60 میلیون یورو داخلی سازی در صنعت خودرو، رشد 70 درصدی فراوری ماشین لباسشویی در کشور

به گزارش مجله شهبازی، معاون صنایع وزارت صمت گفت: در صنعت خودرو 4 میز ساخت داخل به ارزش 320 میلیون یورو برگزار نموده ایم که 60 میلیون یورو از آن محقق شده است.

60 میلیون یورو داخلی سازی در صنعت خودرو، رشد 70 درصدی فراوری ماشین لباسشویی در کشور

مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صمت در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: اقتصاد مقاومتی دو رکن اساسی دارد که اولین درون زایی و دومین رکن آن برون گرایی است. در 80، کمترین تراز تجاری ما 7 میلیارد دلار بود یعنی در کمترین سال، واردات و صادرات ما در کمترین حالت 7 میلیارد دلار اختلاف داشت. در سال 89 این رقم به 37 میلیارد دلار رسید و در نهایت در سخت ترین شرایط مالی این رقم در سال 98 به 2 میلیارد دلار رسید و این دقیقا تحقق اقتصاد مقاومتی است.

او بیان نمود: بیش از 85 درصد واردات کشور مواد اولیه واسطه ای، ماشین آلات، اجزاء و قطعات است پس ما نهضتی را با عنوان ساخت داخل تعریف نموده ایم تا جنبشی در سطح کشور اتفاق بیفتد. 10 میلیارد دلار کاهش واردات را برای این اقلام در نظر گرفته ایم و هر سال بیش از 3 میلیارد دلار در این فرایند داخلی سازی عملیاتی می گردد. جزئیات داخلی سازی جزء به جزء تعریف و ثابت شده است که به ازای هر 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری، سالیانه 10 میلیارد دلار واردات را کاهش می دهیم.

  • لوازم خانگی هم گرفتار اختلاف قیمت کارخانه تا بازار شد!

نیارکی گفت: این تخصیص منابع محدود به احتیاج نا محدود است و همین علم اقتصاد نامیده می گردد. با توجه به شرایط خاص بانک ها ابداعی رخ داد به نام میز های ساخت داخل. وزارتخانه واسطه ای برای به هم رسانی توانمندی ها و احتیاجمندی های کشور شد. در صنعت خودرو 4 میز ساخت داخل به ارزش 320 میلیون یورو برگزار کردیم که 60 میلیون یورو از آن محقق شده و امروز مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت مخابرات حدود 118 میلیون یورو عقد قرارداد شده و این سیاست ها ادامه دارد.

معاون صنایع وزارت صمت گفت: سیاست بعدی ما مدیریت واردات است؛ باید مدیریت واردات داشته و جایی که نباید، ارز صرف نکنیم. سال 1396 ارز واردات 3 میلیارد دلار بود که با مدیریت واردات به 200 میلیون دلار رسید. این اقدامات در نهایت منجر به صادرات بیش از 40 میلیارد دلاری شد. امروز همه سیاست های ما باید معطوف به حمایت از فراوری و فعالان مالی باشد. اگر فراوری نباشد صادرات معنا و مفهومی ندارد.

او توضیح داد: 7 اسفند سال گذشته که به اقلام کرونایی ورود کردیم پیش از آن، صادرات اقلام این حوزه را ممنوع کردیم. پیش از اسفند در کشور 200 هزار ماسک در روز فراوری می شد و امروز ظرفیت نصب شده ما به 11 میلیون ماسک صنعتی رسیده است. از یک واردکننده به یک ماشین ساز تبدیل شده ایم و ماشین سازی دقیقا لبه فراوری و تکنولوژی است و امروز صادرکننده ماشین آلات فراوری هستیم. هر جا با مردم و بخش خصوصی یک دل شدیم به نتیجه و موفقیت دست پیدا کردیم و مقام مغظم رهبری هم چندین بار بر این موضوع تاکید داشتند.

نیارکی توضیح داد: در 4 ماه ابتدای سال جاری تنها در فراوری لباسشویی 70 درصد و و فراوری یخچال 50 درصد رشد داشتیم. 22 رشته فعالیت منتخب ما رشد مثبت داشته و 12 رشته منفی بودند. صنایع منفی هم به محصولات مصرفی مثل چرم مربوط بود که بازار آن ها برای بازه ای تعطیل شده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 467

به "60 میلیون یورو داخلی سازی در صنعت خودرو، رشد 70 درصدی فراوری ماشین لباسشویی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 میلیون یورو داخلی سازی در صنعت خودرو، رشد 70 درصدی فراوری ماشین لباسشویی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید