ذاکریان: ایران موارد تخلف آمریکا را به دیوان بین المللی دادگستری گزارش دهد

به گزارش مجله شهبازی، یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: ایران باید موارد تخلف آمریکا در نقض رای دیوان بین المللی دادگستری را به دبیرخانه این دیوان و سایر نهادها و سازمان های بین المللی ذی صلاح از جمله صندوق بین المللی پول و بانک جهانی گزارش دهد.

ذاکریان: ایران موارد تخلف آمریکا را به دیوان بین المللی دادگستری گزارش دهد

مهدی ذاکریان در گفت وگو با خبرنگاران با توجه به اقداماتی که آمریکا علیه ایران با تحریم های یک جانبه انجام داده و شکایتی که قبلا در نقض عهدنامه مودت از سوی آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرد، گفت: رای دیوان بین المللی دادگستری مربوط به مواقع بحرانی و شورش ها و حوادث غیرمترقبه و سیل و طوفان و زلزله نیست و از آمریکا خواسته تحریم ها علیه ایران را در حوزه پزشکی و دارویی، غذایی و کشاورزی و تامین قطعات یدکی هواپیماهای غیرنظامی برطرف کند و حتی گفته است کانال های مالی در این زمینه باید باز شوند؛ این دستور العمل مربوط به دوران آرامش و غیر بحرانی بوده است در حالی که ایران و تمامی کشورهای جهان الان در دوره ای خاص و بحرانی هستیم.

وی ادامه داد: جهان با یک بیماری همه گیر روبرو است و چنانچه آمریکا به تخلفات در نقض قوانین و مقررات بین المللی ادامه دهد شاهد تبعات منفی این شرایط و تحریم ها بر کشورهای درگیر خواهیم بود.

این استاد دانشگاه تاکید نمود: ایران باید به دبیرخانه دیوان بین المللی دادگستری گزارش تخلفات آمریکا را ارائه کند. همچنین باید مشابه این گزارش را به مجامع جهانی داشته باشد از جمله صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و اعلام کند که مسائل مالی و جابجایی تحت تاثیر محدودیت های آمریکا در زمینه های انساندوستانه متوقف است. ایران از این دست گزارش ها می تواند به اتحادیه اروپا، ناتو، شورای امنیت و مجمع عمومی و شورای مالی اجتماعی سازمان ملل داشته باشد.

ذاکریان گفت: اتحادیه اروپا ناظر بر برجام و توافق ایران و 1+5 است و ناتو موضوع امنیت را فراتر از امنیت نظامی در نظر دارد. همچنین ایران می تواند به اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت پیشنهاد دهد تا درباره کرونا همان طور که قبلا درباره ابولا و HIV قطعنامه داده است در این مورد هم تصمیم گیری نموده و قطعنامه صادر کند تا بر اساس آن حداقل تحریم ها در بخش های پزشکی و دارویی و اقلام بشردوستانه در خصوص کشورهایی که به شدت درگیر ویروس کرونا هستند تعلیق یا برطرف گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره اقداماتی که تا کنون ایران برای برطرف فشارها از کشور در شرایط فعلی انجام گرفته است به ویژه اقدامات دستگاه دیپلماسی گفت: معتقدم چندان در این زمینه کارآمد برخورد نکردیم و علت آن هم در بخش عمده ای ریشه در مسائل داخلی ما دارد. اول اینکه ما حتما می توانستیم زودتر در بحث کرونا وارد عمل شویم تا آثار و تبعات منفی و مالی این مساله کمتر از آن چیزی باشد که الان تجربه می کنیم و در آینده پیش بینی می گردد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ما احتیاج داریم و لازم است تا در پساکرونا همایش ها و گردهمایی های جدی و انتقادی را با حضور کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه ترتیب دهیم و به آنالیز این مساله و مدیریت آن در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی بپردازیم. برگزاری گفت وگوهای جدی و انتقادی که بعضا در دوران اصلاحات شاهد آن بودیم می تواند مواضع ما را اصلاح کند و خلاءهای مان تعیین گردد.

ذاکریان گفت: دیدگاه ها و مواضع ایران زمانی تحکیم و گسترش می یابد که در گفت وگوهای جدی و انتقادی به محک گذاشته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 204

به "ذاکریان: ایران موارد تخلف آمریکا را به دیوان بین المللی دادگستری گزارش دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذاکریان: ایران موارد تخلف آمریکا را به دیوان بین المللی دادگستری گزارش دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید