جزئیات وام 100 میلیونی بدون ضامن، اولویت دریافت با چه کسانی است؟

به گزارش مجله شهبازی، به گزارش خبرنگاران، ماجرای پرداخت وام 100 میلیونی بدون ضامن، خروجی جلسه ابراهیم رئیسی با روسای بانک ها بود. او در آن جلسه دستور داد که بانک ها از متقاضیان وام های خُرد (وام زیر 100 میلیون تومان) ضامن نخواهند و وام را بدون وثیقه به آنها پرداخت نمایند.

جزئیات وام 100 میلیونی بدون ضامن، اولویت دریافت با چه کسانی است؟

روز گذشته هم وزیر اقتصاد گفت بانک های زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی مکلف به پرداخت وام بدون ضامن شده اند و این وام از ابتدای بهمن پرداخت می گردد. اما جزئیات پرداخت وام 100 میلیونی بدون ضامن چیست؟

کدام بانک ها وام بدون ضامن می دهند؟

آنگونه که خاندوزی اعلام نموده بانک هایی که زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند مکلف به پرداخت وام 100 میلیونی بدون ضامن هستند. یعنی 12 بانک شامل بانک های مسکن، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، ملی، پست بانک، توسعه صادرات، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر ایران، صادرات، ملت و تجارت.

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد هم گفته بانک های دولتی و بانک هایی که دولت در آنها دارای سهام است، وام بدون ضامن پرداخت می نمایند. بنابراین کلیه بانک های دولتی باید این وام را پرداخت نمایند.

مشمولان وام 100 میلیونی بدون ضامن؟

هدف اولیه پرداخت وام بدون ضامن، این بود که سنگ اندازی بانک هی برای پرداخت وام به مردم رفع گردد. اما حالا به نظر می رسد دستور رئیس جمهور پرداخت وام به کارکنان رسمی دولت را تسهیل نموده و نه مردم عادی را.

چون رئیسی در اظهارات خود تاکید نموده که وام بدون ضامن تنها به کارمندان و حقوق بگیران ثابت دولت پرداخت می گردد. این گفته رئیسی را سخنگوی دولت هم تایید نموده و گفته بود: وام بدون ضامن تنها به کارمندان دولت پرداخت می گردد.

اما معاون امور بانکی وزارت اقتصاد گفته وام بدون ضامن ، علاوه بر کارکنان دولت، به کارکنان نهادهای عمومی و شرکت های بزرگ خصوصی هم پرداخت می گردد و کارکنان این شرکت ها می توانند وام 50 تا 100 میلیون تومانی بگیرند.

البته بر اساس اعلام خاندوزی بازنشستگان و کسانی که سوابق آنها ثابت کند که توانایی بازپرداخت اقساط را دارند، می توانند وام بدون ضامن بگیرند. بنابراین افراد باید اعتبارسنجی شوند و ثابت نمایند که توان بازپرداخت اقساط این وام را دارند. اما در این میان کارمندان دولت نیازی به این اعتبارسنجی هم ندارند.

بنابراین تنها افرادی می توانند وام 100 میلیونی بدون ضامن بگیرند که کارمند بخش دولتی باشند یا حقوق ماهانه ثابت داشته باشند، یا بانک اعتبار آنها را تایید کند.

از طرف دیگر گفته شده که کارکنان دولت، نهادهای عمومی و شرکت های بزرگ خصوصی در اولویت دریافت وام 50 تا 100 میلیون تومانی هستند.

زمان پرداخت وام بدون ضامن؟

به گفته معاون وزیر قرار بود وام 100 میلیونی بدون ضامن از ابتدای بهمن ماه پرداخت گردد و آنگونه که این مقام مسئول خبر داده پرداخت وام با کارمندان شروع می گردد.

اگرچه دولت می گوید پرداخت وام بدون ضامن از ابتدای بهمن شروع شده، اما پیگیری های خبرنگاران نشان می دهد که وام های بانکی سه قفله شده و بانک ها وام نمی دهند.

رئیس یکی از شعب بانکی به خبرنگاران می گویند: بیش از یک ماه است که وام نمی دهیم و این فرآیند تا سرانجام سال ادامه دارد. به گفته بعضی از مدیران بانک ها حتی پرداخت وام ازدواج هم متوقف شده است چون پرداخت وام با سود چهار درصد برای بانک ها صرفه مالی ندارد. اما در این میان دولت همچنان به فهرست وام هایی که پرداخت نمی گردد، اضافه می نماید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1335

به "جزئیات وام 100 میلیونی بدون ضامن، اولویت دریافت با چه کسانی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات وام 100 میلیونی بدون ضامن، اولویت دریافت با چه کسانی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید