تاریخچه و نقشه جامع شهر مرند در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله شهبازی، نقشه جامع شهر مرند را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر مرند در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، مرند یکی از شهرهای عظیم و مهم استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان مرند است. این شهر در 65 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است. این شهر از نظر سابقه و پیشینه تاریخی یکی از شهرهای عظیم استان آذربایجان شرقی محسوب می گردد که در محور ارتباطی اروپا و آسیای میانه قرار گرفته است.

نخستین نام مرند را مورخینی چون هرودوت و گزنفون، هادی شیخ علیزاده، مانداگارنا دانسته اند و استرابون آن را موروندا خوانده است.بر اساس اسناد اورارتویی سابقه این شهر به اواسط هزاره سوم قبل از میلاد می رسد، مرند در روزگار پادشاهی مادها از رونق زیادی برخوردار بوده و روزگاری مرکز حکومت اقوامی مهم در دوره کلده و آشور بوده است. بر اساس نوشته های تورات، مادر حضرت نوح در شهر مرند دفن شده و در روایتی احتمال دفن حضرت نوح نیز در این شهر آمده است.[5] در روایات باستانی ارامنه آمده است حضرت نوح (ع) در مرند مدفون شده که البته ارامنه امروزی می گویند حضرت نوح (ع) در نخجوان فرود آمد و در آن شهر نیز مدفون شد ولی قبر همسرش در مرند است.

مرند با دارابودن 356873نفر جمعیت(سال 1395 خورشیدی) و با 28 کیلومتر مربع مساحت(سال 1394 خورشیدی)، سومین شهر پرجمعیت استان پس از تبریز و مراغه و از نظر مساحت سومین شهر عظیم استان پس از تبریز و مراغه محسوب می گردد.

تاریخچه وجه تسمیه

بطلیموس، جغرافی دان یونانی که قبل از میلاد می زیسته، از این شهر به نام ماندگار نام برده و آن را یکی از آبادترین شهرها در تاریخ می خواند. در روایات باستانی ارامنه آمده است که حضرت نوح (ع) در مرند مدفون شده و کلمهٔ مرند از یک فعل لغت ارمنی به معنای تدفین اشتقاق یافته است.

ولی ارامنه امروزی را اعتقاد بر این است که نوح (ع) بعد از طوفان در نخجوان فرود آمد و در این شهر نیز مدفون شد و قبر همسرش هم در مرند واقع شده است.

مطابق نوشته های تورات، مادر حضرت نوح (ع) در مسجد بازار مرند مدفون است. برخی نیز بنای شهر مرند را به امر دختر ترسایی به نام ماریا می دانند و بنای اولیهٔ مسجد جامع فعلی مرند را نیز، کلیسایی می شمارند که وی بنا نموده است و نام مرند را هم برگرفته از نام ماریا با اندکی تغییر می دانند. در روایت دیگری وجه تسمیه شهر مرند را تغییر یافته کلمه مادوند و مارند یعنی محل زندگی مادها ذکر نموده اند.

شهر مرند همانند سایر شهرهای منطقهٔ آذربایجان، یکی از کانون های مهم قالی بافی در سطح کشور محسوب می گردد. در شهر مرند و نیز در تمام شهرها و روستاهای حومهٔ آن، کارگاه های عظیم و کوچک بافت قالی و قالیچه، گلیم و خورجین دایر است. از دیگر صنایع دستی شهر مرند، بافت انواع سبدها برای حمل نان و میوه از ساقهٔ گندم است که به نوبهٔ خود از شهرت زیادی برخوردار است.

محصولات سرامیک، در چند کارگاه شهر زنوز فراوری می گردد. استادکاران سرامیک زنوز، از نوعی خاک مرغوب (کائولن یا خاک چینی) استفاده می کنند و به نقاط دیگر جهت فروش، صادر می کنند. علاوه بر کارگاه های سرامیک سازی، کارگاه های سفال گری نیز در برخی از مناطق شهر مرند و روستاهای اطراف وجود دارند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 167

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر مرند در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر مرند در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید