مزاج زردچوبه چگونه است؟

به گزارش مجله شهبازی، تهران (پانا) - زردچوبه گیاهی است از خانواده زنجبیل و مزاج گرم و خشک دارد. این گیاه درمنابع طب سنتی با نام های مختلفی مثل عروق الصفرا، حشیشه الصفرا و عروق الزعفران خوانده می گردد. در زبان عربی به این گیاه بقله الخطاطیف گفته می گردد. به اعتقاد درمانگران طب سنتی زردچوبه زداینده است. یعنی آلودگی ها را از بین می برد. قسمت مورد استفاده این گیاه، ساقه زیرزمینی اش است که پس از خارج کردن از زمین آن را تمیز نموده، ریشه هایش را جدا می نمایند، در آب جوش قرار می دهند و پس از تمیز کردن آن را خشک می نمایند.

مزاج زردچوبه چگونه است؟

قرن ها قبل طبیبان اسلامی در کتاب هایشان از فواید زردچوبه نوشته اند و بیماری های مختلفی را با استفاده از خواص آن درمان نموده اند، حالا آن ور آبی ها بعد از سال ها مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیده اند که می توانند به جای استفاده از دارو های شیمیایی از این گیاه در درمان بیماری های مختلف استفاده نمایند. برای مثال آن ها به این نتیجه رسیده اند که کورکومین موجود در زردچوبه در جلوگیری از تکثیر و رشد سلول های سرطانی (سرطان کولون و رکتوم) نقش موثری دارد. به عقیده این محققان تأثیر این دارو مشابه داروی اوگزالی پلاتین است. بعد از تحقیقات گسترده، پژوهشگران آن ور آبی به همان نتایجی رسیده اند که قرن ها قبل ابوعلی سینا و حکیم خراسانی و بزرگان دین بر آن صحه گذاشته اند. اینکه ترکیبات موجود در زردچوبه برای افراد دیابتی بسیار مفید است. این رنگدانه باعث فعال شدن آنزیمی می گردد که روی جذب گلوکز تأثیر می گذارد. در نتیجه به کنترل مقدار قند خون و ثابت نگه داشتن آن یاری زیادی می نماید.

نتایج پژوهشی که در سال 2004 صورت گرفته و در روزنامه Oncogene به چاپ رسیده است نشان می دهد زردچوبه حاوی خواص ضدالتهابی بالایی است و می تواند جایگزینی برای سولینداک، آسپرین، دیکلوفناک و حتی ایبوبروفن گردد. از دیگر کشفیات پژوهشگران در سال های اخیر این است که زردچوبه حاوی پلی فنول است. این مولکول به مقدار قابل توجهی در بیشتر گیاهان وجود دارد. نتایج پژوهشی که در سال 1999 صورت گرفته است نشان می دهد پلی فنول ها در بدن درست مانند استروئید های موجود در داروی درمان التهاب رایج چشم (ورم عنبیه) عمل می نماید.

یک آسپیرین گیاهی برای آنکه عروق خونی تان لخته نگردد

خواص زردچوبه فراتر از آن چیزی هست که تصور می کنید. یکی از مهم ترین خواص این گیاه زرد رنگ بهبود گردش خون در داخل بدن و عروق است. دکتر ابراهیمی، درمانگر طب سنتی در مورد خواص این گیاه به نکات جالبی اشاره می نماید و می گوید: زردچوبه سرعت جریان خون در عروق را زیاد می نماید و مخل خون مردگی ها و لخته های خونی موجود در رگ هاست. بد نیست بدانید که بهبود گردش خون می تواند باعث خون رسانی بهتربه بافت های حساس مثل شبکیه شده و باعث تیزبینی و بهبود بینایی گردد.

حتماً شنیده اید که برای خانم های باردار قرص آسپیرین تجویز می نمایند تا گردش و چرخش خون در بدنشان بهتر انجام گردد. زردچوبه همان خاصیت آسپیرین را برای خانم های باردار دارد و از تشکیل لخته های خونی که ممکن است در داخل بدن ایجاد گردد جلوگیری می نماید. به افرادی که مزاجشان سوداوی است و خون غلیظی دارند توصیه می گردد روی این گیاه حساب بیشتری باز نمایند.

هشدار! زیاده روی برای شما ممنوع است

علی رغم همه خواصی که زردچوبه دارد ذکر یک نکته اهمیت بسیاری دارد. دکتر ابراهیمی می گوید: زیاده روی در مصرف زردچوبه به خصوص برای صاحبان مزاج گرم و خشک ضرر دارد. مصرف بیش از مقدار آن برای قلب ضرر دارد و البته مصلح این ضرر، آب لیموترش و بالنگ است. زنان باردار به دلیل افزایش خطر سقط باید از دریافت مقادیر بالای آن اجتناب نمایند. اگر در مصرف این گیاه زرد رنگ زیاده روی کنید ترشح اسید معده تان افزایش پیدا می نماید و زخم معده بدتر می گردد. پس اگر گرفتار زخم های گوارشی هستید زردچوبه را با احتیاط مصرف کنید و دور زیاده روی را یک خط قرمز بکشید. اگر بیماری کیسه صفرا دارید هم در استفاده از این گیاه خساست به خرج دهید. چون مزاج زرد چوبه گرم و خشک است و مصرف زیاد آن در بیماران صفراوی سبب بزرگ شدن کیسه صفرا و بعلاوه افزایش احتمال مسدود شدنش می گردد. از مصرف همزمان زردچوبه وآسپرین در درمان بیماری های انعقادی خودداری کنید، زیرا هر دو باعث رقیق شدن خون می شوند.

این گیاه همه فن حریف

می دانستید زردچوبه یک گیاه همه فن حریف است؟ دکتر ابراهیمی می گوید: خوردن زردچوبه به مقدار معمول آن، ترشح صفرا را زیاد نموده و اختلالات کبدی را برطرف می نماید. مصرف آن از پوکی استخوان، روماتیسم و بیماری های مفصلی جلوگیری می نماید. نوشیدن چند گرم دم نموده زردچوبه قبل از خواب برای برطرف ضعف قوای مغزی، بی خوابی، اضطراب و برطرف تصلب شرایین مغزی اثر مفید دارد. مصرف آن به طور موضعی برای التیام زخم ها از مارگزیدگی تا آکنه کاربرد دارد. بعلاوه موجب کاهش چربی های بد خون می گردد. زردچوبه گرفتگی و انسداد صدا را هم باز می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1340

به "مزاج زردچوبه چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزاج زردچوبه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید