کالری های موجود در گریپ فروت

به گزارش مجله شهبازی، گریپ فروت خواه به رنگ قرمز پررنگ، صورتی یا سفید باشد، جزء مرکبات سلامتی بخشی است که سرشار از مواد مغذی بوده و اندازه کالری آن ناچیز می باشد. به علت طعم لذیذ و فوائد سلامتی بخش آن، گریپ فروت یکی از محبوب ترین

کالری های موجود در گریپ فروت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

گریپ فروت خواه به رنگ قرمز پررنگ، صورتی یا سفید باشد، جزء مرکبات سلامتی بخشی است که سرشار از مواد مغذی بوده و اندازه کالری آن ناچیز می باشد. به علت طعم لذیذ و فوائد سلامتی بخش آن، گریپ فروت یکی از محبوب ترین میوه ها در میان دیگر میوه ها است. در مورد کالری های موجود و فوائد مغذی گریپ فروت به وسیله این مقاله اطلاع یابید.

گریپ فروت که به رنگهای سفید (رنگ روشن)، صورتی و یا قرمز یاقوتی طبقه بندی می گردد، جزء مرکبات بزرگی است که به پرتقال، لیمو و پوملو (pomelo) شباهت دارد. این میوه به عنوان میوه سفید (روشن)، صورتی و یاقوتی طبقه بندی شده که حاکی از رنگ پوست آن نبوده بلکه رنگ گوشت آن را نشان می دهد. گریپ فروت در قرن هجدهم در باربادوس به عنوان میوه دو رگه طبیعی میان پرتقال و پوملو کشف شد. گریپ فروت دارای طعمی ترش، تند و خوشایند بوده که ته مزه شیرینی داشته و مانند پرتقال آبدار و فوائد سلامتی بخش یکسانی دارد. گریپ فروت گرچه در تمام فصول سال قابل دسترس است، اما یک میوه ی فصلی بوده و برترین شکل آن در زمستان و اوایل بهار می باشد. این میوه که بعلاوه در لاتین تحت عنوان (citrus paradisi) شناخته می گردد، دارای قطر متفاوتی از 4 تا 6 اینچ (16ر10 تا 25ر15 سانتی متر) متغیر بوده و بعضی از گونه های آن دانه یا هسته داشته در حالی که سایر گونه ها بی دانه می باشند.

کالری های موجود در گریپ فروت

گریپ فروت به رنگهای مختلفی مانند صورتی درخشان، قرمز سیر، و حتی سفید یافت شده و بسته به محل رشد آن کالری های متفاوتی نیز دارد.

گریپ فروت

کالری

گریپ فروت قرمز یا صورتی کالیفرنیا

46 کالری

گریپ فروت قرمز یا صورتی آریزونا

46 کالری

گریپ فروت قرمز یا صورتی فلوریدا

37 کالری

گریپ فروت سفید کالیفرنیا

44 کالری

گریپ فروت سفید فلوریدا

38 کالری

کالری های موجود و ارزش غذایی گریپ فروت

1 /2 گریپ فروت بزرگ (166 گرم): 53 کالری

ارزش غذایی گریپ فروت

چربی کل

2ر0 گرم

کربوهیدرات کل

4ر13 گرم

فیبر خوراکی

8ر1 گرم

قند

6ر11 گرم

پروتئین

0ر1 گرم

ویتامین A

31%

ویتامین C

95%

1 /2 گریپ فروت میانه (128 گرم): 41 کالری

ارزش غذایی گریپ فروت

چربی کل

1ر0 گرم

کربوهیدرات کل

3ر10 گرم

فیبر خوراکی

4ر1 گرم

قند

9ر8 گرم

پروتئین

8ر0 گرم

ویتامین A

24%

ویتامین C

73%

1 /2 گریپ فروت کوچک (100 گرم): 32 کالری

ارزش غذایی گریپ فروت

چربی کل

1ر0 گرم

کربوهیدرات کل

1ر8 گرم

فیبر خوراکی

1ر1 گرم

قند

0ر7 گرم

پروتئین

6ر0 گرم

ویتامین A

19%

ویتامین C

57%

فوائد گریپ فروت در سلامت

این میوه با دارا بودن منبعی عالی از ویتامین C، با کاهش علائم و یا شدت سرماخوردگی به سیستم ایمنی یاری می نماید. گریپ فروت از آسیب وارده به وسیله رادیکال آزاد جلوگیری کرده و بعلاوه شدت عوارض التهابی مانند آسم، حمله قلبی، سکته مغزی، آرتروز و آرتریت روماتوئید را به حداقل می رساند.

گریپ فروت قرمز یا صورتی حاوی لیکوپن بوده که یک ماده مغذی گیاهی کاروتنوئید است که دارای خواص ضد تومور بوده که به مبارزه با رادیکال های آزاد، ترکیباتی که به سلولهای بدن آسیب می رسانند، یاری می نماید.

مواد مغذی گیاهی موجود در گریپ فروت تحت عنوان لیمونوید (limonoids) از تشکیل تومور با افزایش شکل گیری گلوتاتیون اس ـ ترانسفراز (glutathione S-transferase) که یک آنزیم سم زدا است، ممانعت به عمل می آورد. این آنزیم واکنشی در کبد را مشتعل می سازد که یاری کرده ترکیبات سمی به منظور دفع از بدن بیشتر محلول در آب شوند. گوشت این میوه حاوی گلوکارات یعنی ترکیباتی است که به مبارزه با سرطان دهان، ریه، سینه، معده، پوست و روده بزرگ یاری می نمایند.

گریپ فروت حاوی شکلی از فیبر محلول بنام پکتین است که سطوح تری گلیسرید و کلسترول LDL (کلسترول بد) خون را بدون تأثیر بر کلسترول HDL (کلسترول خوب) کاهش می دهد.

نوشیدن 1 /2 تا 1 لیتر گریپ فروت در روز، اندازه پی هاش (PH) ادرار و دفع اسید سیتریک را افزایش داده که بدین ترتیب خطر تشکیل سنگ کلیه اگزالات کلسیم کاهش می یابد.

این میوه به طور قابل توجهی فراوری و فعالیت آنزیم های سم زدای کبد را که مسئول از بین بردن ترکیبات سمی و سموم سرطان زا از بدن می باشند را افزایش می دهد.

نارینجنین (Naringenin) که فلاونوئید موجود در گریپ فروت است به بازسازی DNA آسیب دیده در سلولهای سرطان پروستات انسانی یاری کرده و بعلاوه جهش های بالقوه سرطان زا در سلولها را از بین می برد.

فواید سلامتی بخش و کالری کم گریپ فروت از آن میوه ای عالی جهت وارد نمودن به رژیم غذایی خود کرده است، خصوصاً برای کسانی که قصد کاهش وزن سریع و حفظ سلامتی خود را دارند. مصرف روزانه گریپ فروت و یا آب آن بعلاوه سلامت پوست را بالا برده و بهبود از زخمها را آسان تر می سازد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1129

به "کالری های موجود در گریپ فروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالری های موجود در گریپ فروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید