نظر باغداران باغستان قزوین در مورد شورای فنی میراث فرهنگی

به گزارش مجله شهبازی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، نظر باغداران باغستان قزوین در مورد شورای فنی میراث فرهنگی مطرح شد.

نظر باغداران باغستان قزوین در مورد شورای فنی میراث فرهنگی

جهت دریافت خدمات طراحی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

قضیه چیست؟

باغستان سنتی قزوین میراثی 2000 ساله ای است که با کوشش فراوان باغدارانی که نسل در نسل عمر خود را صرف باغستان نموده اند، باقی ماند؛ باغدارانی که معتقدند جایشان در شورای فنی میراث فرهنگی خالی است، شورای فنی میراث فرهنگی شورایی است که برای باغستان تصمیم گیری می نماید و کوشش دارد که باغستان را حفظ کند، اما در قانون حضور باغدار در شورای فنی در نظر گرفته نشده است.

باغستان بدون باغدار معنایی ندارد

مرتضی تدین که از باغداران قدیمی قزوین است در این خصوص می گوید: شورای فنی میراث فرهنگی هنوز مصوبه ای نداشته است، اما معتقد هستم که این شورا به جز دردسر چیزی برای باغداران ندارد؛ مشکل این است که همواره می گوییم باغستان اما در نظر نمی گیریم که تا باغدار نباشد باغستانی وجود ندارد، در واقع اگر بودجه کل استان قزوین را برای باغستان در نظر بگیریم، مسئولان نمی توانند یک روز باغستان را بدون باغدار اداره نمایند.

وی ادامه می دهد: تا حمایتی از باغداران نباشد و باغدار دیده نگردد، باغستان معنایی ندارد؛ طرحهایی که شورای میراث فرهنگی دارد. در واقع، به نفع باغدار نیست و دست وپای باغدار را بسته است، چرا که در این شورا فردی که تخصص باغداری داشته باشد و درد باغداران را بشناسند، حضور ندارد.

تدین خاطرنشان می نماید: شورای فنی میراث فرهنگی دو تن از باغداران را به جلسات دعوت نموده و به آنها گفته می خواهیم صحبت شما را گوش کنیم، اما تصمیم گیری نهایی بدون حضور آنها انجام می گردد، این در حالی است که در شورای تصمیم گیری باید باغداری باشد که ایرادات را بگیرد و اعتراض کند؛ در مورد مزیت باغستان می گردد سالها حرف زد، اما در شورای فنی باغستان باید تصمیم گیری های درستی انجام گردد. این امر احتیاج به شناخت میدانی از باغستان دارد.

نگاه ما به شورای فنی میراث فرهنگی منفی نیست

محمدرضا بابوک بابیان اینکه هیچ باغداری عضو شورای فنی میراث فرهنگی نیست می گوید: باغداران بعنوان افرادی که در میدان عمل هستند بهتر می توانند نظر بدهند، ما می خواهیم یک نماینده از ما، عضو شورای فنی باشد، چرا که در این شورا قوانینی برای باغستان تصویب می گردد.

وی ادامه می دهد: از ابتدای فعالیت شورای فنی میراث فرهنگی در دو جلسه از بنده بعنوان باغدار و مهمان دعوت شد که در این شورا حضورداشته باشم و از ما مشورت گرفتند اما این کافی نیست، نگاه ما به شورای فنی میراث فرهنگی منفی نیست و منتظریم که قانونی تدوین و مطرح گردد اگر خلاف منافع باغستان باشد، با آن مخالفت می کنیم.

این باغدار تأکید می نماید: مدیر میراث فرهنگی گفته است هر قانون، تدوین و پیش نویس قانون را قبل از اینکه به شورای عالی معماری شهرسازی تهران بفرستیم با باغداران مطرح می کنیم درحالی که اگر نماینده باغداران در شورای فنی حضورداشته باشند طبیعتا مخالفت کمتری می گردد، چرا که باغداران در پیش نویس ها نظر می دهند، اما میراث فرهنگی تأکید دارد که از لحاظ قانونی نمی گردد باغدار عضو شورای فنی باشد.

حضور باغداران در شورای فنی میراث فرهنگی لازم است

مصطفی حاجی کریمی یکی دیگر از باغداران قدیمی قزوین بابیان اینکه دو جلسه در شورای فنی میراث فرهنگی حضور پیدا کردم، در این خصوص می گوید: در این جلسه سؤالاتی از ما پرسیدند و ما نیز نظراتمان را بیان کردیم، به گفته اعضای شورا چندین جلسه را پشت سر گذاشته و در جلسات گذشته باغداران حضور نداشتند، اما جلساتی که ما حضور داشتیم مفید بود و امیدوارم صحبت های مطرح شده در جلسات عملی گردد.

وی تأکید می نماید: ما تقاضا داریم که چند باغدار به صورت مستمر در تمامی جلسات مربوط به باغستان حضور داشته باشند، اما می گویند ازنظر قانونی محدودیت وجود دارد؛ جلساتی که تشکیل می گردد دارای اهمیت است، تا به امروز درب اتاق مدیرکل میراث فرهنگی به روی ما باز بوده و صحبتهای ما را شنیده است، اما دوست داریم در شورای فنی نیز نمایندگان باغداران حضورداشته باشند.

حاجی کریمی خاطرنشان می نماید: درست است که افراد حاضر در شورای فنی متخصص هستند، اما باید توجه کرد که افرادی که از کودکی در باغستان عظیم شده اند نظری دارند که افراد فنی آن را نمی دانند از طرفی جلسات با حضور باغداران پربارتر می گردد، باغستان مسائل زیادی دارد خیلی از کارها صورت گرفته است، اما برای خیلی از آنها هنوز فکری نشده و باغداران می توانند یاری خوبی در تصمیم گیری ها داشته باشند.

تصمیم گیری کلی در مورد باغستان درست نیست

پوریا کاکوند، یکی از باغداران جوان باغستان نیز معتقد است: شورای فنی میراث فرهنگی آن طور که باید از نظرات باغداران استفاده نمی نماید، در این شورا به باغداران حاضر گفته اند صحبتهای شما را شنیدیم حالا بروید ما تصمیم گیری می کنیم.

وی عنوان می نماید: یکی از مسائلی که در قسمت مدیریتی داریم این است که مدیریت ما شاید دلسوز باشند و بخواهند کاری نمایند، اما اطلاع دقیقی در مورد باغستان ندارند، در حالی تصمیم گیری می نمایند که نمی دانند مسائل چیست؛ میراث فرهنگی باید توجه کند که باغدار باغستان را ساخته و کوشش باغداران باعث شده این باغ حفظ گردد.

این باغدار تأکید می نماید: اگر بخشی از باغی را نگهداشتیم به حرمت پدرانمان است، اگر درختی 600 ساله است نشان می دهد که این درخت توسط نسلهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و باغداران آن را حفظ کردند. این در حالی است که برای باغدار که درخت را نگه داشته احترام قائل نمی شوند، در نهایت حضور باغداران در این شورا اهمیت بسیاری دارد و باید بصورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

کاکوند خاطرنشان می نماید: باغستان دارای محله های مختلفی است و از میراث فرهنگی توقع داریم که برای هر محله باغستان تصمیمی که می گیرد عظیمان همان محله را دعوت کند و از نظرات آنها استفاده کند، چرا که تصمیم گیری کلی در مورد باغستان درست نیست.

منبع: همگردی
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 404

به "نظر باغداران باغستان قزوین در مورد شورای فنی میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر باغداران باغستان قزوین در مورد شورای فنی میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید