خبرنگاران تلخ و شیرین اتفاقات سال 1398 از زبان استاندار آذربایجان شرقی

به گزارش مجله شهبازی، تبریز - خبرنگاران - استاندار آذربایجان شرقی از افتتاح خط آهن میانه - بستان آباد بعد از 18 سال، عملیاتی شدن نفلین سینیت سراب بعد از 25 سال و افتتاح خط انتقال پلی اتیلن به عنوان بعضی از رویدادهای شیرین امسال در استان یاد کرد و گفت: البته امسال شاهد وقوع اتفاقات تلخی نیز بودیم که با حداقل هزینه مدیریت شد.

خبرنگاران تلخ و شیرین اتفاقات سال 1398 از زبان استاندار آذربایجان شرقی

محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که در امسال با فراز و فرود های زیادی روبرو بودیم، اضافه نمود: یکی از مهمترین اتفاقات نیک امسال، افتتاح خط آهن میانه- بستان آباد با حضور رییس جمهورری بود؛ طرحی که 18 سال طول کشیده بود، در یک سال گذشته به صورت جدی پیگیری شد و به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه ادامه این جهت از بستان آباد به تبریز نیز به جد پیگیری می گردد و حدود 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ایستگاه خاوران به عنوان نقطه عطف آن به مناقصه رفته و امیدواریم تا دهه فجر سال آینده به بهره برداری برسد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بحث ذوب مس یکی از پروژه های مهم و حیاتی استان و کشور است، گفت: یک درصد معادن مس کشور در آذربایجان شرقی واقع شده است، ولی چون به شکل کنسانتره صادر می کردیم، آن چنان تاثیری در شتاب دهی به توسعه استان نداشت.

وی اضافه نمود: در اثر پیگیری هایی که انجام شد، مراحل ذوب در استان شروع شده و فاز سوم تغلیظ و کارخانه ذوب در استان راه اندازی شد و 130 کانتینر تجهیزاتی که به خارج از استان رفته بود، بازگردانده شد و مراحل نصب و راه اندازی در حال اجرا است.

پورمحمدی با اشاره به افتتاح شهرک تخصصی مس در آذربایجان شرقی گفت: 14 پروژه مکمل ذوب مس در استان شروع شده است و در راستای این پروژه، اگر صنایع پایین دستی مس نیز در استان ایجاد گردد، ارزش اضافه نموده و اشتغال این صنعت بسیار بالا خواهد بود.

وی ادامه داد: نفلین سینیت سراب از دیگر پروژه های استانی است که در 20 سال گذشته سرمایه گذاری بسیاری برای آن شده و 700 هکتار زمین دیوار کشی شده، طرح مشخص شده و سوله ها و پست فشار قوی و مخازن آب ایجاد شده که بنا به ملاحظاتی کنار گذاشته شده بود، اما ما به صورت جدی پیگیری کردیم و تمام موانع رفع شد؛ اکنون قراردادی با ظرفیت فراوری 70 هزار تن آلومینیا در سال در این طرح با قرارگاه خاتم الانبیا، امضا و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه فراوری آلومینا کاربرد وسیعی در صنایع نظامی و خودروسازی دارد، گفت: با استفاده از طرح نفلین سینیت سراب خواهیم توانست در شرایط تحریمی که تهیه این فلز راهبردی از خارج کشور امکان پذیر نیست، آن را در داخل کشور فراوری کنیم.

افتتاح خط انتقال پلی اتیلن و تکمیل خط اول قطار شهری تبریز

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به فعالیت های مهم پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، گفت: طرح انتقال خط پلی اتیلن از میاندوآب به تبریز پروژه بزرگی است که میتواند چند هزار فرصت شغلی ایجاد کند و به تعبیر دیگر پتروشیمی دوم است.

پورمحمدی اضافه نمود: یکی از منابع عمده درآمدهای استان از محل فروش فراوریات پتروشیمی است که به کشورهای دیگر صادر می گردد.

وی با اشاره به پروژه های مهم افتتاح شده امسال آذربایجان شرقی در امور زیربنایی گفت: با افتتاح سد حاجیلر چای و انتقال آب ارس، هر یک از این پروژه ها در حدود 4 هزار هکتار زمین زراعی را تحت پوشش قرار می دهند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: با افتتاح سد حاجی لر چای از خروج سالانه 50 میلیون مترمکعب آب از مرز کشور در شرایطی که مشکل آب داریم، جلوگیری می گردد و حق آبه ما افزایش یافته است. هدف ما تکمیل خط انتقال آب ارس به دشت تبریز است که آن را به خط انتقال زرینه رود وصل خواهیم کرد تا ضمن تامین آب شرب و آب کشاورزی، از نظر پدافندی، سیستمی به وجود آوریم که اگر از نظر تامین آب مشکل پیدا کردیم، این خط به کار بیافتد.

وی با اشاره به پروژه های شهری استان نیز گفت: تکمیل خط اول قطار شهری تبریز از پروژه های مهم شهری بود که در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید.

پورمحمدی اظهار کرد: در مدت 15 ماه گذشته که سکان استان را به دست گرفتم، تمام مسوولین کشور اعم از هیات دولت و روسای سه قوه را به این استان دعوت کردیم و مسائل و مسائل موجود را در سفرهای صورت گرفته مطرح کردیم .

وی ادامه داد: رییس جمهوری در امسال 2 سفر به آذربایجان شرقی داشت که در هر یک از آنها بیش از 10 هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و همان مقدار نیز طرح جدید در حوزه های مختلف شروع کردیم.

طرح های جاده ای به جد پیگیری می گردد

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه چند پروژه مهم در استان در حال پیگیری است، گفت: اتوبان تبریز - بازرگان از جمله پروژه های مهمی است که پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی ازمزیت های مهم استان، عمل به عنوان حلقه وصل آسیا به اروپا است، ادامه داد: با توجه به اینکه شبکه ریلی هنوز کارآمد نیست و جاده های استان در این جهت ناکافی است، اتوبان تبریز- بازرگان نقش موثر و لجستیکی در ترانزیت کالا و مسافر خواهد داشت.

پورمحمدی اضافه نمود: اتوبان تبریز- سهند نیز از جمله پروژه های قدیمی است که از سال 1384 شروع شده، ولی به اتمام نرسیده که پیگیری نموده ایم و در هفته های آینده به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به بحث ساماندهی مناطق حاشیه نشین گفت: در شهر تبریز حدود 400 هزار نفر در مناطق حاشیه شهر زندگی می نمایند که اگر زلزله ای که در سراب رخ داد در تبریز اتفاق می افتد، شاید سه چهارم این مناطق از بین می رفت.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه بحث ساماندهی مناطق حاشیه نشین در اولویت واقع شده است، اضافه نمود: در این خصوص به وسیله شورای اسلامی شهر تبریز پیگیری های لازم انجام و تدابیری اندیشیده و مصوب شده تا در باغمیشه و شهرک جوان واحدهای مسکونی مورد احتیاج احداث گردد.

وی در مورد شرایط دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: در نتیجه بارندگی های امسال، تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه در حدود یک و نیم متر افزایش یافت که بخشی از این افزایش به لطف و عنایت خداوندی و بخشی نیز به اقدامات دولت تدبیرو امید مربوط است.

پورمحمدی ادامه داد: براساس فیلم ها و نقشه های بارندگی که موجود است، بارندگی پارسال در سال 91 نیز وجود داشت، ولی آب ناشی از آن به پیکره دریاچه نرسید، اما در دولت تدبیر و امید 300 کیلومتر از رودخانه ها لایه روبی شد تا آب به سمت دریاچه سرریز گردد.

وی اضافه نمود: دو پروژه مهم دیگر نیز دراین خصوص پیگیری می کنیم که انتقال آب از رودخانه زاب و تصفیه خانه های تبریز و ارومیه است که اگر به اتمام برسند، احیای دریاچه ارومیه به نتیجه خواهد رسید.

توجه به حوزه فرهنگی از اولویت هاست

استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط با حوزه فرهنگ و همچنین تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز گفت: یکی از مهمترین مباحث این حوزه، توجه به بحث زبان و ادبیات ترکی آذری است.

وی ادامه داد: این موضوع چون به طور عمیق ریشه یابی نشده است، به یک تهدید تبدیل شده بود، اما از جمله وعده های آقای روحانی در این راستا ایجاد بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان بود که محقق شد و این بنیاد اکنون در ارتباط با ادب ، فرهنگ ، فولکلور و تاریخ آذربایجان اقداماتی انجام می دهد.

وی تاکید نمود: البته فعالیت بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نباید تنها به مسایل زبانی متمرکز گردد و این نهاد باید در ارتباط با دیگر جلوه های فرهنگ و هنر این خطه نیز فعالیت کند.

پورمحمدی اضافه نمود: در این راستا نیز در امسال آموزش زبان مادری با تصویب شورای آموزش و پرورش در بعضی مدارس آموزش آن شروع شده و کتاب محتوا نیز در حال تهیه است .

افزایش سه برابری سازمان های مردم نهاد در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در مورد نقش سازمان های مردم نهاد در توسعه، گفت: معتقدم توسعه منهای مردم معنا ندارد و احتیاجمند همراهی و همگاهی مردم است که برای این امر باید ساختاربندی و ساماندهی گردد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه برای توسعه احتیاج به عزم عمومی است، اضافه نمود: باید در بین مردم خواست و اراده ای برای تغییر و توسعه به وجود بیاید و افزایش سازمان های مردم نهاد نشانه بالندگی پویایی جامعه است .

وی ادامه داد: برای اینکه در این جهت پیروز شویم، احتیاجمند اعتلای فرهنگی واجتماعی هستیم، زیرا تکنولوژی، ابزارهای فناوری و پول به تنهایی توسعه را ایجاد نمی نماید، بلکه فرهنگ پیش احتیاج توسعه است.

پورمحمدی اضافه نمود: عمده تفاوت بین جوامع پیشرفته و در حال توسعه در برتری اعتلای فرهنگی و علمی در آن جوامع است، برای تغییر فرهنگ و باورهای مردم باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بهره مند شد.

وی ادامه داد: بر اساس این باور است که آقای روحانی اولین منشوری که صادر می نماید منشور حقوق شهروندی است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش حدود سه برابری تعداد سازمان های مردم نهاد در دولت تدبیر و امید در استان گفت: معتقدم اگر بخواهیم آگاهی بخشی انجام دهیم باید از ظرفیت سمن ها بهره مند شد.

وی ادامه داد: در زمان کنونی سازمان های مردم نهاد در مبارزه با بیماری کرونا نقش بسزایی ایفا می نمایند، بطوری که در کنار فراوری لوازم مورد احتیاج همچون ماسک، چندین کمپین ایجاد نموده و به آگاهی بخشی در جامعه می پردازند.

پورمحمدی گفت: در جامعه ما ظرفیت بالایی برای فعالیت سازمان های مردم نهاد وجود دارد و در گروه های مختلف می توان سمن ها را ایجاد کرد.

استاندار آذرربایجان شرقی از زلزله میانه و سراب، آتش سوزی جنگلهای ارسباران، سرای دودری بازار تبریز ، اعتراضات خیابانی و کرونا نیز به عنوان بعضی از رویدادهای غیرمترقبه و ناخوشایند استان در امسال یاد کرد.

وی ادامه داد: بخش عمده حوادث غیرمترقبه از اختیارات بشر، خارج و غیر قابل پیشگویی است؛ هر یک از این حوادثی که در یکسال گذشته رخ داد می توانست تبعات منفی در جامعه داشته باشد، ولی با حداقل هزینه های مادی و معنوی مدیریت شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 132

به "خبرنگاران تلخ و شیرین اتفاقات سال 1398 از زبان استاندار آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تلخ و شیرین اتفاقات سال 1398 از زبان استاندار آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید