دیدنی های تنب بزرگ و نکاتی برای سفر به این جزیره زیبا

به گزارش مجله شهبازی، از جزایر مهم زیبای ایران می توان به تنب های کوچک و بزرگ اشاره داشت که یکی از 30 جزیره واقع در جنوب کشور به شمار می رود, تنب بزرگ در مجاورت خلیج فارس قرار گرفته است که طبق تقسیم بندی های کشوری قسمتی از شهرستان ابوموسی واقع در استان هرمزگان محسوب می گردد. برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تنب بزرگ هم قدم خبرنگاران باشید.

دیدنی های تنب بزرگ و نکاتی برای سفر به این جزیره زیبا

استان هرمزگان - تنب بزرگ

شاید در طی سفر خود به شمال کشور و یا با مطالعه از وجود جزیره ای به نام آشوراده در شمال کشور مطلع باشید؛ اما آیا می دانید که در جنوب کشور در نزدیکی خلیج فارس حدودا 30 جزیره داریم. از جمله آنها می توان به جزایر تنب بزرگ و کوچک اشاره نماییم که تنب بزرگ انتخاب خبرنگاران در این مطلب بوده و به همین دلیل دیدنی های تنب بزرگ را معرفی می کنیم.

لازم به ذکر است که جزیره تنب بزرگ کم جمعیت بوده و اهل بندر لنگه و بعلاوه عرب های ایل بنی یاس دبی را مشمول می شود, اهالی ساکن آن از راه صیادی مروارید و ماهی, بعلاوه کمی باغداری (باغهای میوه و نخل) و کشاورزی چرخه زندگی خود را می چرخانند.

جغرافیای تنب بزرگ

این جزیره دارای مساحتی تقریبا 11 کیلومتر مربع و دایره شکل یکی از جزیره های خلیج فارس واقع در استان هرمزگان و شهرستان ابوموسی، در سمت جنوب غربی قشم می باشد که از سمت جنوب به جزیره ابوموسی، سمت شمال به جزیره قشم, سمت شرق به کشور همان، از سمت غرب به جزیره تنب کوچک محدود می شود. از جزیره تنب بزرگ تا تنب کوچک 14 کیلومتر، تا بندرعباس 180 کیلومتر، تا قشم تقریبا 32 کیلومتر فاصله دارد.

این جزیره خشک و پوشیده از شن می باشد که قسمت جنوبی آن صاف و در قسمت شمال غربی دارای یک تپه است. بلندترین بخش آن 53 متر داشته و قسمت جنوبی و در کناره شرقی جزیره مکان خوبی جهت لنگرگاه به شمار می رود.

در بوشهر و لنگه برخی از آبادی ها را تنب نامگذاری می نمایند که به لهجه دریانوردان بومی تمب گپ به مفهوم تنب بزرگ نامیده می شود. تنب یا تمب کلمه ای فارسی دری (فارسی جنوبی) به مفهوم تل، پشته، تپه می باشد که در گذشته این جزیره مارهای سمی زیادی را در خود داشت که به همین دلیل در برخی منابع تل مار یا تنب مار نامیده می شود.

آب و هوای جزیره تنب بزرگ

آب و هوای این جزیره گرم و خشک می باشد که دارای رطوبت نسبتا زیادی در هوا بوده و حد وسط بیشترین رطوبت آن %80 - 82% در فصل تابستان را شامل می شود, و اما دمای هوای آن در فصل تابستان به 24 - 44 درجه سانتی گراد و در فصل زمستان 10 - 24 درجه سانتی گراد متفاوت می باشد.

بارش در این منطقه کم است که در زمستان (دی - اسفند) مقدار این بارش ها افزایش می یابد.

آشنایی با دیدنی های تنب بزرگ

1- پوشش گیاهی جزیره

درست است که جزیره تنب بزرگ از لحاظ پوشش گیاهی غنی نبوده و خیلی فقیر می باشد اما دارای گیاهان شورپسند زیادی همانند درخت های تمر، گز، لور یا همان انجیر هندی، مغیر، کرت و … است که پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند و البته از دیدنی های این جزیره محسوب می شوند.

2 - زیست جانوری جزیره

اگر به این منطقه سفر کردید در آبهای اطراف جزیره می توانید ماهی های قابل خوردن زیادی از جمله شیر، خارو، شوریده، قباد، سنگسر، نعیم، حلوا، سرخو و ماهی های غیر قابل خوردن همانند لقمه ماهی، مار ماهی، اره ماهی، اسب سواری و نیز لاک پشت دریایی، کوسه، خرچنگ دربازی، دلفین، ماهی مرکب و نرم تنان را مشاهده کنید.

اگر علاقه مند به پرندگان هستید باید بدانید که انواع پرندگان کاکایی ها، پرستو، کبوتر چاهی، اگرت سفید، قمری خانگی، دم سرخ عادی، بلبل خرما و … در این منطقه وجود دارند.

خزنده های این منطقه انواع مارهای سمی همانند مار جعفری، مار افعی شاخدار به تعداد بالا و سوسمارها : انواع اسکینک، جکو، آگاما بعلاوه بزمجه، عقرب (عقرب های آندروکتونوس و مزبوتوس) می باشند. جوندگانی مثل موش سیاه، موش خانگی، موش انباری و خرگوش وحشی در این منطقه زندگی می نمایند.

3 - باند فرودگاه جزیره

باند فرودگاه واقع در جزیره تنب بزرگ یکی از دیدنی های این منطقه محسوب می شود که محل مناسبی جهت فرود آمدن هواپیماهای ملخی کوچک می باشد.

4 - اسکله

در سمت شرقی جزیره تنب بزرگ اسـکله ای واقع شده است که از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب شده و جهت پهلو گرفتن قایق های کوچک و لنج ها مورد استفاده قرار می گیرد.

5 - دکل فانوس دریایی

این دکل در سمت شمال جزیره به بلندی 26 متری قرار گرفته که در سال 1332 ایجاد شده است. آب نوشیدنی مورد احتیاج جزیره تنب بزرگ در قدیم به وسیله 2 چاه آب نیمه شور در قسمت جنوبی جزیره تامین می گشت که اکنون خشک شده اند و آب نوشیدنی مورد احتیاج از جزیره قشم فراهم می شود.

و از دیگر دیدنی های تنب بزرگ می توان به مساجد، فروشگاهها، مدرسه، پادگان نیروی دریایی کوچک و …. اشاره داشت.

6 - چشم انداز و شکل های زیبا

این جزیره دارای سرچشمه نمکی می باشد که با بالا آمدن گنبدهای نمکی تشکیل شده است، آب دریا با عملکردهای مکانیکی و شیمیایی و جنس رسوب های به جا مانده, شکل ها و چشم انداز های تماشایی زیادی را به وجود آورده که به خاطر نمکی بودن جزیره و ویژگی انحلالی اش بیشتر متنوع می باشند.

جهت دستیابی به جزیره

جزیره تنب بزرگ به گونه ای کوچک می باشد که با پای پیاده قابل گشت زدن است, و اما برای جهت دستیابی به آن به وسیله هوا و دریا می توانید اقدام نمایید البته نه به این معنا که فرودگاهی بزرگ و پرواز مستقیم وجود داشته باشد. جهت رفتن به جزیره ضروری است از هواپیماهایی کوچک که میان بندرعباس، قشم و جزیره های اطراف استفاده کنید.

جزیره تنب بزرگ یکی از جزایر جنوبی معروف جنوبی ایران است که جمعیت کمی دارد, جمعیت آن را افرادی از اهل بندر لنگه و بعلاوه عرب های قبیله بنی یاس دبی تشکیل می دهند که شغل آنها اغلب سید مروارید و ماهی و کمتر باغداری و کشاورزی است. در خاتمه می توان گفت که این جزیره مرکزی مهم از لحاظ دفاع و استراتژی جهت کشور ایران محسوب می شود.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1388

به "دیدنی های تنب بزرگ و نکاتی برای سفر به این جزیره زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های تنب بزرگ و نکاتی برای سفر به این جزیره زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید