سرانجام وزیر علوم سه کارته چه می شود؟ ، کلکسیونی از کارت زرد مجلسی ها برای ناکارآمدی های غلامی

به گزارش مجله شهبازی، وزیر علوم از نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچون دوره های گذشته سه کارت زرد گرفته است؛ اما این کارت ها به چه کار می آیند؟

سرانجام وزیر علوم سه کارته چه می شود؟ ، کلکسیونی از کارت زرد مجلسی ها برای ناکارآمدی های غلامی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، اصطلاح کارت زرد گرفتن از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و همزمان با بازنگری آیین نامه داخلی مجلس رایج شد. علیرغم آنکه چنین اصطلاح ونامی در آیین نامه وجود ندارد، اما وقتی مطرح می شود که فلان مسئول کشور کارت زرد گرفت، ذهنیت منفی از آن فرد برای عموم مردم ایجاد می کند که مسئول مربوطه در رفع یک ابهام یا مشکل ناتوان است و نتوانسته دلیلی قانع کننده برای کار یا موضوع مورد بحث ارائه دهد.

اما این کارت زرد گرفتن مانند بازی های فوتبالی نیست که منجر به اخراج بازیکن شود و وقتی مسئولی کارت زرد می گیرد، با وجود آنکه نتوانسته دلایل قانع کننده ای برای ناکارآمدی هایش ارائه دهد، همچنان در سمت و مسئولیتش باقی می ماند و تنها جمع کنندگان و سوال کنندگان را با یک خداحافظی ترک می کند.

رفت وآمدهای وزیر علوم به مجلس

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از جمله مسئولانی است که زیاد برای پاسخگویی به مجلس می رود و هر بار هم با یک کارت زرد از صحن خارج می شود. بنام مثال همین چند ماه گذشته بود که نتوانست پاسخ های قانع کننده ای را به رحمت الله نوروزی کننده مردم علی آباد در خصوص دلیل عدم افزایش 50 درصدی حقوق و مزایای کارکنان وزارت علوم و مراکز وابسته به وزارتخانه ارائه کند و کارت زرد گرفت.

علاوه بر این صبح امروز هم وزیر علوم برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از کنندگان راهی صحن علنی شد و مجددا از پاسخ دهی صحیح بازماند و این بار هم همزمان دو کارت زرد گرفت.

روح الله عباس پور کننده مردم بوئین زهرا و سیدمصطفی آقامیرسلیم کننده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سوال کنندگان امروز در صحن علنی بودند که یکی درباره اجرای طرح آمایش سرزمین و ساماندهی مراکز آموزش عالی که موجب افت فعالیت های علمی و کاهش دانشجویان دانشگاه های استان ها شده و دیگری درباره عدم بهره گیری صحیح از ظرفیت های آموزش عالی برای رفع مسائل و چالش های کشور، منصور غلامی را خطاب قرار دادند.

تامین نیازهای کارشناسی کشور با تربیت نیروی انسانی در دانشگاه ها

منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی صبح امروز 4 خرداد ماه با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی در کشور به گونه ای بوده که نیاز های کارشناسی تأمین شده و در سطح تراز کشور های پیشرفته علمی نیرو تربیت می کنیم، ادامه داد: 90 درصد از مدیران ارشد و کلان کشور حاصل تربیت دانشگاه های داخلی هستند. 46 پارک علمی و فناوری، 200 مرکز رشد، 6 هزار مرکز شرکت دانش بنیان، 2 هزار واحد مستقر در مراکز رشد، 4 هزار واحد فناوری تازه دانشگاه ها را به سمت عملیاتی شدن پیش می برند. دانشگاه ها تمام تلاش خود را به کار گرفته اند.

کمک به حل مسائل کشور یکی از برنامه های جدی وزارت علوم

وی با بیان اینکه کمک به حل مسائل کشور یکی از برنامه های جدی وزارت علوم است، توضیح داد: هرکجا تقاضا ها به سمت دانشگاه ها رفته اند پاسخ خوبی دریافت کرده ایم، دانشگاه ها در زمینه مقابله با بیماری کرونا فعالیت و دستاورد خود را تقدیم مردم کردند و در زمینه تولید واکسن هم واحد های علمی در حال تلاش هستند. در سال 99 دانشگاه ها قرارداد هایی با رقم 512 میلیارد منعقد کردند که 70 درصد این قرارداد ها از طریق دانشگاه ها و مابقی از طریق پارک های علمی و فناوری و مراکز رشد به امضا رسیده است.

نزدیک به پنج هزار هیئت علمی فعال در قراردادهای ارتباط با صنعت

غلامی با بیان اینکه در سال گذشته 8 هزار و 427 قرارداد با صنایع منعقد شده است که بیش از 4 هزار و 800 عضو هیأت علمی در این قرارداد ها فعالیت می کنند، گفت: 131 آزمایشگاه در مراکز ایجاد شده که به خوبی سرویس دهی می کنند، در سال 99، 141 عضو هیأت علمی پیمانی قبل از تبدیل شرایط به رسمی به صنعت اعزام شده اند، این اقدام باعث تحکیم روابط بین صنعت و دانشگاه می شود.

وزیر علوم در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی عباس پور هم درباره ارتباطات بین المللی، بازنگری آیین نامه های آموزشی و ساماندهی واحد های دانشگاهی های پیام نور، فنی و حرفه ای و علمی کاربردی توضیح داد.

شکست سرمایه گذاری دولت در آموزش عالی

آقامیرسلیم کننده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با شنیدن پاسخ های وزیر علوم نام کرد: 30 درصد از مجموع فارغ التحصیلان در کشور درس خود را رها کرده و یا تغییر رشته داده اند که این موضوع بیانگر شکست سرمایه گذاری دولت در آموزش عالی است و باوجود صرف وقت و بودجه نتیجه خوبی را در برنداشته است. به جای استفاده از این سرمایه ها برای چاره جویی مسائل، آن ها را هر روز به رقبای خود در کشور های دیگر می سپاریم و شاهد مهاجرت تحصیل کردگان خود هستیم. در صورتی که باید قبل از فارغ التحصیلی دانش آموختگان مشخص شود که آن ها در کدام قسمت از صنعت یا اقتصاد کشور قرار است به کار گرفته شوند.

ایران دارنده رتبه اول در مهاجرت نیروهای متخصص

وی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه ایران رتبه اول را در مهاجرت نیرو های متخصص به خارج از کشور را داراست، خطاب به غلامی اضافه نمود: شما در حوزه همکاری دانشگاه و صنعت چه اقدامی انجام داده اید؟ وزارت علوم برای ارتقاء علمی تیم پژوهشی کشور چه برنامه ریزی کرده است؟ مگر نه اینکه تنها زمان استادان در سرانجام نامه ها و بخش هایی صرف می شود که حتی از این سرانجام نامه ها هم استفاده بهینه برای حل مسائل کشور نمی شود، اگر درست اقدام می شد اکنون شاهد خودکفایی در بسکمک از بخش ها بوده و دیگر نیازمند ارز حاصل از صادرات نبودیم.

سرمایه هایی که به تاراج می فرایند

این کننده مجلس با بیان اینکه بودجه در اختیار وزارت علوم برای چاره جویی مسائل کشور صرف نشده است، گفت: ما در این زمینه بهترین سرمایه های خود را به تاراج داده ایم و هیچ تضمینی برای آنکه علم دانشجویان در سطوح عالی تقویت شود، وجود ندارد.

نابودی دانشگاه های شهرستانی به نام ساماندهی دانشگاه ها

روح اله عباس پور کننده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی هم گفت: آقای وزیر شما بحث ساماندهی دانشگاه ها را بهانه کردید و دست به نابودی دانشگاه شهرستان ها زده اید و به نوعی این دانشگاه ها را قربانی دانشگاه های مراکز استان کرده اید که این رویه در مواد 65، 64 و 66 برنامه ششم توسعه وجود ندارد.

وی گفت: طبق ماده 28 قانون ششم توسعه انحلال، ادغام و ... موسسات صرفا باید با تصمیم مجلس باشد؛ لذا باید پاسخ دهید تضعیف دانشگاه های شهرستان ها آیا مصوبه مجلس را داشته است؛ مگر رئیس مجلس برای شما نامه ننوشت که این اقدام نباید به دلیل مسائل امنیتی و سایر مسائل انجام نشود و همچنین کمیسیون آموزش مجلس از شما دعوت کرد و بر مصلحت نبودن این موضوع تأکید کرد.

غلامی از هر دوره مجلس کارت زرد یادگاری گرفته است

کارت زرد های وزیرعلوم تنها به دوره فعلی مجلس خلاصه نمی شود و در دوره دهم مجلس هم منصورغلامی تنها در یک جلسه (برای سوال پروانه سلحشوری کننده مردم تهران درباره دلیل تبعیض در جذب فارغ التحصیلان زن به نام هیئت علمی و سوال حسین مقصودی کننده مردم سبزوار درباره انتصاب مدیران و معاونین مرد برای دانشگاه های دخترانه) دو کارت زرد گرفت. گویا در هر دوره یا حتی سالانه وزیر علوم به مجلس فراخوانده می شود تا سهمیه کارت زردش را بگیرد و برود تا نوبت دیگر!

طبق قوانین موجود قانع نشدن کنندگان از توضیحات وزیر در حین بررسی سؤال در صحن و رأی به وارد بودن سؤال کننده به خودی خود نمی تواند عاملی برای استیضاح یا برخورد با وزیر باشد و اصلا به همین دلیل از آن بنام کارت زرد یا اخطار نام می برند.

کارت زردی که دردی را دوا نمی کند

با این وجود وزیر چندکارته آموزش عالی با خیالی راحت و آسوده از سال گذشته تا به امروز فعالیت هایش را ادامه داد و با شنیدن تذکر کنندگان از یک گوش و در کردن آن از گوش دیگر، گویی نه خانی رفته و نه خانی آمده است. یعنی با آنکه در آن جلسه وزیرعلوم خود را در حل موضوعات و ارائه دلایل منطقی ناتوان نشان داد و کنندگان مجلس به ویژه کمیسیون آموزشی ها به آن واقف شدند، اما هیچ کاری نکرده و نه تنها مسائل را رها کردند بلکه پیگیر رفع آن ها هم نشدند.

مقصر چنین مسائلی بدون شک دعوت شوندگان و مسئولان پاسخگو نیستند و کنندگان مجلس بیش از همه مخاطب این سوال قرار می گیرند که اگر بنا به پیگیری و رفع یک مشکل ندارید یا نمی خواهید تذکراتتان به ارتقای کیفیت فعالیت ها منجر شود و از همه مهمتر اگر قصد استیضاح ندارید، چرا هر از گاهی یکی از مسئولان را به ویژه در این شرایط کرونایی و هوای آلوده به مجلس می کشانید؟ اگر به قانع نشدن از پاسخ های مخاطب خود راضی هستید و جوابش برایتان تفاوتی ندارد پس چرا اصلا سوالات را به بحث می گذارید؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 995

به "سرانجام وزیر علوم سه کارته چه می شود؟ ، کلکسیونی از کارت زرد مجلسی ها برای ناکارآمدی های غلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام وزیر علوم سه کارته چه می شود؟ ، کلکسیونی از کارت زرد مجلسی ها برای ناکارآمدی های غلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید