چه بیماری هایی در اثر کمبود ویتامینD به وجود می آید؟

به گزارش مجله شهبازی، ویتامین دی، علاوه بر نقش هایی که مطرح شد، می تواند در سلامت ماهیچه ها و تعادل بدن نقش مهمی داشته باشد و به علاوه بر سلامت سیستم عصبی ما و مغز، اثر بگذارد.

چه بیماری هایی در اثر کمبود ویتامینD به وجود می آید؟
ویتامین دی را ویتامین محلول در چربی دانست که به علت اهمیت بسیار در کتابهای درسی از آن به عنوان هورمون یاد می گردد . ویتامین دی، نقش بسیار مهمی در استخوان سازی و بعلاوه تقویت سیستم ایمنی دارد. به علاوه، در فراوری مثل و رشد جنین هم می تواند موثر باشد.

ویتامین دی، علاوه بر نقش هایی که مطرح شد، می تواند در سلامت ماهیچه ها و تعادل بدن نقش مهمی داشته باشد و به علاوه بر سلامت سیستم عصبی ما و مغز، اثر بگذارد.

در واقع بیشتر سلول های بدن ما ویتامین دی دارند و احتیاج به آن زیاد است، کوفاکتور، موادی هستند که یاری می نمایند واکنش ها در بدن با مداخلۀ آنزیم ها راحت تر انجام گردد. در واقع یاری می نمایند آنزیم ها کار خودشان را بهتر انجام دهند .

مواد غذایی، ویتامین دی ندارند و حتما باید از نور خورشید استفاده کنیم تا احتیاج بدنمان به ویتامین دی را تامین کنیم. البته برخی مواد غذایی مانند روغن کبد ماهی کال، اندازه زیادی ویتامین دی دارد و برخی ماهی ها، روغن لبنیات، تخم مرغ، جگر، قارچ، این ویتامین را دارند؛ اما با همه این ها احتیاج بدن به این ویتامین را تامین نمی نمایند .

اگر بخواهیم اشعه یو وی خورشید را به اندازه کافی دریافت کنیم که ویتامین دی دارد باید موانع را بشناسیم از جمله اینکه؛ استفاده از کرم های ضدآفتاب، دریافت ویتامین دی را کم می نماید؛ استفاده از نقاب و بعلاوه، دریافت آفتاب از پشت شیشه، مانع جذب ویتامین دی می شوند .

ویتامین دی نقش مهمی در استخوان سازی و بعلاوه تقویت سیستم ایمنی دارد

افرادی که رنگ پوستشان تیره است اندازه فراوری ویتامین دی در بدنشان کمتر است،هرچه به طرف قطب شمال و جنوب نزدیک می شویم اندازه اشعه خورشید کمتر می گردد و اندازه فراوری ویتامین دی هم کاهش پیدا می نماید.

آب پرتقال اگر غنی شده باشد می تواند ویتامین دی داشته باشد، به تازگی، شیر را با ویتامین دی غنی می نمایند. کمبود ویتامین دی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را موجب می گردد. کمبود این ویتامین، خطر ابتلا به دیابت، ام اس و انواع سرطان ها را ممکن می سازد. کمبود ویتامین دی، باعث نرمی استخوان و راشیتیسم می گردد.

ویتامین دی، جزو ویتامین های محلول در چربی است و به هیچ وجه نباید از یک اندازه معین بیشتر مصرف گردد، و مصرف آن باید زیرنظر متخصص باشد. اگر بیشتر مصرف گردد علائم مسمومیت دارد. علائمش این است که بافت های نرم ما ممکن است استخوانی گردد؛ مسائل کلیوی و سنگ کلیه ایجاد کند و باعث پرنوشی، پر ادراری، ضعف، خستگی، یبوست و سردرد گردد.

کم خونی و کمبود ویتامین دی، ارتباطی به هم ندارند

اندازه مورد احتیاج در افراد بزرگسال 600واحد و افراد بالای 50سال 800 واحد است، برای تأمین ویتامین دی، افراد سفید پوست حداقل 5تا 10دقیقه سه بار در هفته باید دست ها پاها و بازوهایشان را در معرض نور خورشید قرار دهند. منتهی نه در زمان اوج نور خورشید چون خطر ابتلا به سرطان پوست را بیشتر می نماید. در زمان هایی که نور خورشید کمتر است مثلا در ساعت 9 تا 11 صبح و 4 تا 5 بعدازظهر. این کار در خانه با پنجره های گگردده رو به آفتاب هم امکانپذیر است.

در افراد تیره پوست، احتیاج بیشتری به دریافت نور خورشید وجود دارد. این دسته افراد، هر بار باید، دست کم، سی دقیقه از نور خورشید استفاده نمایند تا بتوانند احتیاج بدن خود را تامین نمایند. کمبود ویتامین دی می تواند عوارض فراوان داشته باشد؛ مسائل استخوانی ایجاد کند و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

ویتامین دی حتی در سلامت پوست و مو و سلامت دندان های ما هم نقش مهمی دارد، پس کمبودش در بچه ها می تواند موجب کاهش رشد گردد. در این صورت، با تجویز پزشک متخصص می توانند از مکمل ها استفاده نمایند. مصرف مکمل ها نباید بیشتر از هشت هفته طول بکشد .کم خونی و کمبود ویتامین دی، ارتباطی به هم ندارند. ویتامین دی می تواند روی جذب کلسیم و فسفر اثر داشته باشد .

منبع: سایت بیتوته

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1127

به "چه بیماری هایی در اثر کمبود ویتامینD به وجود می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بیماری هایی در اثر کمبود ویتامینD به وجود می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید