جنگ دیپلماتیک در حوزه گردشگری

به گزارش مجله شهبازی، همزمان با کوشش عربستان برای منتقل کردن مقر سازمان جهانی گردشگری از مادرید به ریاض، اسپانیا برای جلوگیری از این اتفاق سلاح های دیپلماتیک را به کار گرفته است.

جنگ دیپلماتیک در حوزه گردشگری

ایسنا: روزنامه اسپانیایی ال پاییس، با توجه به این که عربستان سعودی برای تغییر دادن مقر سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) تمایل نشان داده است، اسپانیا با یاری سلاح های دیپلماتیک سعی دارد با استمرار قرار داشتن مقر سازمان جهانی گردشگری در مادرید از صنعت گردشگری این کشور که از مهم ترین منابع مالی اش محسوب می گردد حفاظت کند.

با توجه به این موضوع، اسپانیا در ماه های اخیر درگیر نوعی نبرد دیپلماتیک شده است و جلسات دوجانبه ای با کشورهای مختلف و سازمان جهانی گردشگری برگزار نموده تا از تبدیل شدن ریاض به مقر سازمان جهانی گردشگری جلوگیری کند.

این درحالی است که مقام های عربستان سعودی هنوز برای تغییر دادن مقر این سازمان درخواست رسمی ارائه نداده اند. در حال حاضر، عربستان فقط برای این کار ابراز تمایل نموده است.

تغییر مقر سازمان های زیرمجموعه سازمان ملل اتفاق معمولی نیست. برای این کار باید درخواست رسمی ارائه گردد و این درخواست باید در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته گردد. مجمع عمومی دوسالانه پیش رو در مراکش برگزار خواهد شد. اواسط اکتبر به اسم تاریخ برگزاری این مجمع اعلام شده اما گزارش ها حاکی از آن است که این مجمع به درخواست مراکش با توجه به شرایط همه گیری کرونا به سرانجام امسال میلادی موکول خواهد شد.

در حال حاضر نه سازمان جهانی گردشگری و نه زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل این سازمان درباره این موضوع اعلام موضع ننموده اند.

منابع وابسته به این سازمان اعلام نموده اند تصمیم عربستان هنوز رسمی نیست اما با وجود رضایت بخش بودن عملکرد مادرید در این مدت، تصمیم گیری درباره این موضوع به کشورهای عضو بستگی دارد.

اگر درخواست رسمی تغییر مقر مطرح گردد، عربستان به دوسوم آرای مجمع احتیاج خواهد داشت؛ یعنی دست کم 106 کشور باید به انتقال مقر به ریاض رای مثبت دهند.

در این بین شرکت های عظیم گردشگری اسپانیا هم نسبت به احتمال انتقال این مقر به عربستان ابراز نگرانی نموده اند.

احتمال تغییر این مقر به ریاض بعلاوه شرایط ناخوشایندی را بین دولت اسپانیا و سازمان جهانی گردشگری به وجود آورده است. مقر اصلی این سازمان که 152 کارمند دارد از زمان تاسیس یعنی از دهه 70 میلادی در مادرید بوده است. در این بین دبیرکل سازمان در شرایط پیچیده ای قرار گرفته است. از آن جایی که تصمیم گیری در این مورد به عهده اعضا خواهد بود، او در این باره بی طرف است. اما این موضوع پیچیدگی شرایط را تشدید می نماید چرا که اسپانیا از نامزدی او برای این سمت حمایت نموده بود و در مقابل انتظار داشت که او از ثابت ماندن مقر در مادرید حمایت کند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1037

به "جنگ دیپلماتیک در حوزه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ دیپلماتیک در حوزه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید