه به مجوز ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت می تواند واکسن وارد و بدون دریافت سود به علت بُعد انسانی این موضوع در فرودگاه به دولت تحویل دهد یا با ارز آزاد در اختیار شرکت هایی که نام نویسی نموده اند، برای تزریق به پرسنل قرار دهد.

وی افزود: تا به امروز 2 میلیون واکسن آسترازنکا از سوی بخش خصوصی وارد شده است، اما بیش از این ظرفیت، مبادله انجام نشده زیرا شرایط نگهداری و حمل و نقل آن فراهم نیست.

به گفته ریاحی، حمل و نقل این دارو به علت شرایط خاص آن از جمله واردات با ارز دولتی که می تواند انگیزه ای برای سرقت و سواستفاده گری باشد، با پلیس اسکورت می گردد.

رییس اتحادیه واردنمایندگان دارو با بیان اینکه وزارت بهداشت سرعت کافی برای واردات واکسن کرونا را داشت، گفت: از وزیر نو درخواست دارم که شرایط موجود را تغییر دهد تا با سرعت بخشیدن به نحوه پرداخت پول بتوانیم واکسن هایی که آماده فروش هستند را خریداری و وارد کشور کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1053

به "100 میلیون دز واکسن کرونا تا دی ماه وارد خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 میلیون دز واکسن کرونا تا دی ماه وارد خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید