انتشار گزارش سالانه سرمایه انسانی بانک سامان
به گزارش مجله شهبازی، امروز 22 آبان 1403، طی مراسمی که در سالن همایش بانک سامان با حضور خبرنگاران از رسانه های مختلف برگزار گردید، فرشته ضرابیه، معاون توسعه و زیر ساخت و پیمان نادری، مدیر منابع انسانی بانک سامان، گزارش سالانه سرمایه انسانی بانک سامان را ارائه کردند.
این گزارش اولین گزارشی است که در زمینه منابع انسانی در میان بانک ها منتشر می گردد. پیمان نادری درباره انتشار این گزارش به موضع محافظه کارانه بسیاری از بانک ها اشاره نموده و تاکید نمود که بانک سامان همیشه به صورت شفاف عمل نموده و رویکرد محافظه ارانه ای در هیچ امری اتخاذ ننموده است.
فرشته ضرابیه درباره سرمایه های انسانی بانک سامان عنوان نمود که سرمایه های انسانی برای ما مثل الماس هستند. با توجه به این که نیروهای انسانی برای سازمان درآمدزایی می نمایند و کوشش خود را برای پیشبرد اهداف سازمان بکار می گیرند، سازمان نیز وظیفه دارد که فضایی مناسب و مساعد برای تامین آرامش این سرمایه ها مهیا کند و از آن ها حمایت کند. خانم ضرابیه به این نکته تاکید نمود که: رابطه سرمایه های انسانی و سازمان دو طرفه است.
خانم ضرابیه در این ارائه گفت که تعداد سرمایه های انسانی بانک سامان 2771 نفر است که این رقم در مقایسه با سال گذشته 4.5 درصد افزایش داشته است. او به نقشه مسیر ناب اشاره نمود که طی آن سرمایه های انسانی به بانک سامان وارد می شوند و مسیر رشد و توسعه را در پیش می گیرند. در گزارش سرمایه های انسانی بانک سامان به نقشه مسیر ناب به تفصیل پرداخته شده است.
پیمان نادری نیز با اشاره به مسئله فرهنگ ناب عنوان نمود که بانک سامان همیشه ترندها، روینمودها و روش های نوآورانه و نو را دنبال نموده و سعی نموده که از آن ها در مسیر توسعه فرهنگ ناب سازمان، استفاده گردد. او به شبکه اجتماعی همسا اشاره نمود که به عنوان یک شبکه اجتماعی درون سازمانی عمل نموده و سرمایه های انسانی بانک سامان می توانند به وسیله آن با مدیران ارشد بانک ارتباط برقرار نموده و درباره مسائل و دغدغه های خود بدون پرده و فیلتر صحبت نمایند. نادری تاکید نمود که: جسارت می خواهد که سازمانی بتواند چنین کاری را پیاده سازی کند.
نسخه اول گزارش سرمایه انسانی بانک سامان به زبان انگلیسی منتشر شد و آقای نادری در این باره شرح داد: هدف این است این گزارش در دنیا مطرح گردد. بر این اساس در این گزارش بنچ مارک هایی مطرح شده اند که طی آن ها بانک سامان در شاخص های معینی با سازمان ها و بانک های دیگر خارجی مقایسه شده است. مقایسه نرخ خروج منابع انسانی بانک سامان با دویچه بانک حاکی از این است که از سال ها 2019 تا 2021 نرخ خروج در دویچه بانک تقریبا بیش از 4 برابر نرخ خروج در بانک سامان بوده است. نادری درباره نرخ خروج منابع انسانی بانک سامان تاکید نمود که میانگین نرخ خروج در بانک سامان طی سال های گذشته کمتر از دو و نیم درصد بوده است.
بعلاوه نادری به این مهم اشاره نمود که رویکرد ما در این گزارش صرفا مربوط به بانک نیست بلکه امیدواریم که اثرات آن به کل مجموعه برگردد. او در ادامه نیز درباره طراحی گزارش مبتنی بر جغرافیا و فرهنگ ایرانی صحبت نموده و تاکید نمود که ما می خواهیم مرزها را بشکافیم و به کشورهای خارجی نیز ورود کنیم.
خبرنگار شنبه مگ در انتهای این مراسم درباره اهمیت انتشار این دست از گزارش ها پرسید. سپس از این سوال کرد که اگر مابقی سازمان ها و بانک ها نیز چنین گزارش هایی را منتشر نمایند، چه نتیجه ای حاصل می گردد؟
فرشته ضرابیه در پاسخ به این سوال شرح داد که این دست از گزارش ها منجر به ایجاد شفافیت در محیط های کاری شده و دست آخر نیز منجر به پیش رفتن سریع تر کارها و ماموریت های سازمان ها می گردد. او عنوان نمود: استارتاپ ها معمولا از نسل زد هستند و این افراد معمولا دوست دارند که همه چیز شفاف و روشن باشد. او سپس درباره این صحبت کرد که در صورتی که انتشار این دست از گزارش ها رواج پیدا کند، به وسیله شفافیت حاصل شده در سازمان ها، افراد می توانند محیط های کاری خود را بهتر انتخاب نمایند. خانم ضرابیه در این باره گفت: شما نمی توانید کسی را مجبور کنید که فقط در یک جا بماند و باید این انتخاب را قائل شد که فرد محیط کاری خود را مبتنی بر علایق و خواست خود پیدا نموده و انتخاب کند.
پیمان نادری در جواب به سوال های فوق به این مهم اشاره نمود که ما یکی از اهدافی که از انتشار این گزارش ها داریم این است که واحدهای HR در مجموعه صنایع و کشور ما، یک مقداری به رشد احتیاج دارند و ما باید به حوزه HR در مجموعه کشور، یاری کنیم. امروزه وجه تمایز هر سازمانی، نیروی انسانی آن است.
امتیاز بدهید
منبع: مجله شنبه