افزایش 44 درصدی هزینه خانوار ها

به گزارش مجله شهبازی، طبق اعلام مرکز آمار، در ماه گذشته هزینه خانوار های ایرانی تا 44 درصد افزایش پیدا نموده، اما در این بین بعضی کالا ها از جمله گروه خودرو های سواری با تورم منفی روبرو شده و متوسط نرخ آن حدود 3.6 درصد کاهش داشته است.

افزایش 44 درصدی هزینه خانوار ها

به گزارش ایسنا، اخیرا مرکز آمار گزارشی در رابطه با شرایط تورم منتشر کرد که نشان از ادامه فرایند افزایشی این شاخص در آذر ماه داشت و طی آن تورم سالانه به 30.5 دهم درصد رسید.

آنالیز شرایط گزارش تورمی آذرماه از این حکایت دارد که خانوار های ایرانی برای تهیه و تامین کالا و خدمات خود به طور متوسط نسبت به آذرماه سال گذشته 44.8 درصد بیشتر هزینه کردند.

این افزایش در حالی رخ داد که نسبت به آبان متوسط افزای قیمت دو درصد بوده و تورم ماهانه 1.2 درصد کاهش داشته و این کاهش در بین بعضی کالا خودنمایی می نماید؛ به طوری که گروه حمل و نقل که نشان دهنده تغییر قیمت خودرو های سواری است تورم منفی 3.6 دهم درصدی داشته است، بر این اساس خودرو های سواری در آذرماه نسبت به آبان به طور متوسط 3.6 درصد ارزان شده است.

با این حال افزایش تورم در گروه حمل و نقل در ماه های گذشته با توجه به رشدی که در بازار خودرو رخ داد قابل توجه بوده و همچنان بالاترین حد تورم نقطه به نقطه در این گروه وجود دارد، این در حالی است که حمل و نقل در آذر ماه نسبت به همین ماه در سال گذشته 65.2 درصد افزایش قیمت داشته و تورم سالانه برای گروه خودرو 64.8 درصد بوده است.

در سایر اقلام می توان به افزایش هزینه ها در گروه شیر، پنیر و تخم مرغ با 60.8 درصد، میوه و خشکبار 76 درصد، نان و غلات 59.9 درصد و مبلمان و لوازم خانگی تا 59 درصد اشاره نمود که بالاترین میزان افزایش را نسبت به آذر ماه سال گذشته داشته است.

در خصوص تورم ماهانه نیز بیشترین افزایش نسبت به آبان ماه مربوط به گروه شیر و پنیر و تخم مرغ با 10.3 درصد، روغن و چربی ها 10.4 درصد و میوه و خشکبار با 9.7 درصد بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 677

به "افزایش 44 درصدی هزینه خانوار ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 44 درصدی هزینه خانوار ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید