سهم 4.8 دهم درصدی فارس از اعتبارات ملی ، تخصیص هزار و 803 میلیارد تومانی فارس از اعتبار ملی

به گزارش مجله شهبازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس گفت: در سه ماهه نخست سال جاری هزار و 803 میلیارد تومان از اعتبار ملی تخصیص گرفتیم و علاوه بر این 454 میلیارد تومان هم در قالب منابع هدفمند یارانه ها در زمینه پروژه های عمرانی دریافت نموده ایم.

سهم 4.8 دهم درصدی فارس از اعتبارات ملی ، تخصیص هزار و 803 میلیارد تومانی فارس از اعتبار ملی

به گزارش خبرنگار از ، حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به تصویب سند ملی آمایش، گفت: 11 اسفند 99 سند ملی آمایش ملی کشور پس از دهه ها در شورای عالی مصوب شد و صندلی استان فارس در این سند به خوبی دیده شد.

او با بیان اینکه سند آمایش یک برنامه بلندمدت و راهبردی است و در این سند آمایش قلمرو مستعد توسعه شناسایی و الگوی مطلوب جمعیت، فعالیت و زیرساخت ها ارائه می گردد، اضافه نمود: این سند افق منظره سال 1424 است و اولین استفاده از سند ملی آمایش سرزمینی در برنامه هفتم توسعه خواهد بود.

نوروزی ادامه داد: استان فارس به اسم قطب گردشگری سلامت، در مباحث علمی و دانشگاهی؛ شیراز به اسم قطب علمی کشور، در زمینه حمل و نقل شیراز به اسم هاب فرودگاهی کشور، در حوزه معادن خاک های نسوز و سنگ های تزئینی، در فراوری محصولات از جمله زعفران و انجیر در سند ملی آمایش دیده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با اشاره به برگزاری 25 جلسه شورای برنامه ریزی در 19 ماهه گذشته، گفت: پارسال2 هزار و 754 میلیارد تومان اعتبار مصوب در پروژه های ملی و استانی داشتیم و جمعا در سرانجام سال 3 هزار و 663 میلیارد تومان تخصیص اعتبار عمرانی برا استان فارس بوده که 91 درصد از اعتبارات جذب شده است.

او با بیان اینکه 9 هزار و 415 میلیارد تومان اعتبار مصوب برای استان فارس در سال 1400 ابلاغ شده است که پارسال بالغ بر 241 درصد رشد اعتبار مصوب داشتیم، بیان نمود: بر اساس لیست بهای کشور هزینه اجای پروژه های عمرانی 70 درصد افزایش یافته است.

نوروزی توضیح داد: در سه ماهه نخست سال جاری هزار و 803 میلیارد تومان از اعتبار ملی تخصیص گرفتیم و علاوه بر این 454 میلیارد تومان هم در قالب منابع هدفمند یارانه ها در زمینه پروژه های عمرانی استان فارس دریافت نموده ایم که بیش از یک چهارم تخصیص گرفتیم.

این مقام مسئول اعتبارات طرح های عمرانی ملی و ملی در سال 1400 را تشریح کرد و اضافه نمود: در زمینه حمل و نقل جاده ای با 35 طرح با اعتبار 965 میلیاردتومان، در حوزه حمل و نقل ریلی با اعتبار 4 طرح با 308 میلیاردتومان، حمل و نقل هوایی 2 طرح با اعتبار 51 میلیاردتومان، آبرسانی و تامین آب شرب شهری 8 طرح با اعتبار 286 میلیاردتومان، ساختمان شد و شبکه آبیاری و زهکشی 14 طرح با 175 میلیاردتومان، فاضلاب 7 طرح با اعتبار 107 میلیاردتومان، احداث بیمارستان 15 طرح با اعتبار 105 میلیاردتومان، و سایر حوزه ها با 70 طرح ها و اعتبار 569 میلیاردتومان اختصاص داده شده است.

او در ادامه به تفکیک تخصیص اعتبارات طرح های عمرانی ملی با ویژگی های استان فارس در سه ماهه نخست سال جاری پرداخت و اضافه نمود: مبلغ 454 میلیارد تومان در قالب نقدی و اسناد خزانه از محل هدفمندی یارانه ها، قانون بودجه 1400، صندوق توسعه ملی و ماده 17 مدیریت بحران بابت طرح های مهم استان ابلاغ شده است.

نوروزی توضیح داد: پارسال طبق تعهد در زمینه وصول عایدی های استان، 4 هزار و 50 میلیارد تومان باید به خزانه کشور واریز میکردیم که 4 هزار و 250 میلیارد تومان وصول شده است که افزایش 105 درصدی را نشان می دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس بیان نمود: 16 دستگاه در استان وصول عایدی مینمایند که 90 درصد عایدی ها به وسیله امور مالیاتی و 10 درصد دیگر را بقیه دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی (جرایم رانندگی، صدور گذرنامه، انگشت نگاری و ...) وصول می نمایند.

نوروزی گفت: با توجه به تعهداتی که برای نیروی انتظامی تعیین شده است و فعالیت های که براساس قانون انجام داده اند باید عایدی های وصولی بیشتری به خزانه دولت واریز می شد، اما تا به امروز نیروی انتظامی استان فارس تنها 65 درصد از تعهدات خود را اجرایی نموده است.

او در مورد عایدی های وصولی استان بعلاوه اسم کرد: پس از افزایش 105 درصدی عایدی های وصولی استان، دولت هم نسبت به پرداخت پاداش به استان فارس به مبلغ 170 میلیارد تومان اقدام کرد که این اعتبار در زمره اعتبارات هزینه ای استان نهاده شد و مجموع اعتباراتی هزینه ای فارس از 750 میلیارد تومان به 920 میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس بیان نمود: طی 5 سال گذشته تنها سالی که استان فارس توانست بالای 100 درصد منابع را محقق کند سال 99 بود.

نوروزی با اشاره به طرح های اقتصاد مقاومتی، توضیح داد: در سال 98، 23 طرح اقتصاد مقاومتی با پیشرفت فیزیکی 91 درصد، سال 99، 17 طرح و با پیشرفت فیزیکی 60 درصد و سال جاری 16 طرح اقتصاد مقاومتی در دست اجر داریم.

او با بیان اینکه بعلاوه 37 طرح جهش فراوری در حال اجراست و از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند، بیان نمود: در سال 98، سه هزار پروژه در دست ساخت داشتیم که پارسال به 2 هزار و 300 پروزه رسید و 700 پروژه هم اکنون نیمه تمام مانده است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای تکمیل طرح های استانی بیش از 12 هزار میلیارد تومان احتیاج است که این اندازه اعتبار اگر تورم وجود نداشته باشد اعتبار 4 سال استان فارس است این در حالی است که برای تکمیل طرح های ملی و استانی در مجموع نزدیک به 43 هزار میلیارد تومان اعتبار در استان فارس احتیاج است.

نوروزی در ادامه با بیان اینکه سهم استان فارس در اعتبارات ملی 4.8 دهم درصد است، ادامه داد: راه آهن اقلید- یزد تا سرانجام دولت دوازدهم افتتاح می گردد. بعلاوه تنگ ابوالحیات (حدفاصل دشت ارژن-قائمیه) با تخصیص اعتبار 67 میلیارد تومان در سال 1400، تا سرانجام شهریورماه و آزاد راه عظیم شیراز اصفهان به طول 224 کیلومتر در طول ماه های آینده به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با اشاره به پروژه های مهم استان، توضیح داد: در 3 ماهه نخست سال جاری پروژه آبرسانی فسا-استهبان 115 میلیاردتومان، آبرسانی شیراز-خرامه 215 میلیارد تومان، آبرسانی داراب- زرین دشت 115 میلیارد تومان، آبرسانی ارسنجان-سعادتشهر 32 میلیاردتومان، سد نرگسی شهرستان کازرون 200 میلیاردتومان، جاده فسا-داراب-گهکم 55 میلیاردتومان، جاده شیراز-فیروزآباد-جم 45 میلیاردتومان، جاده استهبان-قطرویه 27 میلیاردتومان، جاده لارجهرم-بندرعباس 55 میلیارد تومان و بیمارستان 310 تخت خوابی جهرم 55 میلیارد تومان اعتبار به آن ها اختصاص یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1049

به "سهم 4.8 دهم درصدی فارس از اعتبارات ملی ، تخصیص هزار و 803 میلیارد تومانی فارس از اعتبار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 4.8 دهم درصدی فارس از اعتبارات ملی ، تخصیص هزار و 803 میلیارد تومانی فارس از اعتبار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید