11 روش امتحان شده و قابل انجام برای تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی

به گزارش مجله شهبازی، عسل به اندازۀ تاریخ قدمت دارد. شاید عسل قدیمی ترین مادۀ غذایی ای باشد که حتی سال ها قبل از اینکه انسان آتش را برای پخت غذا کشف کند، کشاورزی کند، شهر بسازد و … از طریق زنبورهای وحشی ساخته می شده است. ماده ای معجزه آسا که نه تنها غذایی کامل است، بلکه دارویی بی نظیر است. عسل نه تنها شیرۀ آن، بلکه موم آن نیز در صنایع غذایی، دارویی، و آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

11 روش امتحان شده و قابل انجام برای تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی

کوتاه از تاریخچه عسل

از قدیمی ترین اسناد باقی ماندۀ استفادۀ انسان از عسل می توان به نقاشی دیواری غاری در اسپانیا مربوط به هشت هزار سال پیش که فردی را در حال برداشتن کندوی عسلی نشان می دهد، اشاره کرد. عسل از گذشته تا به امروز کاربردهای متنوعی داشته است؛ انسان ها عسل را خورده اند، زخم هایشان را تیمار کرده اند، و با آن معامله و داد و ستد کرده اند. از آنجا که پیدا کردن عسل و برداشتن آن از کندو کار بسیار دشواری بود و خاصیت شفابخشی آن شگفت انگیز است، این مادۀ غذایی را نزد پیشینیان و تا کنون بسیار ارزشمند کرده است.

خوردن عسل در برنامه روزانه هر فرد سالمی واقع شده است. عسل طبیعی و خوب برای بدن بسیار مفید است. اما عسل جز مصرف خوارکی مصارف زیاد دیگری نیز دارد. در این مقاله در ابتدا به تفاوت های عسل طبیعی و صنعتی و نحوۀ تشخیص و خرید عسل خوب اشاره می کنیم، سپس نکاتی را در رابطه با خواص عسل می گوییم.

عسل خوب، چه عسلی است؟

عسل خوب عسلی است که بر اثر فرآیندهای طبیعی و از طریق زنبور عسل ساخته شده باشد. عسل های طبیعی بر اساس نوع شهد گلی که زنبور می خورد، معین می شود. نزدیکی کندوهای عسل به مزارع یا دشت های اطراف نوع عسل آن منطقه را معین می کند. عسل مرکبات، عسل گون، عسل بابونه، عسل آویشن، عسل شبدر، عسل اسپرس از انواع عسل های طبیعی هستند که از بو و مزۀ آن ها نیز می توان طعم و بوی شهد گیاهی را که زنبور عسل خورده تشخیص داد.

در بعضی فصل های سال مانند زمستان و پاییز که گل و گیاه کمتر است، زنبورداران شربت های قندی در کنار کندوها می گذارند تا اندازه تولید عسلشان کاهش نیابد، اما طعم و مزۀ عسل و کیفیت آن با عسلی که در بهار و تابستان تولید شده است به شدت فرق دارد. بهتر است برای خرید عسل فله و طبیعی به صورت قاب های چوبی و موم دار، به فصل تولید عسل نیز توجه کنید.

از آنجا که فرآیند تولید تا عرضۀ عسل زمان بر است، عسل بهار و تابستان عموماً در فصل پاییز و زمستان به بازار می رسد، عسل های پاییز و زمستان در فصل بهار و تابستان. پس بهتر است برای خرید عسل در فصل پاییز و زمستان خرید کنید.

عسل طبیعی و عسل غیرطبیعی چیست؟

آیا می دانستید عسل طبیعی و غیرطبیعی داریم؟ عسل طبیعی چیست؟ عسل تقلبی چه عسلی است؟ چطور می شود فرق بین عسل طبیعی و غیرطبیعی را از هم تشخیص داد؟ عسل خالص یا عسل ناب را چطور با تست کردن تشخیص بدهیم؟

آسان ترین راه خواندن برچسب اطلاعات روی محصولات بسته بندی است، چرا که شرکت های تولیدی موظف هستند که جزئیات ترکیب محصول را بر روی کالا درج کنند. مسئلۀ بعد خرید عسل های باز یا به اصطلاح فله است که با موم یا بدون موم فروخته می شوند. اگر نتوانید به راحتی تشخیص دهید که عسل خوب چه طعم و مزه ای دارد یا چه ویژگی هایی دارد، در نهایت عسلی بی کیفیت و با هزینۀ بالا تهیه خواهید کرد.

از آنجا که ساختن عسل تقلبی کار راحتی است و تقاضای خرید عسل طبیعی بالاست، بسکمک از کارخانه های تولیدی از این مسئله سوءاستفاده می کنند و عسل تقلبی یا نامرغوب را به جای عسل طبیعی می فروشند.

حال عسل طبیعی چیست؟ عسل طبیعی عسلی است که از طریق کارخانه تهیه نشده باشد و مستقیم از طریق زنبورعسل تولید شده باشد. عسلی که از طریق زنبور عسل تولید شده باشد نیز کیفیات گوناگون دارد که بستگی به تغذیۀ زنبورها دارد.

مهم ترین مرجع تشخیص عسل طبیعی، همان عسل طبیعی و ارگانیک است که از طریق زنبورهایی که شهد گل خورده باشند تولید شده است. با نگاه کردن به عسل بسته بندی شده در قفسۀ فروشگاه، نمی توان تشخیص داد که عسل طبیعی است یا خیر. لازم است عسل چشیده و تست شود تا طبیعی یا تقلبی بودن آن معین شود. رنگ، شلی و سفتی معیار درستی برای تشخیص عسل نیست.

اگر می خواهید از فواید عسل بهره مند شوید، لازم است که عسل طبیعی مصرف کنید. عسلی که تمام فرآیند تولید آن از طریق زنبور عسل باشد، نه دستگاه کارخانه.

عسل غیرطبیعی از چه چیزی تشکیل شده است؟

به عسل ناخالص، مصنوعی و یا تقلبی که بر اثر فرآیند غیرطبیعی تولید شده باشد، یا مواد افزوده داشته باشد، عسل غیرطبیعی می گویند. عسلی که بدان گلوکز، دکستروز، ملاس، شربت قند، شکر معکوس، آرد، ذرت، نشاسته یا هر افزودۀ مجاز یا غیر مجازی جز شهد گل اضافه شده باشد، عسل غیر طبیعی می گویند.

چطور عسل طبیعی را از غیرطبیعی تشخیص دهیم؟

با بررسی معینه های فیزیکی یا همان ظاهر و طعم عسل می توان تفاوت عسل طبیعی را از غیرطبیعی تشخیص داد. یعنی با دانستن چند نکته می توان تاحدودی تفاوت عسل ها را به صورت سنتی تشخیص داد. ما در پی راه حل ها و روش های ساده ای هستیم که یک مصرف کنندۀ معمولی که روزانه از عسل استفاده می کند، بدون احتیاج داشتن به تجهیزات حرفه ای آزمایشگاهی بتواند عسل خوب و قابل قبولی تهیه کند تا از فواید آن بهره مند شود. در جدول زیر مختصر به تفاوت های عسل طبیعی و غیرطبیعی اشاره می شود تا با توجه به آن ها بتوانید فرق میان عسل طبیعی و غیرطبیعی را خودتان تشخیص دهید. شاید در ابتدا انجام این روش ها سخت باشد و احتیاج به تمرین داشته باشد.

همان طور که در جدول بالا ملاحظه کردید، روش های ساده و قابل انجامی وجود دارد که به راحتی می توانید در خانه انجام دهید و عسلی که تهیه کردید را آزمایش کنید. روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید آن ها را به راحتی امتحان کنید. ویدیوی زیر چند روش مهم و ساده را آموزش می دهد تا راحت تر بتوانید این آزمایش ها را انجام دهید. اینکه چطور می توان عسل طبیعی را از غیرطبیعی تشخیص داد تا عسلی که تهیه می کنید فواید عسل خوب و ارگانیک را داشته باشد و به سلامت بدن شما کمک کند.

منبع: اُکالا
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1175

به "11 روش امتحان شده و قابل انجام برای تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 روش امتحان شده و قابل انجام برای تشخیص عسل طبیعی از غیرطبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید