کاهش 88 درصدی پروازهای عبوری، طرح های عمرانی فرودگاه ها متوقف شد

به گزارش مجله شهبازی، سعید اکبری، درباره کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی گفت: در روزهای اخیر تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به روزانه بین 100 تا 120 پرواز کاهش یافته است به گونه ای که صنعت هوانوردی با چالش بزرگی روبرو شده است.

کاهش 88 درصدی پروازهای عبوری، طرح های عمرانی فرودگاه ها متوقف شد

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان پروازهای عبوری از آسمان ایران در روزهایی که کرونا شیوع یافته بود، 117 پرواز در روز بود. این در حالی است که سال گذشته پیش از بحران نیمه دوم سال، روزانه 900 تا 1000 پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می شد و پس از آن به 700 پرواز به دلیل تنش های منطقه ای کاهش یافته بود اما اینکه به کمتر از 120 پرواز در روز رسیده، یک تنش عظیم برای شرکت فرودگاه ها به حساب می آید.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: این شرکت، یک شرکت وابسته به درآمد از محل پروازهای عبوری و خدمات فرودگاهی است و بودجه دولتی ندارد. در نتیجه در دو ماه اخیر با چالش کمبود منابع اقتصادی و درآمد روبرو شده ایم.

اکبری با بیان اینکه این مشکل در طول سال جاری احتمالاً ادامه خواهد داشت و حتی به حوزه پرداخت حقوق کارکنان نیز تسری خواهد یافت، گفت: با توجه به اینکه شرکت دولتی هستیم، امکان تعدیل نیرو نداریم ضمن اینکه بیشتر کارکنان شرکت فرودگاه ها جزو متخصصان صنعت هوانوردی هستند و نمی توانیم آنها را از دست بدهیم.

راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه چالش کرونا سبب شده تا صنعت هوانوردی به دلیل طولانی بودن فرایند بازیابی آن به مشکل بخورد، گفت: حتی در صورت از بین رفتن ویروس کرونا، باز هم مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا بتوانیم درآمدهای شرکت فرودگاه ها را به حالت قبل برگردانیم.

وی یکی دیگر از مسائل شرکت فرودگاه ها را تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران در کنار شیوع ویروس کرونا دانست و یادآور شد: علت تأخیر در بازگشت درآمدها، ازسرگیری مذاکرات با شرکت های هواپیمایی برای بازگشت به آسمان ایران و نیز استفاده از خدمات فرودگاهی در نشست و برخاست ها در فرودگاه های کشورمان است که سبب می گردد فرایند بازگشت منابع اقتصادی به این شرکت، تدریجی باشد.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره راهکارهای جبران کاهش درآمد شرکت فرودگاه ها گفت: قرار است شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مشمول تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی دولت برای بنگاه های آسیب دیده از کرونا می گردد اما رقم تسهیلاتی که به شرکت فرودگاه ها اختصاص می یابد هنوز تعیین نشده است ضمن اینکه روش های دیگری هم که می تواند جایگزین باشد، با توجه به اینکه عمدتاً به نشست و برخاست هواپیما و فعال بودن صنعت هوانوردی وابسته است، باز هم پاسخگو نخواهد بود.

اکبری، راه دیگر جبران کاهش درآمدها را کم کردن از هزینه های شرکت فرودگاه ها عنوان و اظهار کرد: مجبوریم طرح های عمرانی موجود را متوقف نموده و قراردادهای جدید پروژه های عمرانی را لغو کنیم. همچنین از هزینه های پرسنلی و کارکنان صرفه جویی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تا به امروز میزان زیان وارده به شرکت فرودگاه ها محاسبه نشده است اما با توجه به اینکه شرکت فرودگاه ها یک شرکت خدماتی است، بیشتر از آنکه زیان ده باشد، با کاهش درآمد روبرو خواهد شد. به عبارت دیگر، زیان ها از دست دادن درآمدها است بخصوص که حدود 6000 نیرو در این شرکت شاغلند و حدود 1,500 میلیارد تومان در سال برای حقوق و مزایای کارکنان پرداخت می کنیم که می توان آن را به نوعی زیان شرکت در برابر کاهش درآمدها دانست.

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، کاهش 88 درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران در 40 سال اخیر بی سابقه است.

مهر

منبع: گردشبان
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 119

به "کاهش 88 درصدی پروازهای عبوری، طرح های عمرانی فرودگاه ها متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 88 درصدی پروازهای عبوری، طرح های عمرانی فرودگاه ها متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید