چرا تغذیه مهم است؟

به گزارش مجله شهبازی، تغذیه برای بدن همانند سوخت برای اتومبیل است. غذا مواد مغذی لازم برای انجام کارکردهای مختلف بدن را فراهم می کند. این مقاله را بخوانید تا با اهمیت تغذیه بیشتر آشنا شوید.

چرا تغذیه مهم است؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

تغذیه برای بدن همانند سوخت برای اتومبیل است. غذا مواد مغذی لازم برای انجام کارکردهای مختلف بدن را فراهم می کند. این مقاله را بخوانید تا با اهمیت تغذیه بیشتر آشنا شوید.

تغذیه منبع انرژی است که بدن را قادر می سازد تا عملکردی طبیعی داشته باشد و سلامت بدن را حفظ می کند. تأمین مواد مغذی از طریق تغذیه بدن را قادر می سازد تا همه کارکردهای خود را به درستی انجام دهد و به این ترتیب از خود در برابر نفوذ ویروس ها ، باکتری ها و مواد سمی حفاظت کند. بدن از طریق مواد غذایی مواد معدنی ، ویتامین ها ، پروتئین ، کربوهیدرات و آب مورد نیاز خود را جذب می کند.

مواد مغذی پس از جذب تجزیه می شوند و به سلول های بدن منتقل می شوند. هر سلول وظیفه خاصی را در بدن انجام می دهد. برای حفظ سلامت بدن همه این سلول ها باید وظایف خود را به درستی انجام دهند. نوع تغذیه فراهم شده برای بدن عملکرد سلول ها را معین می کند. تأمین مواد مغذی لازم نه تنها سلامت بدن را پایدار می کند بلکه همچنین آسیب پذیری بدن در برابر بیماری ها و مرگ زودرس را کاهش می دهد.

اهمیت تغذیه

تحقیقات نشان می دهند که بدن از طریق فرآیند کاتابولیسم مواد غذایی مصرف شده را تجزیه می کند. ماد ه تجزیه شده برای تولید سلول های تازه و ترمیم سلول ها و بافت های آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد. این کار از طریق فرآیند آنابولیسم انجام می شود. وابستگی بدن به تغذیه در همه مراحل زندگی وجود داشته است. حتی مرگ بدن انسان هم برخی اوقات حکم تغذیه را برای موجودات دیگر دارد. همه موجودات زنده برای تأمین انرژی و بقاء به غذا نیاز دارند.

مواد مغذی منابع تغذیه ای هستند که در مواد غذایی به شکل ترکیبات مختلف مانند پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات ، فیبر ، آب ، ویتامین ها و مواد معدنی در دسترس هستند. مواد مغذی به دو دسته درشت مغذی و ریز مغذی تقسیم می شوند. درشت مغذی ها مواد مغذی هستند که بدن به مقدار زیاد به آن ها نیاز دارد در حالی که ریز مغذی ها آن ها دسته مواد مغذی هستند که بدن به مقدار کم به آن ها نیاز دارد.

درشت مغذی ها: درشت مغذی های مختلف عبارتند از پروتئین ها ، چربی ها ، کربوهیدرات ها ، فیبر و آب. پروتئین برای رشد بدن ، ترمیم بافت های آسیب دیده و حفظ سلامت دستگاه ایمنی مهم است. کمبود پروتئین ممکن است باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت و کند شدن فرآیندهای بهبودی پس از بیماری شود. هنگام بیماری بدن برای بهبود یافتن و ترمیم بافت ها به پروتئین بیشتری نیاز دارد. چربی ها و کربوهیدرات ها منابع اصلی انرژی بدن هستند. نیاز روزانه به مواد مغذی ضروری به مقدار بدن ، سن ، سلامت و سطح فعالیت جسمی فرد بستگی دارد. فیبر شامل مقدار زیادی کربوهیدرات است ولی جذب آن از طریق بدن محدود است بنابراین، قند و نشاسته آن وارد جریان خون نمی شوند. مصرف مایعات و آب به حفظ سطح آب بدن کمک می کند. دفع آب بدن منجر به نق نقی بودن یا خواب آلودگی در نوزادان و بچه ها و تحریک پذری و پریشانی در بزرگسالان می شود.

ریز مغذی ها: ویتامین ها و مواد معدنی جزء دسته ی ریز مغذی ها قرار می گیرند. بدن برای رشد و تسهیل استفاده از انرژی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. پتاسیم ، کلسیم ، مهمیم ، سدیم ، فسفر ، آهن ، روی ، ید و غیره از مواد معدنی ضروری به تعداد می فرایند. بدن به ویتامین ها هم به مقدار کم نیاز دارد و ویتامین ها با توجه به فعالیت های شیمیایی و بیولوژیکی آن ها طبقه بندی می شوند.

با استفاده از رژیم غذایی سالم می توان از بروز بیماری ها و مسائل مختلف جلوگیری کرد. کربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتئین ها انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فرآیند های مختلف را تأمین می کنند. بدن از پروتئین ها برای ترمیم و ساختن بافت ها استفاده می کند. وجود مواد معدنی مانند کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان ها لازم است. مواد شیمیایی گیاهی موجود در میوه ها و سبزیجات به عملکرد طبیعی بدن کمک نمی کنند ولی، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند.

تغذیه برای بچه ها هم مهم است زیرا، بدن آن ها در مرحله رشد و نمو واقع شده است. ولی، مواد مغذی لازم برای بچه ها فراهم نمی شود. مصرف هله هوله بدن آن ها را از دریافت مواد مغذی محروم کرده است. مصرف هله هوله کربوهیدرات و چربی اضافی وارد بدن می کند و فاقد مواد مغذی لازم است. با استفاده از رژیم غذایی سالم می توان از بروز مسائلی مانند چاقی ، سوء تغذیه و غیره پیشگیری کرد. در مورد کمبود ویتامین می توانید از مکمل های ویتامین استفاده کنید ولی، مصرف بیش از حد مکمل ها ممکن است منجر به بروز مسائل جدی شود. قبل از مصرف مکمل های غذایی با پزشک مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1109

به "چرا تغذیه مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تغذیه مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید