انتقاد از عملکرد بخش دولتی در حمایت از صنعت گردشگری

به گزارش مجله شهبازی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، انتقاد از عملکرد بخش دولتی در حمایت از صنعت گردشگری صورت گرفت.

انتقاد از عملکرد بخش دولتی در حمایت از صنعت گردشگری

از سفر با تور پاتایا بهاری لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

جهانگردی از نفت 130 دلاری سهمی نداشت چه برسد به حالا

باشگاه توسعه جهانگردی خلاق یونسکو اواخر شهریور تشکیل شده بود و رئیس آن در شرح ماموریت این باشگاه گفته بود: کارشناسان این باشگاه براساس شاخص های مورد تایید یونسکو و سازمان جهانی جهانگردی، تاسیسات جهانگردی را ارزیابی و امتیازدهی نموده و بر پایه آن گواهی اهدا می نمایند و در کنار آن، دوره های آموزشی با هدف ایجاد کسب وکارهای کوچک بر پایه جهانگردی خلاق برگزار خواهد شد. اینک کمیته ای از آن باشگاه در کمیسیون جهانگردی اتاق ایران تشکیل شده که درباره ضرورت آن گفته شده است: جهانگردی خلاق راهبرد بخش خصوصی جهانگردی است تا بدون اتکا به دولت با داشته های موجود جهانگردی را گسترش دهند.

97 درصد مشاغل جهانگردی از ویروس کرونا آسیب دیده اند

علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون جهانگردی اتاق ایران پس از آنکه حکم ریاست کمیته جهانگردی خلاق را به سهند عقدایی داد، با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، حدود 97 درصد از مشاغل حوزه جهانگردی آسیب دیده اند، گفت: دولت آن زمانیکه روزانه 3 میلیون بشکه نفت 130 دلاری می فروخت به فکر توسعه زیرساخت های جهانگردی نبود، نه هتل ساخت، نه ناوگان هوایی را گسترش داد و نه خودروهای مناسب جهانگرد تهیه کرد. امروز هم که به خاطر کرونا، برای اولینبار در این 30 سال از دولت یاری خواسته ایم، جز ابراز شرمندگی چیزی نمی شنویم. در حالیکه مدام از اهمیت صنعت جهانگردی و نقشی که این صنعت در کسب درآمدهای ارزی دارد، صحبت می گردد.

تنها راه نجات از رکود تورمی قطع امید از حمایت های دولت است

سهند عقدایی، رئیس کمیته جهانگردی خلاق کمیسیون جهانگردی اتاق ایران پیرامون انتقاد از عملکرد بخش دولتی در حمایت از صنعت جهانگردی گفت: در دهه 90 ما شاهد دو دوره شدید رکود تورمی بوده ایم که در اقتصاد ایران بی سابقه است. در این شرایط که فعلا چشم اندازی برای پایانش نمی بینیم، راهبرد بخش خصوصی باید قطع امید از هرگونه حمایت دولتی و اتکا به داشته های موجود باشد.

او اضافه کرد: امروز انتظار از دولت برای ایجاد زیرساخت های عظیم جهانگردی نظیر هتل های عظیم، توسعه حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده ای، مجتمع های جهانگردی، تبلیغات وسیع بین المللی و ...، چه بخواهیم و چه نخواهیم دور از واقعیت است. ما باید سراغ الگوهایی از جهانگردی برویم که با داشته های جوامع محلی همخوان و همساز باشد.

عقدایی گفت: در مدل گردشگی خلاق، جهانگرد برای تجربه تفاوت های فرهنگی به درون جامعه مقصد می رود، در خانه های محلی اقامت می نماید، در کنار خانواده ها غذای محلی می خورد. کوشش می نماید تجربه نزدیکی از زندگی، فرهنگ و سنن مردم بدست بیاورد و بر خلاف جهانگردی انبوه، هدفش تماشای گذری جاذبه ها و برگشتن به هتل های عظیم و مدرن برای اقامت نیست. بنابراین جهانگردی خلاق به سرمایه گذاری های وسیع برای ایجاد امکاناتی که تا به امروز وجود نداشته اند، احتیاج ندارد. جهانگردی خلاق تغییر نگاه جهانگرد و فعال جهانگردی به تجربه و کسب درآمد از آن چیزی که سالها و بلکه قرنها داشته ایم، است.

رئیس کمیته جهانگردی خلاق اتاق ایران، تنوع بخشیدن بسته های جهانگردی و همچنین رشد کسب و کارهای کوچک را از دیگر ویژگی های جهانگردی خلاق دانست و یادآور شد: در عرصه تورهای ورودی، برای بیشتر جهانگردان تنها راستا کلاسیک اصفهان و شیراز و یزد شناخته و تجهیز شده است. این موضوع باعث می گردد حتی در زمانهایی که بخاطر گشایش های بین المللی، نظیر دوران بعد از برجام، تقاضا برای جهانگردی در ایران افزایش می یابد، ظرفیت جهانگردپذیری ایران به واسطه نبود بسته های متنوع سفر محدود گردد. در حوزه جهانگردی داخلی نیز عمده تمرکز بر مقاصدی همچون کیش و مشهد بوده یا شاهد هجوم پرتیراژ و بی برنامه جهانگردان به مناطق طبیعی هستیم که باعث تخریب محیط زیست و آسیب دیدن فرهنگ بومی شده است.

عقدایی بیان نمود: ما با گسترش جهانگردی خلاق کوشش می کنیم جهانگردان را به دورترین نقاط ایران توزیع کنیم. به فعالان کسب و کارهای کوچک بگوییم به پتانسیل های خود باور داشته باشند و به سرمایه های کوچک سمت و سو دهیم تا در واحدهای کوچک اما به موازات در تعداد زیاد، وارد عرصه اقتصاد جهانگردی شوند.

سمیه عباسیان، رئیس باشگاه توسعه جهانگردی خلاق یونسکو نیز یادآور شد: این باشگاه به عنوان بازوی جهانگردی یونسکو در ایران، آموزش تجاری سازی جاذبه های جهانگردی را رأس برنامه های خود گذاشته است.

انتقاد نماینده کمیسیون یونسکو: کم کاری های ایران در شهرهای خلاق و برند شهری

بنابر گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، امیر روشن، معاون دبیرکل این کمیسیون گفت: به عنوان مجری پروژه شهرهای خلاق اطلاع دارم که تا سال 2019 جمعا 66 شهر با عنوان شهر خلاق یا یادگیرنده خلاق در یونسکو ثبت شده اند که رشت، سنندج، اصفهان، بندر خمیر و تهران از آن جمله اند. امیدواریم با بهره مندی از ظرفیت های کمیسیون ملی یونسکو و همچنین مشارکت کمیسیون جهانگردی اتاق ایران بتوانیم در حوزه جهانگردی خلاق اقدامات ارزشمندی انجام دهیم.

وی ادامه داد: یونسکو الگوی توسعه برند شهری را برای سال 2019 معرفی کرد، ولی از ایران هیچ شهری معرفی نشد.

روشن از ثبت راستا جهانگردی تاریخ و تمدن ایران با موضوع شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج اطلاع داد و اضافه کرد: قرار است این شهرها بعنوان راستا تمدن و فرهنگ معرفی شوند. شهرداری این سه شهر تمام کوشش خود را به کارگیرند تا با برنامه ریزی و استراتژی مؤثر، محور جهانگردی غرب کشور را راه اندازی نمایند.

سنگ اندازی مقررات جلو پای جهانگردی دریایی

همچنین لیلا اژدری، رئیس کمیته توافق های ملی جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی گفت: این وزارتخانه در سالهای گذشته با تمرکز دادن جهانگردی موضوعی درصدد برطرف موانع حوزه جهانگردی بوده است. پس از دو سال بحث و گفتگو میان بخش خصوصی و دولت، ارتباط جهانگردی و کشاورزی جای خود را در کشور پیدا نموده است. در بسیاری از استانها مراکز جهانگردی کشاورزی راه اندازی شده و کوشش شده تا این مراکز شناسنامه دار شوند.

او بیان نمود: متأسفانه با وجود ظرفیت های جهانگردی دریایی، اما این نوع جهانگردی در کشور همچنان مغفول مانده و موانع و مقررات دولتی بسیاری در این حوزه وجود دارد که امیدوار هستیم با برطرف آنها، شاهد توسعه جهانگردی دریایی باشیم.

مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد جهانگردی تهران که به نمایندگی از شهرداری تهران در این نشست حضور داشت، درباره برنامه های شهرداری تهران برای معرفی ظرفیت های پایتخت و معرفی آن به عنوان مقصد جهانگردی، شرح داد: تهران شهر ناشناخته ای است و هنوز بسیاری از جنبه های جهانگردی آن ناشناخته مانده است. می دانیم که اطلاعات جهانگردی زیادی درباره تهران وجود دارد ولی آنها هیچ وقت تجمیع نشده اند. به همین دلیل سامانه جامع جهانگردی تهران را راه اندازی نموده ایم.

رئیس ستاد جهانگردی تهران همچنین از آماده سازی طرح تفصیلی شهر تهران با هدف تهیه پهنه جهانگردی اطلاع داد و گفت: با همکاری نهادهای ذی نفع، برند شهری تهران شکل گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 540

به "انتقاد از عملکرد بخش دولتی در حمایت از صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از عملکرد بخش دولتی در حمایت از صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید