5 پروژه کلیدی برای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات تعریف شد

به گزارش مجله شهبازی، به گزارش خبرنگاران، محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران صبح امروز در نشست خبری به ارائه برنامه ها و اقدامات سازمان فناوری اطلاعات پرداخت و در خصوص برنامه های این سازمان برای دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات، حمایت از بخش خصوصی و خدمات پایه کاربردی توضیح داد.

5 پروژه کلیدی برای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات تعریف شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در شش ماه اخیر چگونه بوده و این سازمان کدام تکالیف را مطابق سند طرح کلان این پروژه اجرایی کرده است، گفت: مطابق با تکالیفی که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات از طریق شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است، 53 اقدام برای شبکه ملی اطلاعات باید اجرایی شود که 37 اقدام برعهده وزارت ارتباطات بوده و از این تعداد 16 اقدام در حیطه وظایف سازمان فناوری اطلاعات تعریف شده است.

خوانساری شرح داد: ما برای تحقق این اقدامات پنج پروژه کلیدی تعریف کردیم که طبق تفاهم نامه ای که با معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات داشتیم، این پروژه ها را ارائه داده ایم.

وی گفت: تلاشمان این است که با داشتن زمانبندی مشخصی، این پروژه های کلیدی را عملیاتی کنیم و منتظر اعلام معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات برای تأیید این پروژه ها هستیم.

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: ممکن است حتی این پروژه ها نیازمند مصوبات تکمیلی از سوی شورای عالی فضای مجازی باشند. در نهایت نیز پس از تأیید این مراجع، زمانبندی و برنامه اقدام را به زودی اعلام خواهیم کرد.

راه اندازی اپراتور خدمات شبکه ملی اطلاعات

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم اهداف کلان شبکه ملی اطلاعات را با برنامه منسجم و مشارکت همه ذی نفعان دنبال می کند، تأکید کرد: خدمات شبکه ملی اطلاعات با مشارکت فعالان بخش خصوصی ارائه خواهد شد و ما بستر توسعه خدمات این شبکه را فراهم می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا راه اندازی اپراتور خدمات که در شبکه ملی اطلاعات بتواند خدمات مورد نظر را ارائه دهد، در دستور کار قرار گرفته است، گفت: موضوع دولت الکترونیک نیز از دیگر برنامه های مد نظر برای شبکه ملی اطلاعات است که در این راستا درگاه ملی خدمات را راه اندازی می کنیم تا با منسجم کردن خدمات دولت الکترونیک، مردم با یکبار ورود به این درگاه، بتوانند از تمامی خدمات دولت بهره مند شوند.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه باید برای ارائه خدمات دولت الکترونیک یک پنجره واحد مشخص داشته باشیم تا از مردم از مراجعه به دستگاه های مختلف بی نیاز شوند، گفت: به زودی مرکز تماس خدمات دولت الکترونیک را راه اندازی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز 40 درصد خدمات اولویت دار 168 دستگاه الکترونیکی شده است، ادامه داد: در راستای ارائه خدمات مورد نیاز دستگاه ها در مراکز داده ها نیز پروژه ابر دولت الکترونیک را در برنامه داریم. به این ترتیب اجرای اینکه دستگاه ها هر کدام دارای مراکز داده با ظرفیت کم و خارج از چارچوب استاندارد باشند، تمامی خدمات به صورت یک ابر یکپارچه در یک مراکز داده ارائه می شود.

آخرین رتبه ایران در دولت الکترونیک

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه شرایط ایران طبق شاخص های بین المللی توسعه دولت الکترونیک (EGDI) چندان مناسب نیست، گفت: مطابق با آخرین رتبه بندی ها که مربوط به دو سال گذشته می شود، رتبه ایران از میان 193 کشور، 89 بوده و آسیب شناسی ما نشان می دهد از میان 6000 خدمت پرکاربرد مورد نیاز مردم تنها پنج درصد الکترونیکی شده است.

وی گفت: ما باید کمک کنیم تا در یک پنجره واحد بتوانیم خدمات پرکاربرد مورد نیاز مردم را ارائه کنیم.

خوانساری ادامه داد: همچنین مطابق با بند ث ماده 67 برنامه ششم توسعه، ما موظف هستیم که گذرگاه یکپارچه برای خدمات رسانی دولت به دولت فراهم کنیم و در نهایت استفاده کننده نهایی این خدمات باز هم مردم هستند. این درگاه هم اکنون آماده است و در 10 ماهه امسال 290 میلیون تراکنش از گذرگاه یکپارچه واحد خدمات دولت الکترونیک تبادل شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد خدمات تراکنشی که بخش خصوصی در ارائه خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می دهد، گفت: 25 میلیون تراکنش از جانب دولت به کسب و کارها ارائه می شود که نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر شده است.

خوانساری با اشاره به نقش سازمان فناوری اطلاعات در تنظیم گری حوزه فناوری اطلاعات کشور گفت: با توجه به این مأموریت، ایجاد و تقویت نظام تنظیم گری فناوری اطلاعات را به معاونت سیاستگذاری این سازمان واگذار کرده ایم و این معاونت وظیفه دارد در حوزه بسترسازی حکمرانی داده در فناوری های نوظهور، موضوعات مرتبط با حریم خصوصی، مدل های نوین رقابتی در جهت تکمیل خدمات شبکه ملی اطلاعات و تنظیم گری فضای رقابتی برای کسب و کارها، توانمندی و توسعه کسب و کار با هدف تحقق سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال در GDP اقدام کند.

تخصیص 1,800 میلیارد تومان به زیست بوم نوآفرینی کشور

وی با اشاره به خدمات زیست بوم نوآفرینی کشور گفت: مطابق تبصره بودجه 1400، حمایت از بخش خصوصی برای توسعه اشتغال در این حوزه به سازمان فناوری اطلاعات واگذار شده و ما در 6 گروه برنامه حمایتی در نظر گرفته ایم.

خوانساری گفت: برنامه حمایتی ما از محل صرفه جویی یارانه ها 850 میلیارد تومان بوده که با توجه به سایر موارد اعتباری مد نظر، این رقم را به 1,800 میلیارد تومان رسانده ایم و قرار است در 6 گروه از این زیست بوم حمایت کنیم که شامل مواردی همچون حمایت از توسعه اشتغال، پلتفرم ها، حمایت از توسعه بسترهای آنلاین، تسهیلات سرمایه در گردش و حمایت از طرح های ویژه ملی می شود. این حمایت در راستای توسعه اشتغال برای عموم کسب و کارها در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به بند ب تبصره 18 بودجه که مربوط به تسهیلات وجوه اداره شده می شود نیز گفت: این تسهیلات نیز مطابق با ضوابط و مقررات در 6 گروه از جمله پشتیبانی از بازی های موبایلی، اپلیکیشن ها، شتاب دهنده ها، اقتصاد دیجیتال و حمایت از پیام رسان ها تخصیص داده می شود.

تأکید وزیر ارتباطات بر ورود استارت آپی به بورس

خوانساری در پاسخ به این سوال که سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی چگونه محقق می شود، گفت: برنامه نوآفرین با هدف حمایت از کسب و کارهای نو در حال توسعه است و در حوزه توان آفرینی این کسب و کارها نیز خدمات حمایتی و تسهیلاتی را دنبال می کنیم. در همین حال در حوزه ورود شرکت های استارت آپی به بورس نیز شخص وزیر ارتباطات تاکید ویژه ای دارند و تمامی این اقدامات در جهت تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال است.

وی در مورد برخی موانع صنفی بر سر راه فعالیت کسب و کارهای استارت آپی گفت: ما در جلسه ای در شورای عالی نظارت بر اصناف پیشنهاد دادیم که وزارت ارتباطات یک نقطه رجیستری برای شروع فعالیت کسب و کارهای اینترنتی باشد تا تنظیم گری لازم برای این کسب و کارها شکل بگیرد و دیگر شاهد مسائل و موانع صنفی آنها نباشیم. ما در پی فیلتر کردن کسب و کارها نیستیم و تصمیم ما توسعه این کسب و کارها است.

تدوین برنامه اجرایی برای توسعه خدمات پایه کاربردی

معاون وزیر ارتباطات در مورد موضع این وزارتخانه در مورد خدمات پایه کاربردی گفت: تکالیفی که در شورای عالی فضای مجازی به ما محول شده را باید انجام دهیم و شیوه انجام این تکالیف را بر مبنای توسعه زیست بوم، دنبال می کنیم و اگر برای توسعه خدمات پایه کاربردی در کشور موانع و مسائلی وجود دارد، آن را برطرف خواهیم کرد.

وی گفت: تدبیر شورا در مورد خدمات پایه کاربردی مکفی است و ما باید نحوه اجرای این تکالیف را تنظیم کنیم. ما معتقدیم که برخی سکوها از نظر فنی به خوبی شکل گرفته اند و در حال سرویس دهی هستند و برای برخی مسائل، نیز کمیته های تخصصی شکل داده ایم. در این زمینه برنامه جدی تهیه شده تا مسائل خدمات پایه کاربردی حل شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه در مورد خدمات پایه کاربردی، از ظرفیت های اپراتور خدمات شبکه ملی اطلاعات استفاده خواهیم کرد، اضافه کرد: این خدمات به شکل مناسبی باید در کشور توسعه یابند و پیام رسان ها نیز می توانند در همین بستر، خدماتشان را ارائه دهند. به طور کل ما معتقدیم که تمام خدمات پایه و فراگیر شبکه ملی اطلاعات باید در مفهوم یک بندر امن استقرار یابد.

خوانساری گفت: ایجاد سازمان توسعه ای را مطابق با اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات به صورت جدی دنبال می کنیم. اصول و چارچوب حرکتی مأموریت های این سازمان مطابق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قوانین بالادستی است و براساس وعده های وزیر ارتباطات به مجلس نیز، تقسیم کار برای اجرای مأموریت ها اجرا شده است.

وی ارزیابی نرم افزارهای بومی را از دیگر وظایف این سازمان مطرح نمود و گفت: روال صدور گواهی فنی نرم افزارها را دنبال می کنیم و به زودی شرایط ارائه این سرویس را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1273

به "5 پروژه کلیدی برای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات تعریف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 پروژه کلیدی برای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات تعریف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید