برترین زمان نوشیدن آب چه موقع است؟

به گزارش مجله شهبازی، احتمالا همه شما می دانید که نوشیدن آب تا چه مقدار برای بدن مفید است و آن قدر در موردش شنیده اید که دیگر نسبت به آن بی تفاوت شده اید. اگر کسی بگوید برای برطرف مشکلاتتان آب بنوشید، چه بسا حرف او را نشنیده بگیرید؛ چراکه گوشتان از این جمله پر است!

برترین زمان نوشیدن آب چه موقع است؟

اما لطفا به خودتان بیایید! نوشیدن آب واقعا چیز مهمی ست و حتی شاید آشنا شدن با برترین زمان نوشیدن آب، در بهبود کیفیت زندگی تان هم موثر باشد. اگر وسوسه شده اید تا بدانید بهتر است در چه زمان هایی آب بنوشید، با این مقاله همراه باشید.

زمان های طلایی برای نوشیدن آب

بخش زیادی از بدن را آب تشکیل می دهد. این ماده، نقشی کلیدی در بسیاری از عملنمودهای بدن ایفا می نماید. بنابراین شما باید آب بدنتان را تامین کنید. اما این که برترین زمان نوشیدن آب باید در چه ساعاتی از روز باشد، سوالی ست که می خواهیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

بعد از بیدارشدن از خواب نوشیدن آب را نباید فراموش کنید

جناب خیام می فرمایند: وقت سحر است خیز ای مایه ناز/نرمک نرمک باده خور و چنگ نواز. حالا شما از باده فاکتور بگیرید و آب بنوشید! اگر زمان نوشیدن آب در صبح باشد، یاری می نماید یک آغاز خوب در ابتدای روز داشته باشید.

بعضی از افراد متوجه شده اند که وقتی بلافاصله بعد از بیدارشدن آب می نوشند، در ادامه آن روز، آب بیشتری خواهند نوشید. بنابراین اگر مدام آب خوردن را فراموش می کنید، شاید همین که یادتان بماند سر صبح یک لیوان آب بنوشید، به ادامه دادن این کار در طول روز منجر شود. ممکن است بگویید این کار را هم فراموش می کنید! کافی ست سر صبح فقط یک بار ساعتتان را کوک کنید. همین!

زمان نوشیدن آب را به قبل از غذا موکول کنید

آیا تابه حال برای لاغرشدن به روش های عجیب و غریب زیاد چنگ زده اید؟ روش هایی که شما را بیمار و فرسوده نموده باشند. چرا این بار یک روش ساده تر را امتحان نمی کنید؟ منظورمان نوشیدن آب قبل از غذاست. این کار می تواند به احساس سیری یاری کند و چه بسا دریافت کالری شما را کاهش دهد.

هم قبل از ورزش و هم بعد از آن آب بنوشید

شما با ورزش کردن، آب و الکترولیت ها را به وسیله عرق کردن از دست می دهید. واضح است که باید آن را جبران کنید. پس برای این که بدنتان را هیدراته نگه دارید، زمان نوشیدن آب را به گونه ای تنظیم کنید که قبل، حین و بعد از ورزش حتما آب بنوشید.

کمی با فاصله از خوابتان آب بنوشید

یکی از سوالاتی که شاید با آن درگیر باشید این است که آیا نوشیدن آب قبل از خواب می تواند برای بدنتان مفید باشد یا خیر؟ نوشیدن اندازهی آب، به ویژه آب گرم قبل از خواب، شما را در طول شب هیدراته نگه می دارد و چه بسا به بدن یاری کند تا از شر سموم ناخواسته خلاص شود و حتی محتمل است در تسکین درد و گرفتگی معده موثر باشد.

با این حال زمان نوشیدن آب را طوری سامان دهید که تا دو ساعت قبل از خواب آب ننوشید. این مسئله باعث می شود چرخه خوابتان به هم نخورد.

گرسنه هستید؟ زمان نوشیدن آب است

اگر زمانی که گرسنه اید، کسی شما را به نوشیدن اندازهی آب دعوت کند، احتمالا پیش خودتان فکر می کنید که با چه آدم دیوانه ای روبه رو هستید! اما لطفا دست از قضاوت بردارید. باید بدانید که گاهی تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود. چیز خاصی نیست؛ فقط بدنتان کمی گیج شده است. آب بنوشید تا گرسنگی تان رفع شود!

در بعدازظهر نوشیدن آب را جایگزین قهوه کنید

ممکن است حوالی ساعت سه بعدازظهر احساس کمبود انرژی داشته باشید. به جای این که سریع فنجان خود را از قهوه پر کنید، یک لیوان آب بنوشید. در این زمان نوشیدن آب می تواند با احساس خستگی شما مبارزه کند. در حالی که مصرف کافئین شش ساعت قبل از خواب، می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

اگر سردرد دارید، نوشیدن آب را امتحان کنید

گاهی اوقات آن قدر خودتان را در معرض بی آبی قرار می دهید که دچار سردرد می شوید. اگر به هر علتی نتوانستید در طول روز مایعات بنوشید و سردرد به سراغتان آمد، با نوشیدن اندازهی آب می توانید کمی کویر خشک وجودتان را تسکین دهید.

اگر عرق نموده اید، یعنی زمان نوشیدن آب فرا رسیده است

فرقی نمی نماید عرق کردن شما مربوط به ورزش باشد یا به خاطر پیاده روی در یک روز آفتابی یا حتی به علت سونا و جکوزی. در هر صورت بدن شما عرق نموده و مایعات خود را از دست داده است. بنابراین زمانی که عرق می کنید، نوشیدن آب را از یاد نبرید.

وقتی مریض هستید، از نوشیدن آب امتناع نکنید

بیماری باعث می شود حوصله انجام هیچ کاری را نداشته باشید. اما این نباید شامل نوشیدن آب شود. علائمی مثل اسهال، استفراغ و تب می تواند باعث ازدست دادن آب بدن شود. بنابراین حتما در حین بیماری آب بنوشید. این بدان معنا نخواهد بود که مجازید به جای آب، الکل و نوشیدنی های کافئین دار بخورید! تقلب را کنار بگذارید و به فکر مریضی تان باشید.

در این چهار زمان، نوشیدن آب را به خاطر داشته باشید

تا این جا به چند مورد از زمان هایی که باید به نوشیدن آب اختصاص دهید، اشاره کردیم. اما در این قسمت می خواهیم چهار زمان دیگری را که نباید از نوشیدن آب غافل شوید، به شما معرفی کنیم:

  • زمانی که سوار هواپیما هستید
  • وقتی که خود را برای یک ماساژ دلچسب آماده می کنید
  • هنگامی که پریود هستید و حتی قبل از آن
  • پیش از آن که حمام بروید

در این چهار زمان نوشیدن آب را فراموش کنید

خیلی نزدیک به زمان خواب آب ننوشید

اگرچه در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که نوشیدن اندازهی آب قبل از خواب می تواند فواید زیادی داشته باشد، اما اگر این زمان خیلی نزدیک به خوابتان باشد، باعث می شود بارها از خواب بیدار شوید و بخشی از وقتی را که باید در خواب ناز تشریف داشته باشید، در سرویس بهداشتی بگذرانید! باید بدانید که کم خوابی می تواند تاثیرات منفی زیادی روی تندرستی بدن مثل سلامت قلب داشته باشد.

اگر به این بیماری مبتلا هستید همراه با غذا آب ننوشید

اگر از بیماری رفلاکس معده رنج می برید، بهتر است همراه با غذا از نوشیدن مایعات پرهیز کنید. مایعات به معده شما حجم می دهد و می تواند فشار معده را مانند یک وعده غذایی بزرگ افزایش دهد. این مسئله ممکن است به رفلاکس اسید منجر شود.

خودتان را با نوشیدن آب زیاد در حین ورزش به کشتن ندهید

اگر ورزشکار حرفه ای هستید، شاید وسوسه شوید تا آب زیادی بنوشید. اما نوشیدن آب به اندازه زیاد باعث می شود کلیه های شما نتوانند از شر آب اضافه خلاص شوند. در نتیجه اندازه سدیم خون مختل می شود و حتی محتمل است خطر جانی برای شما داشته باشد.

از نوشیدن این آب ها بپرهیزید

زمانی که به دریا می روید شاید در حین شنا کردن اندازهی آب وارد دهانتان شود. این آب را قورت ندهید و آن را از دهان خارج کنید. بعلاوه زمانی که در حیاط خانه هستید و احساس تشنگی می کنید، نوشیدن چند جرعه آب از شلنگ، شما را به یاد خاطرات خوش کودکی می اندازد. اگرچه این کار یک شیطنت کوچک محسوب می شود که بسیار هم وسوسه کننده خواهد بود، اما بهتر است از آن بپرهیزید.

آنچه در این مقاله خواندید

در این مقاله سعی کردیم از برترین زمان نوشیدن آب صحبت کنیم و بعضی از فواید آن را برشمریم. اما اگر بخواهید از آن ور بوم بیفتید و آب زیادی بنوشید، ممکن است سطح سدیم و تعادل مایعات بدن شما مختل شود و به عوارض جانبی مثل سردرد، گیجی، خستگی، تشنج و حتی کما دچار شوید. بنابراین در یک زمان خاص اندازه زیادی آب ننوشید و به جای آن با استفاده از یک تایمر، به خودتان یادآوری کنید که باید به بدنتان آب برسانید.

به احتمال خیلی زیاد بعد از مدتی به جای این که مدام برای زمان نوشیدن آب زنگ بگذارید و اعصاب خودتان و دیگران را با هشدارهای وقت و بی وقتش خرد کنید، کم کم نوشیدن آب از روی عادت، جزئی از زندگی تان خواهد شد و همواره هیدارته خواهید بود.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1330

به "برترین زمان نوشیدن آب چه موقع است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان نوشیدن آب چه موقع است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید