انواع سنگ ساختمانی

به گزارش مجله شهبازی، یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی که از قدیم تا به امروز برای ساخت بنا مورد استفاده قرار گرفته است، سنگ می باشد؛بیشتر افراد برای ساخت بنا از سنگ نسبت به سایر مصالح استقبال بیشتری می نمایند که این استقبال به علت ویژگی های خاص سنگ های ساختمانی است.

انواع سنگ ساختمانی

از ویژگی های سنگ ساختمانی می توان به مقاومت در برابر آب و هوا، حرارت، رطوبت،سایش،قابلیت شست و شو،ثابت ماندن رنگ غیر نفوذ بودن قابلیت صیقل خوردن اشاره نمود که با توجه به منطقه ها آب و هوایی مختلف انتخاب می شوند،در ادامه مقاله قصد داریم به صورت تخصصی به انواع سنگ ساختمانی بپردازیم،با فیدارسنگ همراه باشید.

سنگ های ساختمانی

سنگ ها از نظر کیفیت، جنس، رنگ و … به گروه های مختلفی تقسیم می شوند؛ در سایت فیدارسنگ به معرفی بعضی از رایج ترین انواع سنگ در ساخت و ساز می پردازیم،سنگ های ساختمانی عبارتند از:

سنگ ساختمانی مرمر

یکی از با قدمت ترین و رایج ترین سنگ های ساختمانی که در میان ساختمان سازان محبوب است، سنگ مرمر است؛از ویژگی های خواص سنگ مرمر می توان به رنگ سفید و شفاف آن و بعلاوه مقاومت آن در برابر تغییرات آب و هوایی اشاره نمود، به همین علت در ساخت پروژه های ساختمانی از این سنگ استفاده می گردد.

سنگ ساختمانی گرانیت

یکی از مقاوم ترین و مستحکم ترین سنگ هایی که در ساخت و ساز به کار می رود سنگ گرانیت است، این سنگ نوعی سنگ آتشفشانی به شمار می رود که به علت مقاومت بیش از حدش در پوشش دهی کف و پله های ساختمان از آن استفاده می گردد؛ از دیگر ویژگی های سنگ گرانیت می توان به ضد آب بودن و زیبایی بی نظیر آن اشاره نمود.

سنگ ساختمانی تراورتن

یکی دیگر از سنگ های بسیار مقاوم و زیبا که برای پوشش نما و داخل ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، سنگ تراورتن است؛از سنگ تراورتن به علت قیمت مناسب، زیبایی و بعلاوه مقاومت بالا در نمای ساختمان ها، کف ساختمان ،پله ها،سرویس بهداشتی و… استفاده می نمایند؛ سنگ تراورتن یکی از برترین عایق ها برای انواع ساختمان ها به شمار می رود.

سنگ ساختمانی کوارتز

سنگ کوارتز شباهت فراوانی به سنگ مرمر دارد،این سنگ بر اثر فشار و دمای زیاد در لایه های زیرین زمین شکل می گیرد؛ از ویژگی های سنگ کوارتز می توان به مقاومت و ظاهر زیبای آن اشاره نمود، این سنگ نسبت به سایر سنگ های ساختمانی گران تر است اما افراد زیادی برای نمای ساختمان از آن استفاده می نمایند.

سنگ ساختمانی مرمریت

بیشتر افراد سنگ مرمریت را با سنگ مرمر یکسان می دانند، اما جالب است بدانید سنگ مرمریت کاملاً فرق دارد؛ هرچند که سنگ مرمریت ضد آب است اما مقاومت این سنگ در برابر باران های اسیدی و تغییرات آب و هوایی بسیار پایین است،از سنگ مرمریت در فضای داخلی ساختمان ها استفاده می گردد تا دچار هوازدگی نگردد؛سنگ مرمریت شامل سه گروه سنگ ابری، سنگ کریستال و سنگ چینی می باشد.

سنگ ساختمانی ماسه سنگ

سنگ ساختمانی ماسه سنگ از تجمع ماسه ساخته می گردد، این سنگ به علت مقاومت زیاد اش به عنوان دیوارپوش و کف پوش مورد استفاده قرار می گیرد؛ تنوع رنگ ماسه سنگ بیشتر به رنگ های خاکستری، سفید، زرد و قهوه ای خلاصه می گردد.

سنگ ساختمانی گابرو

سنگ گابرو برای نمای بیرونی و کفپوش ساختمان استفاده می گردد،این سنگ از انواع سنگ آذرین درونی به شمار می رود که تنوع رنگی سبز ،سیاه و خاکستری تیره دارد؛در صنعت کاشی سازی نیز به علت زیبایی بیش از حد سنگ گابرو از آن برای فراوری کفپوش، سنگ نما و … استفاده می گردد.

سنگ ساختمانی آنتیک

سنگ آنتیک همانطور که از نامش تعیین است برای تزئینات ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، این سنگ از خرده سنگ های تراورتن تشکیل می گردد و در نمای داخلی باغ ها و تزئینات بیرونی استفاده می گردد.

سنگ ساختمانی چینی

سنگ چینی که با نام سنگ کریستالی نیز شناخته می گردد به علت وجود بلورهای ریز و وجود ناخالصی با رنگ های صورتی، قرمز، سبز و زرد قابل مشاهده است؛ سنگ چینی به علت مقاومت و ضد آب بودن در محیط های مرطوب و منطقه های که آب و هوای آن شرجی است استفاده می گردد.

سنگ ساختمانی تیشه

سنگ ساختمانی تیشه که با نام ازاره نیز شناخته می گردد،به علت ویژگی های همانند مقاومت در برابر رطوبت و آب در قسمت پایینی دیواره ها به کار میرود .

سنگ ساختمانی مصنوعی

یکی دیگر از انواع سنگ تزئینی سنگ مصنوعی است که با نام اونیکس نیز شناخته می گردد؛از ویژگی های اصلی این سنگ می توان به وزن سبک، مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت،تنوع بی نظیر و نصب آسان آن اشاره نمود.

سنگ ساختمانی گنیس

از سنگ گنیس به علت مقاومت بالا و طول عمر زیاد در پروژه های ساختمانی و کفپوش ساختمان ها استفاده می نمایند؛این نوع سنگ از انواع سنگ دگرگونی است.

سنگ ساختمانی دیوریت

یکی دیگر از سنگ های آذرین، سنگ دیوریت است؛ از این سنگ به علت مقاومت بالا در نمای ساختمان و کفپوش و پله ها استفاده می گردد؛این سنگ در طیف رنگی خاکستری تیره و مایل سبز مشاهده می گردد.

سنگ ساختمانی توف

هر چند که سنگ توف جزو سنگ های آتشفشانی است اما مقاومت آن نسبت به سایر سنگ های آتشفشانی کمتر است؛این سنگ به علت مقاومت پایین در برابر هوازدگی و تغییرات آب و هوایی مقاومت ندارد و سریع پوسته می گردد؛ بیشتر ساختمان سازان از این سنگ به علت زیبایی بی نظیرش در نمای ساختمان استفاده می نمایند.

سنگ ساختمانی گیوتین

سنگ گیوتین که با نام سنگ قیچی نیز شناخته می گردد، یکی از انواع سنگ های تزئینی است؛ این سنگ از خرده سنگ های تراورتن ساخته می گردد و به صورت کلی پر نمای ساختمان استفاده می گردد.

سنگ ساختمانی بادبر

سنگ بادبر که با نام دیگر مالون نیز شناخته می گردد، مقاومت و طول عمر بالایی دارد به همین علت در تونل سازی و پل سازی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی دیگر از ویژگی های سنگ مالون مقاوم بودن در برابر آب است.

در این مقاله به انواع سنگ های ساختمانی پرداختیم و ویژگی هر مورد را آنالیز کردیم ؛انتخاب سنگ برای استفاده در ساختمان به مواردی همانند محل ساخت و ساز، مقاومت سنگ، زیبایی و… وابسته است، اگر در منطقه ها شرجی زندگی می کنید پیشنهاد می گردد از سنگ های مقاوم همون مرمریت، گرانیت و تراورتن استفاده نمایید، متشکریم که با تیم فیدارسنگ در معرفی انواع سنگ ساختمانی همراه بودید.

منبع: اتاق
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1518

به "انواع سنگ ساختمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع سنگ ساختمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید