50 خواص روغن پرتقال و عوارض آن

به گزارش مجله شهبازی، روغن پرتقال یکی از خوش عطرترین و مفیدترین انواع روغن های گیاهی است که با استفاده از روش پرس سرد از پرتقال شیرین استخراج می گردد. در خصوص خواص روغن پرتقال باید بدانید که این روغن هم برای سلامت پوست و مو و هم کاهش وزن و کاهش درد مفید است. این روغن هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده می گردد. در این مقاله از در می توانید با خواص بی نظیر روغن پرتقال و بعلاوه طرز تهیه روغن پرتقال در منزل آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص فواید و عوارض روغن پرتقال پاسخ خواهیم داد.

50 خواص روغن پرتقال و عوارض آن

ارزش غذایی روغن پرتقال

روغن پرتقال فاقد کلسترول یا سدیم و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. این روغن حاوی اندازه زیادی پتاسیم، پروتئین، کلسیم، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B6 است. قوی ترین ماده ای که در روغن پرتقال وجود دارد لیمونن است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می گردد و از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نماید. این روغن خاصیت ضد التهابی دارد و در کاهش التهاب و درمان بیماری های مختلف نیز مؤثر است.

طبع روغن پرتقال

طبع روغن پرتقال در طب سنتی برخلاف میوه پرتقال گرم و خشک است و از همین رو مصرف آن برای افراد بلغمی و سرد مزاج بسیار مفید است.

خواص روغن پرتقال چیست؟

روغن پرتقال از آن دسته روغن هایی است که هم به صورت خوراکی، هم موضعی استفاده می گردد. حتی بوییدن این روغن فواید بی نظیری برای افزایش احساس آرامش و بهبود عملکرد مغز دارد. در ادامه می توانید با مهم ترین خواص روغن پرتقال برای سلامت آشنا شوید.

1- از بین بردن میکروب ها

روغن پرتقال می تواند باکتری ها و میکروب ها را از بین ببرد و آلودگی ها را نابود کند. مطالعات اجرا شده روی روغن پرتقال نشان می دهد که این روغن می تواند بدون آسیب به سلول های کشت شده باکتری های مضر موجود در آن را نابود کند. این روغن از رشد قارچ هایی که موجب فساد غذا می شوند، جلوگیری می نماید و در نابودی میکروب ها بسیار مؤثر است.

برای از بین بردن میکروب های داخل دهان می توانید اندازهی روغن پرتقال را در آب بریزید و از آن به عنوان دهانشویه بهره ببرید. این کار موجب از بین بردن باکتری ها و مبارزه با عفونت می گردد و برترین جایگزین برای دهانشویه های آماده محسوب می گردد.

2- درمان اضطراب و افسردگی

بوییدن روغن پرتقال می تواند استرس و افسردگی را درمان کند. مطالعات اجرا شده در سال 2013 نشان داد که تنها بوییدن روغن پرتقال موجب کاهش ضربان قلب و تنظیم هورمون استرس در بچه هایی که تحت عمل دندانپزشکی قرار می گرفتند شد.

درواقع بچه هایی که قبل از جراحی دندان روغن پرتقال را استنشاق کردند، استرس و نگرانی کمتری را در طول جراحی تجربه کردند. در مطالعه دیگر معین شد که رایحه روغن پرتقال می تواند به کاهش علائم افسردگی و بعلاوه رفع علائم اضطراب یاری کند.

روغن پرتقال دارای خواص آرام بخش و نشاط آور است و می تواند به بهبود خلق و خو نیز یاری کند. برای این که دائماً احساس خوبی را تجربه کنید و استرس را از خود دور کنید می توانید اندازهی روغن پرتقال را در شیشه کوچک بریزید و در کیف خود قرار دهید. روزانه چند بار این شیشه را بو کنید و با این کار به تقویت روحیه خودتان یاری کنید.

3- تسکین درد

استنشاق روغن پرتقال می تواند به کاهش احساس درد یاری زیادی کند. مطالعات نشان می دهد که استفاده از ترکیب روغن زنجبیل و روغن پرتقال می تواند علائم زانو درد را کاهش دهد. استفاده از روغن پرتقال در دراز مدت نیز می تواند به کاهش درمان دردهای عضلانی یاری کند.

4- پیشگیری و یاری به درمان سرطان

روغن پرتقال حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام لیمونن است که به درمان سرطان یاری زیادی می نماید. مطالعات نشان می دهد که لیمونن می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند و آن ها را از بین ببرد. در مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد معین شد که روغن پرتقال می تواند از رشد سلول های سرطانی در بیماران مبتلا به و جلوگیری کند.

5- بهبود عملکرد ورزشکاران

در یک مطالعه که در سال 2016 انجام شد، معین شد که استنشاق روغن پرتقال می تواند روی بهبود عملکرد ورزشکاران تأثیر بگذارد. بوییدن روغن پرتقال موجب بهبود عملکرد ریه ها و بعلاوه افزایش سرعت و چابکی ورزشکاران می گردد.

6- خواص روغن پرتقال برای کاهش وزن

یکی دیگر از خواص روغن پرتقال یاری به کاهش وزن است. تحقیقات اجرا شده نشان می دهد که مصرف روغن پرتقال به صورت خوراکی می تواند به کاهش وزن، افزایش متابولیسم و بعلاوه کاهش کلسترول یاری کند. در مطالعه ای که در سال 2019 بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، معین شد که موش های چاقی که از کپسول روغن پرتقال استفاده نموده بودند، راحت تر وزن کم کردند.

استنشاق روغن پرتقال استرس و اضطراب را درمان می نماید و از این راه از پرخوری های عصبی که بعد از استرس ایجاد می گردد جلوگیری می نماید.

7- درمان اسپاسم

روغن پرتقال می تواند به درمان درد و اسپاسم عضلانی یاری کند. استفاده از این روغن می تواند انقباض غیرعادی عضلات را کاهش دهد و آن را درمان کند. از طرف دیگر این روغن در پیشگیری از اسپاسم و گرفتگی عضلات نیز مؤثر است. روغن پرتقال التهاب داخلی و خارجی را کاهش می دهد و استفاده از آن می تواند به کاهش درد نیز یاری کند.

8- خواص روغن پرتقال برای پوست

استفاده از روغن پرتقال روی پوست موجب روشن شدن و افزایش درخشندگی پوست می گردد. این روغن دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند از ایجاد جلوگیری کند. مصرف روغن پرتقال موجب و بعلاوه کاهش التهاب پوست می گردد و برای داشتن پوستی روشن، بدون جوش بسیار مفید است.

ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در این روغن از و ایجاد چین و چروک های پوستی جلوگیری می نماید.

9- خواص روغن پرتقال برای مو

روغن پرتقال یکی از برترین روغن ها برای حفظ سلامت موها و درخشان شدن تار مو است. این روغن حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که به استحکام فولیکول های مو و یاری زیادی کند. روغن پرتقال موجب، آبرسانی به موها می گردد و در جلوگیری از ریزش مو نیز بسیار مؤثر است.

جالب است بدانید که استفاده از روغن پرتقال می تواند را از بین ببرد و به تنظیم چربی پوست سر یاری کند.

10- دور کردن حشرات

استفاده از روغن پرتقال روی پوست موجب می گردد تا حشرات موذی و مورچه ها از شما دور شوند. اگر قصد دارید شبی را در بیرون از خانه سپری کنید و نگران نیش حشرات هستید، می توانید اندازهی روغن پرتقال روی بدن خود بمالید تا حشرات از شما دور شوند. ریختن اندازهی روغن پرتقال در آتش یا شمع نیز می تواند حشرات را از آن محیط دور کند.

11- درمان یبوست

یکی از مسائل رایج است که معمولاً در اثر کمبود مصرف آب و فیبر ایجاد می گردد و موجب ایجاد مشکل در فرایند دفع می گردد. استفاده از روغن پرتقال می تواند به بهبود هضم غذا یاری کند و از این راه یبوست را درمان کند. برای رفع یبوست می توانید اندازهی از این روغن را در دسر، غذا یا آب ولرم بریزید و میل کنید.

12- تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص روغن پرتقال می توان به تقویت سیستم دفاعی بدن اشاره نمود. این روغن از بدن ما در برابر عوامل بیماری زا محافظت می نماید و جلوی آسیب رادیکال های آزاد را می گیرد. ویتامین ها و آنتی اکسیدان های قوی موجود در روغن پرتقال موجب می گردد تا بدن در برابر ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونت مقاومت بیشتری داشته باشد.

13- درمان گلودرد با روغن پرتقال

استفاده از روغن پرتقال می تواند به یاری کند و با ضدعفونی گلو احساس بهتری به شما ببخشد. در طب چینی از روغن پرتقال برای و استفاده می گردد. برای این کار می توانید اندازهی روغن طبیعی پرتقال را در آب گرم بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. حال این ترکیب را روزانه چند بار برای غرغره کردن بهره ببرید تا گلودردتان به طور کامل رفع گردد.

14- کاهش فشار خون

روغن پرتقال یک درمان بی نظیر برای کاهش فشار خون است که برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، بسیار مفید است. در مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد معین شد که استنشاق بوی روغن پرتقال می تواند فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد و ضربان قلب را کنترل کند.

استفاده از روغن ماساژ پرتقال موجب بهبود جریان خون و کاهش فشار خون ناشی از استرس می گردد و احساس امنیت و آرامش فوق العاده ای به فرد می بخشد.

15- از بین بردن التهاب با روغن پرتقال

روغن پرتقال یک ضد التهاب قوی برای مبارزه با درد و عفونت است. مطالعات نشان می دهد که ماساژ روغن پرتقال روی پوست می تواند التهاب را کاهش دهید و برای رفع درد نیز بسیار مؤثر است. اگر بدنتان آسیب دیده و یا به عضلاتتان ضربه وارد شده، می توانید اندازهی روغن پرتقال را روی محل آسیب دیده ماساژ دهید. روغن پرتقال به سرعت التهاب را کاهش می دهد و به تسکین درد یاری می نماید.

عوارض روغن پرتقال برای سلامت بدن

*هر چند که روغن پرتقال خواص بی نظیری برای سلامتی دارد، اما به هر حال ممکن است برای بعضی افراد مناسب نباشد. بهتر است قبل از استفاده از روغن پرتقال به صورت موضعی حتماً آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید و اگر علائم حساسیت مشاهده نشد، از آن برای سایر بخش های پوست بهره ببرید.

*توجه داشته باشید که استفاده از روغن پرتقال کهنه و اکسید شده می تواند سبب بروز حساسیت های پوستی گردد. بعد از استفاده از روغن پرتقال روی پوست، نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. زیرا این روغن موجب حساس شدن پوست در معرض نور خورشید می گردد.

*قبل از استفاده از روغن پرتقال حتماً آن را با روغن های دیگر رقیق کنید تا پوست دچار حساسیت و التهاب نگردد.

*توجه داشته باشید که استفاده از روغن پرتقال برای خانم های باردار و شیرده مناسب نیست و باید تحت نظر پزشک از این روغن استفاده نمایند.

*از دیگر عوارض روغن پرتقال به صورت خوراکی می توان به استفراغ و از دست دادن اشتها اشاره نمود.

*استفاده از روغن پرتقال ممکن است برای بعضی افراد مبتلا به مناسب نباشد و موجب تشدید درد گردد. بنابراین اگر با بعضی بوها دچار حملات میگرنی می شوید، بهتر است از مصرف روغن پرتقال اجتناب کنید.

طرز تهیه روغن پرتقال در منزل

هر چند که بسیاری از افراد روغن پرتقال را به صورت بسته بندی از عطاری ها تهیه می نمایند، اما درست کردن این روغن در خانه بسیار راحت است. در ادامه می توانید با طرز تهیه روغن پرتقال در منزل آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه روغن پرتقال

  • پوست پرتقال: 1 عدد
  • روغن زیتون طبیعی: 2 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه روغن پرتقال در منزل

برای درست کردن روغن پرتقال در خانه باید پوست سطحی نارنجی رنگ یک عدد پرتقال را رنده کنید و در یک ظرف شیشه ای بریزید. سپس را اضافه کنید به طوری که تمام داخل روغن قرار بگیرید.

در صورت احتیاج می توانید از روغن زیتون بیشتری بهره ببرید. این ترکیب را برای چند ساعت روی بخار قابلمه آب جوش بگذارید تا اسانس پرتقال خارج گردد. توجه داشته باشید که در این مرحله باید شعله گاز کم باشد تا روغن به آرامی داغ گردد.

بعد از چند ساعت روغن پرتقال شما آماده است و می توانید بعد از صاف کردن آن را در یک ظرف شیشه ای بریزید و بهره ببرید. بهتر است این روغن را در شیشه ای با رنگ تیره بریزید و در مکانی خشک و تاریک قرار دهید. معمولاً روغن پرتقال تا 6 ماه ماندگاری دارد.

طریقه مصرف روغن پرتقال

از روغن پرتقال به روش های مختلفی استفاده می گردد. این روغن هم به عنوان یک روغن استنشاقی و هم برای مصرف خوراکی و موضعی استفاده می گردد. برای برخورداری از خواص بی نظیر این روغن می توانید اندازهی از آن را در دستگاه بخور بریزید و تا فضای خانه معطر گردد. در صورت تمایل می توانید اندازهی از این روغن را با آب ترکیب کنید و در یک شیشه اسپری دار بریزید و از آن به عنوان خوشبو نماینده هوا بهره ببرید.

می توانید از روغن پرتقال به عنوان روغن ماساژ بهره ببرید و با این کار درد و التهاب بدن را کاهش دهید. استفاده از روغن پرتقال در پخت و پز موجب خوش طعم شدن غذاها و نوشیدنی ها می گردد و خواص بی نظیری برای سلامتی بدن دارد. در صورت تمایل می توانید اندازهی روغن پرتقال را به نوشیدنی ها یا آب خود نیز بهره ببرید و میل کنید.

سوالات متداول

مهم ترین خواص روغن پرتقال برای لاغری چیست؟

از مهم ترین خواص روغن پرتقال برای کاهش وزن می توان به افزایش متابولیسم بدن و بعلاوه کاهش کلسترول اشاره نمود. استنشاق روغن پرتقال استرس و اضطراب را درمان می نماید و از این راه از پرخوری های عصبی که بعد از استرس ایجاد می گردد جلوگیری می نماید.

عوارض روغن پرتقال برای پوست چیست؟

بهتر است قبل از استفاده از روغن پرتقال به صورت موضعی حتماً آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید و اگر علائم حساسیت مشاهده نشد، از آن برای سایر بخش های پوست بهره ببرید. استفاده از روغن پرتقال کهنه و اکسید شده می تواند سبب بروز حساسیت های پوستی گردد. بعد از استفاده از روغن پرتقال روی پوست، نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. زیرا این روغن موجب حساس شدن پوست در معرض نور خورشید می گردد.

منابع: healthline، lybrate، greatist، elevays

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 آبان 1401 بروزرسانی: 17 آبان 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1437

به "50 خواص روغن پرتقال و عوارض آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 خواص روغن پرتقال و عوارض آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید