کشف یک گونه نو از دایناسور که هرگز دندان نداشته!، عکس

به گزارش مجله شهبازی، دیرینه شناسان دانشگاه استانی فوکویی و موزه دایناسورهای استانی فوکویی گونه دیگری از دایناسور تروپود را به لیست ماقبل تاریخ اضافه نموده اند.

کشف یک گونه نو از دایناسور که هرگز دندان نداشته!، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، گونه های تازه کشف شده در عصر آپتیال دوران کرتاسه اولیه، بین 121 تا 113 میلیون سال پیش، در جایی که ژاپن کنونی نامیده می گردد، زندگی می کردند. این گونه که Tyrannomimus fukuiensis نام دارد، متعلق به خانواده دایناسورها Ornithomimosauria اورنیتومیموس ها است.

اورنیتومیموس ها برای اولین بار در کرتاسه اولیه ظاهر شدند و تا دوره کرتاسه پسین ادامه داشتند. آنها دایناسورهای تروپود همه چیزخوار-گیاهخواری بودند که به میزان شترمرغ بوده و سریع می دویدند. تقریباً همه آنها بدون دندان بودند و ظاهراً آرواره های آنها به وسیله یک منقار شاخ پوشیده شده بود. آنها بعلاوه پاها و بازوهای بسیار بلندی داشتند.

گربه غول پیکر گردن تمساح را شکست/ عکس

گاو مینیاتوری که نامش در گینس ثبت شده/ عکس

فسیل های آن ها از لوراسیا در حال حاضر آسیا، اروپا و آمریکای شمالی و بعلاوه آفریقا و احتمالاً استرالیا شناخته شده است. دکتر سوکی هاتوری و همکارانش، نویسنده ارشد این مقاله، در مقاله خود نوشتند: اورنیتومیموس ها از دایناسورهایی شبیه شترمرغ تشکیل شده است که بیشتر آنها اقتباس های مختصری در حال دویدن را نشان می دهند و اغلب ویژگی هایی از گیاه خواری را نشان می دهند.

اکتشافات اخیر دانش ما را در خصوص تاریخچه تکاملی آنها، از جمله واگرایی به Ornithomimidae و Deinocheiridae در کرتاسه اولیه، بسیار بهبود بخشیده است، اما بخش اولیه تاریخ آنها مبهم مانده است، زیرا بقایای فسیلی آنها در رسوبات آپتین آلبین کمیاب است.

نوع و نمونه های ارجاع شده Tyrannomimus fukuiensis در معدن دایناسور کیتادانی در سازند کیتادانی در بخش شمالی کاتسویاما، فوکوی، مرکز ژاپن یافت شد. این نمونه ها شامل دو قسمت از قفسه مغزی، چندین مهره و قطعات استخوانی است.

در سال های اخیر، بسیاری از بقایای اورنیتومیموس های جدا شده از سازند آپتین کیتادانی به دست آمده است. این بقایای جانوران متعددی را نشان می دهند که بعضی از ویژگی های مورفولوژیکی مشترک با آنها را دارند اما در سایر اورنیتومیموس ها ناشناخته هستند، که نشان دهنده تجمع تک گونه ای یک گونه تازه است. در نتیجه توصیف و تجزیه و تحلیل فیلوژنتیکی، اورنیتومیموس ها کیتادانی به عنوان یک جنس و گونه تازه Tyrannomimus fukuiensis بازیابی شد.

به علت شباهت به Tyrannomimus fukuiensis، Aviatyrannis jurassica، گونه ای دایناسور که قبلاً یک تیرانوسور اولیه در نظر گرفته می شد، ممکن است نشان دهنده اولین اورنیتومیموس ها از اواخر ژوراسیک اروپا باشد که به طور قابل توجهی دامنه Ornithomimosauria را توسعه می دهد.

محققان بعلاوه نوشتند:این یافته یک دودمان 20 میلیون ساله از Ornithomimosauria را پر می نماید که با حضور قدیمی ترین فسیل مانیراپتورا از ژوراسیک میانی دلالت دارد و با این فرضیه که محدوده جغرافیایی زیستی آنها قبل از فروپاشی پانگه در کیمریدجین، گسترده بوده است، در بازه ای بین 155 و 149 میلیون سال پیش مطابقت دارد.

منبع: sci.news

227323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 شهریور 1402 بروزرسانی: 31 شهریور 1402 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1569

به "کشف یک گونه نو از دایناسور که هرگز دندان نداشته!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک گونه نو از دایناسور که هرگز دندان نداشته!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید