چشمه مرتضی علی طبس و زیبایی های حیرت انگیزی که دارد

به گزارش مجله شهبازی، چشمه مرتضی علی طبس که در دل کویری گرم و سوزان قرار گرفته، مکانی دیدنی و بسیار عجیب است. طبیعت بی نظیر این منطقه و مناظر بکرش، چشم هر گردشگری را مجذوب خود می نمایند. برای گردشگرانی که هر ساله از استانهای مختلف کشور یا حتی کشورهای خارجی برای دیدن چشمه آب گرم مرتضی علی طبس سفر می نمایند، به عنوان شگفت انگیزترین اثر طبیعی شناخته می گردد. چشمه مرتضی علی در دره ای در نزدیکی های روستای خرو قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا درک کنید که چشمه مرتضی علی کجاست.

چشمه مرتضی علی طبس و زیبایی های حیرت انگیزی که دارد

ویژگی های چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی از آن جهت اعجاب انگیز است که شما در بستر رودخانه شاهد وجود آب گرم و سرد به صورت مجزا هستید. شاید باورش برایتان سخت باشد و کمتر جایی بتوان چنین پدیده نادر و بی نظیری را دید. ولی، در چشمه آب گرم مرتضی علی طبس و در کال سر دره شما با این پدیده شگفت انگیز روبه رو خواهید شد. برای اینکه این پدیده جالب را تجربه کنید، می توانید همزمان یک پای خود را در آب گرم و پای دیگر خود را در آب سرد رودخانه قرار دهید. در راستا رودخانه ای که از چشمه مرتضی علی طبس سرچمشه می گیرد هم که به پیش می روید، شاهد اختلاف دما خواهید بود. این چشمه به عنوان یکی از آثار ملی و طبیعی کشور با شماره ثبت 196 به ثبت رسید. علت اختلاف دمای آب در رودخانه ای که از منطقه مرتضی علی سرچشمه می گیرد، این است که از دیواره سمت راست رودخانه آب گرم چشمه مرتضی علی وارد آب سرد رودخانه می شود و از آنجایی که آب گرم از لحاظ ساختاری و همچنین غلظت نسبت به آب سرد دارای اختلاف است، همین امر سبب شده که شما تا مسافتی سیصد متری در بستر رودخانه شاهد این اختلاف دما که گاهی به 10 درجه سانتیگراد نیز می رسد، باشید.

جاذبه های گردشگری منطقه مرتضی علی

بعد از اینکه از چشمه مرتضی علی طبس دیدن کردید، برای دیدن دیگر جاذبه های منطقه مرتضی علی می توانید کمی بالاتر از آن به دره سد نهرین بروید؛ دره ای محصور و تنگ که شاید در نگاه اول شما را به یاد تنگه واشی تهران بیاندازد و همچنین اگر کمی بالاتر از این دره بروید، به سد شاه عباسی یا طاق شاه عباسی می رسید که قدمتش به دوران صفویه باز می شود و به جرات می توان گفت که نازکترین سد دنیا به حساب می آید. از ویژگی های جالب و تماشایی این طاق که از آجر ساخته شده و در میان دو کوه قرار گرفته است، سنگ نگاره های آن بوده که در گوشه گوشه اش نقش بزکوهی به تصویر کشیده شده است. بز کوهی نماد زایندگی، فراوانی آب و نعمت است.

چشمه مرتضی علی کجاست؟

برای رسیدن به چشمه آبگرم مرتضی علی باید چیزی در حدود 35 دقیقه در کال سردره و برعکس جریان آب پیاده روی کنید. در طول راستا با جاذبه های دیدنی بسیار زیادی روبه رو می شوید. یکی از این دیدنی های شگفت انگیز حفره هایی بوده که به خانه گبر معروفند. احتمال می رود این حفره ها یا خانه های گبر در زمان ساسانیان ساخته شده باشند. این حفره ها از نظمی خاص و حساب شده پیروی می نمایند. هرکدام از این حفره ها را اگر در طول دره دنبال کنید، در راستا خود به چاه هایی می رسید که ارتفاعی بالغ بر ده متر دارند و بعد از آن به دالان بالا دستی می رسند که در انتهای آن اتاقک هایی تعبیه شده اند. از آن جهت قدمت خانه های گبر را به زمان ساسانیان نسبت می دهند که قوس هایی در تونل های بالای خانه های گبر قرار داشته که بسیار شبیه قوس های بناهای تاریخی به جای مانده از دوران ساسانیان هستند. اگر بخواهید به داخل خانه های گبر بروید، امکانش نیست که بدون استفاده از وسایل کوهنوردی و صخره نوردی این کار را انجام دهید و بنابراین توصیه می کنیم در هنگام بازدید از خانه های گبر اگر در کوهنوردی و صخره نوردی مهارت ندارید، به هیچ وجه این کار را نکنید، چون بسیار خطرناک است. بعد از عبور از این راستا به چشمه های آب گرم متعددی برخورد می کنید که بزرگترین آنها با نام حمام مرتضی علی شناخته می شود و از دورن حفره ای می جوشد. آب این چشمه که با استفاده از یک نهر آب به طبس انتقال داده شده، در طول راستا خودش آب شرب مورد احتیاج باغ و مزارع باغداران و کشاورزان را تامین می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 331

به "چشمه مرتضی علی طبس و زیبایی های حیرت انگیزی که دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "چشمه مرتضی علی طبس و زیبایی های حیرت انگیزی که دارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه مرتضی علی طبس و زیبایی های حیرت انگیزی که دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید