جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین ، آنالیز تخصصی اشکودا Rapid چینی

به گزارش مجله شهبازی، جتا VA3 با موتور 1/5 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به زودی به وسیله ماموت خودرو به بازار ایران می آید. این سدان مالی که به وسیله گروه FAW-Volkswagen فراوری می گردد، در حقیقت نسخه چینی اشکودا رپید است. VA3 با سطح تجهیزات و قوای فنی خود می تواند در آینده رقیبی برای سدان های مشهور ایران خودرو و سایپا باشد.

جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین ، آنالیز تخصصی اشکودا Rapid چینی

جتا VA3 ماموت خودرو

بیت ران - محمد فتح اللهی: پیش از هر چیز باید بدانیم که برند JETTA از سال 1991 در بازار خودرو چین حضور داشت. اگر کمی گذشته را مرور کنیم خواهیم دید که این خودرو آلمانی که در حقیقت نسخه سدان فولکس واگن گلف است، در چین هم فراوری می شد.

شریک تجاری فولکس واگن در چین از 32 سال قبل گروه سرمایه گذاری مشترک FAW-Volkswagen است. هنوز هم شراکت این دو برند خودروسازی یعنی فولکس واگن و FAW در بازار خودرو چین ادامه دارد. اما این همکاری در سال 2019 شکل و شخصیت دیگری به خود گرفت.

در آن سال گروه فولکس واگن تصمیم گرفت تا بجای فراوری محصولات خود با نشان تجاری VW، فولکس واگن های چینی در آن کشور فراوری کند. از همین رو برند JETTA تبدیل به نمادی برای فولکس واگن های چینی شد. جتا VA3 هم نخستین سدان گروه فولکس واگن است که با برند اختصاصی JETTA در چین فراوری شد.

طراحی داخلی و خارجی جتا VA3

همانطور که از ظاهر این خودرو هم پیداست، VA3 کاملاً یک سدان مالی چینی است که البته کیفیتی مشابه محصولات آلمانی فولکس واگن دارد.

در نمای رو به رو این خودرو به غیر از گریل کرومی و نشان برجسته J المان دیگری را نمی توان یافت. جلو پنجره بزرگ این خودرو به علت علاقه چینی ها به گریل های بزرگ به این شکل طراحی شد و تنها المان برجسته VA3 در طراحی خارجی هم همین است.

اما سادگی خطوط دیزاین VA3 در تمامی زوایا یادآور آن است که با یک محصول فولکس واگن رو به رو هستیم که شاید در دنیای امروز طراحی خودرو، کمی حوصله سر بر باشد.

در مجموع جتا VA3 شاید به اعتقاد بعضی در طراحی خارجی حوصله سربر باشد، اما به هیچ عنوان نمی توان آن را خودرو زشتی توصیف کرد.

فضای داخلی جتا VA3

طراحی ساده اما کاربردی این خودرو را در فضای داخلی آن هم می توان دیدن کرد. گرچه این فضا بیننده را به یاد محصولات یک دهه قبل فولکس واگن می اندازد، اما باید گفت که کیفیت آن در مقایسه با بسیاری از چینی های بازار بالاتر است. البته به شرط آنکه ماموت خودرو نسخه فول این خودرو را برای بازار ایران انتخاب نموده باشد.

در غیر این صورت باید منتظر دیدنی فرمان کاملاً پلاستیکی، صندلی های پارچه ای و ایرکاندیشن دستی در فضای داخلی جتا VA3 باشیم.

مشخصات فنی جتا VA3 ماموت خودرو

طول، عرض و ارتفاع جتا VA3 برابر است با 4501×1704×1479 میلیمتر و فاصله بین دو محور این خودرو هم 2604 میلیمتر اعلام شد.

حجم باک سوخت این سدان مالی 53 لیتر است و فضای بار آن نیز به 546 لیتر می رسد. اگر VA3 را در این مورد بخواهیم با دنا و تارا ایران خودرو مقایسه کنیم باید گفت حجم صندوق عقب این خودرو 46 لیتر از دنا بیشتر است. اما نسبت به حجم فضای بار تارا، 94 لیتر کمتر است. البته این فضا در جتا VA3 به مقدار 126 لیتر از سایپا شاهین بیشتر است.

VA3 تنها با یک موتور در بازار خودرو چین به فروش می رسد. موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی این خودرو با کد EA211-DLF قادر است 111 اسب بخار در 6100 دور در دقیقه نیرو فراوری کند.

موتور 1/5 لیتری جتا VA3

این موتور که دارای حجمی برابر با 1498 سی سی است می تواند 145 نیوتن متر گشتاور فراوری کند که در دور 4000 در دسترس راننده قرار گرفته است.

این سدان مالی چینی 2 اسب بخار از دنا (EF7) و تارا (TU5 PLUS) ضعیف تر است. اما قدرت خروجی موتور آن، 3 اسب بخار از موتور شاهین G و CVT قوی تر است.

از لحاظ گشتاور خروجی هم VA3 به مقدار 10 نیوتن متر از دنا و تارا ضعیف تر است. از طرفی دیگر موتور شاهین G و CVT نیز 20 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به جتا VA3 فراوری می نماید.

VA3 با دو گیربکس دستی و اتوماتیک (دیفرانسیل جلو) به وسیله چینی ها قابل خرید است. نمونه های مقرون به صرفه این خودرو دارای جعبه دنده پنج سرعته دستی هستند. حال آنکه نسخه های اتوماتیک با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته به فروش می رسند.

این سدان چینی می تواند با وزن 1600 کیلوگرمی در مدت زمان 12/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. مصرف سوخت آن نیز براساس اعلام رسمی، 6/11 لیتر در هر صد کیلومتر است.

امکانات رفاهی جتا VA3 ماموت خودرو

امکانات رفاهی جتا VA3 فهرست بلند و بالایی ندارد. تعلیق جلو آن مک فرسون است و در محور عقب تعلیق Twist Beam را شاهد هستیم. تعلیق Twist Beam عموماً در خودروهای مالی وجود دارد. چرا که برای خودروساز مقرون به صرفه تمام می گردد و برای خریدار هم هزینه نگهداری پایینی دارد.

ترمزهای جلو VA3 دیسکی خنک شونده است. اما بعضی مدل های دستی و اتوماتیک این خودرو با ترمزهای کاسه ای در عقب به فروش می رسند. نسخه های مقرون به صرفه این خودرو مجهز به رینگ های 14 اینچی هستند. اما نسخه فول آن با رینگ های 15 اینچی قابل خرید هستند.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی، کنترل فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ایربگ جانبی (در مدل های فول)، ایربگ پرده ای (در مدل های فول)، سنسور پارک عقب (در مدل های فول)، کروز کنترل (در مدل های فول)، استارت-استاپ موتور، کنترل حرکت خودرو در سربالایی ها، سانروف معمولی (در مدل های فول)، فرمان چرمی (در مدل های فول)، صندلی های چرمی (در مدل های فول)، گرمکن صندلی (در مدل های فول) و زیر آرنجی (در مدل های فول) بخشی از امکانات این خودرو بشمار می روند.

نسخه های گران قیمت جتا VA3 دارای مانیتور لمسی 8 اینچی هستند. اما نمایشگر کلاستر تمامی مدل ها آنالوگ است. مدل های دارای مانیتور لمسی اپل کارپلی و اندروید اتو را به صورت استاندارد دارند و 1 پورت USB هم در داخل کابین آن وجود دارد.

چراغ های هالوژنی، چراغ روشنایی روز، شیشه های برقی، سنسور باران (در مدل های فول) و تهویه مطبوع دستی تمامی امکاناتی هستند که این خودرو به خریدار خود ارائه می نماید. البته نسخه های فول دارای تهویه مطبوع اتوماتیک هستند.

آمار فروش جتا VA3 در بازار خودرو چین

نگاهی دقیق به فروش شش ماهه اخیر جتا VA3 در بازار خودرو چین نمایانگر آن است که با چهل و نهمین سدان کامپکت پر فروش بازار چین رو به رو هستیم.

جالب است بدانیم خودروهای پرفروش تر از جتا VA3 در بازار خودرو چین نیسان سانی، تویوتا کرولا، هوندا سیویک، چانگان UNI-V، مرسدس بنز A کلاس، آئودی A3، هیوندای النترا و… هستند.

جتا VA3 به لطف برخورداری از تکنولوژی فولکس واگن در سال قبل میلادی حتی رکورد فروش 6610 دستگاهی را در یک ماه هم ثبت کرد.

اما این روزها روند فروش ثابت و مداومی را پشت سر می گذارد. همانطور که در تصویر بالا نیز پیداست، فروش VA3 در ماه اول سال 2023 افت کرد.

اما با ادامه فروش در ماه های بعدی شاهد افزایش تعداد مشتریان این خودرو مالی در بازار خودرو چین هستیم. به طوری که جتا VA3 اکنون 31/97 درصد از سهم فروش سبد محصولات JETTA در چین را در اختیار دارد.

جتا VA3 ماموت خودرو را بخریم یا نه؟

جتا VA3 ماموت خودرو

VA3 در میان سدان های داخلی از شاهین، دنا و تارا کوچکتر است. اما از لحاظ قوای فنی بالاتر از شاهین و پایین تر از دنا و تارا ایران خودرو مشاهده می گردد.

مسلماً تأثیر نظارت گروه فولکس واگن بر خط فراوری این خودرو در چین در کیفیت فراوری آن زیاد است. از همین رو پیش بینی می گردد حداقل از لحاظ کیفیت متریال مصرفی، در جایگاهی بالاتر از سدان های ملی ما قرار گیرد.

جتا VA3 در بازار خودرو چین از 65/800 یوان (515/872/000 تومان) برای مدل پایه دستی تا 92/800 یوان (727/552/000 تومان) برای نسخه های اتوماتیک قابل خرید است.

اگر ماموت خودرو نمونه های فول اتوماتیک این سدان چینی را برای بازار ایران انتخاب نموده باشد، باید انتظار داشت تا برچسب قیمت فراتر از یک میلیارد تومان را بر روی آن ببینیم.

در چنین صورتی جتا VA3 در نتیجه عرضه احتمالاً کم (نه به مقدار سدان های ملی) تبدیل به خودرویی مالی برای قشر مرفه جامعه خواهد شد. قشری که در پی یک خودرو دم دستی اما با کیفیت است که شمایلی شبیه به دنا، تارا یا شاهین نداشته باشد. چنین قشری در سال های گذشته به سراغ خرید خودروهایی چون آریزو 5 توربو، برلیانس H330، جک J4 و… می رفتند.

خبر خوب این است که در هفته های اخیر ماموت خودرو در حال واردات قطعات این خودرو به ایران است. همین موضوع موجب می گردد که این سدان چینی از همان ابتدا بازار خودرو را در میان خریداران پیدا کند.

جتا VA3 با رعایت دو فاکتور قیمت مناسب و عرضه فروان می تواند رقیبی مستقیم برای شاهین، دنا و تارا باشد. در غیر این صورت باید به سختی مشتریانی را یافت که ظاهر این خودرو را به تارا، شاهین و حتی دنا ترجیح دهند.

ماکرولینو (Microlino) برداشتی مدرن از BMW Isetta

تصادف منجر به فوت هر نفر در کشور، هشت و نیم میلیارد هزینه دارد!

فروش سوبا M4 فردا موتورز 58/7 درصد در چین افت کرد / تحلیل فروش سوبا M4

قیمت نو خودروهای مونتاژی مشخص شد / تحلیل قیمت ها

جتا VS5 با ماموت خودرو در راه ایران / آنالیز تخصصی سئات آتکا چینی

ونوسیا V-Online مکث موتور کراس اوور نو بازار خودرو ایران / آنالیز تخصصی

منبع: بیت ران
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1517

به "جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین ، آنالیز تخصصی اشکودا Rapid چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین ، آنالیز تخصصی اشکودا Rapid چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید