شاسی بلند آریا سایپا فراوری شد ، آنالیز مشخصات فنی و ظاهری خودرو
به گزارش مجله شهبازی، شاسی بلند آریا سایپا وارد مرحله فراوری شده است و بعضی از قطعات این خودرو نیز تغییر نموده اند. مدیرعامل نو سایپا در نخستین روز کاری خود از خط فراوری آریا بازدید کرد. آریا یک کراس اوور ایرانی است و رقیب مستقیم آن ریرا ایران خودرو به شمار می رود. آخرین تغییرات شاسی بلند آریا سایپا چیست؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: از چند سال پیش و تقریبا همزمان با ایران خودرو ، سایپا هم در پی فراوری یک خودرو کراس اوور بود. شاسی بلند آریا سایپا با کد SP100 اولین بار در مرداد ماه سال 1399 برای خبرنگاران رونمایی شد. اما پس از گذشت سه سال هنوز هم وارد بازار نشده است. آریا تغییر سه مدیر عامل سایپا را هم به خود دیده است و اسرار پنهان زیادی در دل دارد! چندی پیش و در نمایشگاه خودرو مشهد نیز قرار بود آریا به نمایش عمومی گذاشته گردد. اما بنا به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد. شاید ضعف های بسیار زیاد ریرا ایران خودرو که برای تست در اختیار خبرنگاران قرار گرفته بود و حواشی آن، سایپا را محتاط کرد.
با همه اینها، علی شیخ زاده مدیر عامل تازه سایپا روز گذشته (18 آذر 1403) و مصادف با اولین روزی کاری خود در سایپا، به سراغ خط فراوری شاسی بلند آریا سایپا رفت و از آن بازدید کرد. براساس ویدئوهای منتشر شده به وسیله سایپا، آریا روی خط مونتاژ واقع شده است. اما هنوز معین نیست که آیا این نسخه نهایی و فراوری انبوهِ این خودرو است یا نسخه آفلاین و آزمایشی این خودرو به شمار می رود؟
تغییرات شاسی بلند آریا سایپا
تغییر رنگ قطعه پلاستیکی جلوی صفحه کیلومتر، نخستین نکته چشمگیر در تصاویر منتشر شده ، از خط فراوری آریا است. به نظر می رسد طرح کنسول میانی هم تغییراتی داشته است. اما مهم ترین تغییر این خودرو که شامل تمام محصولات سایپا هم می گردد، تغییر آرم سایپا است. آرم سایپا پس از مدت ها و با ورود مدیرعامل تازه این شرکت دستخوش تغییر شده است.
معینات فنی
موتور شاسی بلند آریا سایپا با کد N20 یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر خطی با حجم دقیق 1998 است. این پیشرانه توان فراوری 148 اسب بخار در دور موتور 6000 و حدود 204 نیوتون متر گشتاور در دور 4400 را دارد.
این پیشرانه، مجهز به فناوری DOHC و دارای دو میل بادامک است که هر دو آنها به سیستم VVT مجهز هستند. سر سیلندر موتور هم از نوع آلومینیومی است.
ضریب تراکم این موتور 11.5:1 است که شاید کمی به کیفیت سوخت ایران حساس باشد، اما گمان نمی رود دچار مسائل خودروهای توربو شارژر گردد.
پایه موتور کراس اوور آریا، پیشرانه 4G63 میتسوبیشی (سری Sirius) است که شرکت DAE چین با مشارکت AVL اتریش آن را توسعه داده . طراحی این پیشرانه مربوط به سال 1980 میلادی است که تا سال 2005 روی مدل های مختلفی از محصولات میتسوبیشی، کیا، هیوندایی و حتی دوج هم استفاده شده است. سری Sirius پیشرانه های میتسوبیشی دامنه گسترده ای از پیشرانه های 1.8L تا 2.4L در دو نوع بنزینی و دیزلی را شامل می شوند.
امکانات شاسی بلند آریا سایپا
هنوز امکانات نهایی شاسی بلند آریا سایپا معین نشده است. اما امکاناتی مانند سامانه های کنترل پایداری و کنترل کشش، کنترل آغاز حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، ایربگ های راننده و سرنشین کناری، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و صفحه کیلومتر دیجیتال یکپارچه، سنسور فشار باد تایرها و… از امکانات اصلی این خودرو خواهند بود.
لازم به ذکر است که هنوز درباره قیمت و زمان عرضه این خودرو هیچ اطلاع رسانی به وسیله سایپا انجام نشده است.
منبع: بیت ران