فراوری رقم های بین المللی از عناب و ارتقای تجربه کشاورزان

به گزارش مجله شهبازی، خبرنگاران/خراسان جنوبی عضو هیات علمی و استادیار بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر در باغ این مجتمع، چهار رقم عناب ماژان و سیوجان از ارقام بومی و رقم لانگ و لی از ارقام بین المللی عناب کشت می گردد.

فراوری رقم های بین المللی از عناب و ارتقای تجربه کشاورزان

هادی زراعتگر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: عناب به علت خواص کم نظیر دارویی و مصارف متنوع دیگر، از نظر مالی صندلی ویژه ای را در میان محصولات کشاورزی خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: وجود محدودیت ها در تکثیر این درخت (پاجوش)، بعلاوه وجود باغات سنتی و غیر یکنواخت و استفاده از ژنوتیپ های با کمیت و کیفیت کم باعث شده که استفاده بهینه از منابع آب و خاک صورت نگرفته و در آمد کمی نصیب کشاورزان گردد؛ از این رو پرداختن به جنبه های مختلف این گیاه از دیر باز در دستور کار محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی قرار گرفته است.

زراعتگر ادامه داد: آغاز احداث باغ متراکم پیوندی با انجام پروژه شناسایی، جمع آوری و ارزیابی ژرم پلاسم بومی عناب کلید خورد و در ادامه با پروژه آنالیز مناسب ترین روش پیوندعناب ادامه یافت.

وی اضافه کرد: نتایج تحقیقات نشان داد که مناسب ترین روش پیوند در عناب، روش پیوند زنی جوانه شکمی در زمان های اوایل اردیبهشت تا خرداد ماه و از بین روش های پیوند زنی شاخه، پیوند اسکنه از 15 اسفند از درصد گیرایی پیوند بیشتری برخوردار بودند.

عضو هیات علمی و استادیار بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان خراسان جنوبی بیان نمود: تلفیق نتایج منجر به احداث احداث باغ مورد اشاره در سطح یک هکتار در اراضی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی (ایستگاه کشاورزی محمدیه بیرجند) در اسفند 1395 شد که از جوانب مختلف حائز اهمیت است که مهمترین آن تراکم کاشت، امکان استفاده از ژنوتیپ های برتر با استفاده از پیوند و اعمال روش های نوین تربیت و هرس درخت عناب است.

زراعتگر توضیح داد: مجموعه فعالیت های این مجموعه در سال 98 منجر به معرفی دو رقم عناب ماژان و سیوجان در کنار دو رقم تجاری لی و لانگ شده است.

وی با بیان اینکه اکنون در روزی به نام روز انتقال یافته ها، تمام تجربیات و پروهش هایی که در مرکز تحقیقات بر روی محصول عناب اجرا شده است در راستای افزایش عملکرد در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، ادامه داد: در حال حاضر در این باغ چهار رقم عناب ماژان و سیوجان از ارقام بومی و رقم لانگ و لی از ارقام بین المللی عناب کشت می گردد.

عضو هیات علمی و استادیار بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان خراسان جنوبی یادآور شد: با احداث این باغ بعنوان باغ الگویی، کشاورزان می توانند با کیفیت بیشتری عناب فراوری نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1059

به "فراوری رقم های بین المللی از عناب و ارتقای تجربه کشاورزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری رقم های بین المللی از عناب و ارتقای تجربه کشاورزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید