گزارش، دیپلماسی واکسن در افغانستان؛ مردم قربانی آزمون و خطا نشوند

به گزارش مجله شهبازی، درحالیکه افغانستان همیشه قربانی رقابت های منطقه ای و بین المللی بوده است، این بار نیز دیپلماسی واکسن بعضی سازمان ها و کشورهای قدرتمند، نگرانی ها از ارسال تزریق واکسن های تایید نشده کرونا به افغانستان را افزایش داده است.

گزارش، دیپلماسی واکسن در افغانستان؛ مردم قربانی آزمون و خطا نشوند

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، هند در ادامه کوشش هایش برای گسترش دیپلماسی واکسن و سبقت دریافت از چین ارسال واکسن های کرونا ساخت خود تحت نام کوویشیلد را به کشورهای آسیایی شروع کرد و دو روز پیش نیز 500 هزار دوز این واکسن وارد افغانستان شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بعضی کارشناسان گسترش واکسن، دیپلماسی هند را کوشش دولت مودی برای بهبود روابط منطقه ای دهلی نو و حتی مقابله با سلطه سیاسی و مالی چین می دانند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه هند، این کشور تا به امروز 15.6 میلیون دوز واکسن را از بطور اهدایی و یا قراردادهای تجاری به 17 کشور ارسال نموده است که کشورهای متحد چین از جمله کامبوج نیز جزو دریافت کنندگان این واکسن تایید نشده هستند.

درحالی که آنالیز واکنش جوامع مختلف، بویژه کشورهای توسعه یافته درباره واکسن کرونا نشان از احتیاط و دست به عصا راه رفتن مردم برای روی آوری گسترده به استفاده از واکسن های مختلف کرونا خبر می دهد، شتاب دستگاه بهداشت افغانستان برای وارد کردن واکسنی که حتی تأییدیه سازمان بهداشت دنیای را هم ندارد، تا حدود بسیاری جای شگفتی و تأمل دارد.

هر چند مقامات این وزارتخانه هر گونه استفاده از واکسن مذکور را به اخذ تأییدیه سازمان بهداشت دنیای منوط نموده اند و وعده کسب تأییدیه در آینده نزدیک را هم داده اند، اما احتمال به کارگیری آن را قبل از اخذ مجوزهای لازم نیز نمی توان رد کرد.

در این فرض ناخوشایند، بخشی از جامعه افغانستان ابزار آزمون و خطای شرکت های داروسازی خواهند شد که منافع مادی و تصاحب بازار برایشان بالاترین ارزش است. هر چند عینک خوشبینی زدن و آنالیز قضایا از جنبه مثبت آن، آرامش خاطر بیشتری را به دنبال دارد، اما یک ضرب المثل انگلیسی می گوید: اگر چیزی رایگان باشد، مطمئن باشید که شما محصول هستید.

امید آنکه در قضیه یاری سازمان های دنیای به واکسیناسیون مردم شریف افغانستان در برابر کرونا، این ضرب المثل رنگ واقعیت به خود نگیرد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 759

به "گزارش، دیپلماسی واکسن در افغانستان؛ مردم قربانی آزمون و خطا نشوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، دیپلماسی واکسن در افغانستان؛ مردم قربانی آزمون و خطا نشوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید