مدیریت کرونا، ویروسی شد

به گزارش مجله شهبازی، این روزها شاهد نزاع بین وزیر بهداشت و درمان، سعید نمکی و رئیس جمهوری، حسن روحانی در مسائل مربوط به بحران کرونا هستیم.

مدیریت کرونا، ویروسی شد

یک روز، وزیر بهداشت و درمان درباره مدیریت و این که به او اجازه کار نداده اند، می گوید و روز بعد، رئیس جمهوری جواب او را می دهد.

جدال لفظی بین رئیس جمهوری و وزیر بهداشت و درمان، می تواند زنگ خطر مدیریت بحران کرونا را به صدا دربیاورد. توجه به فرماندهی واحد و یکدست در مدیریت بحران، مساله بسیار مهمی است. این که نظرات مدیران بحران با هم متفاوت باشد امر عجیبی نیست اما این که نظرات مخالف رسانه ای گردد، می تواند به مدیریت بحران کرونا ضربه بزند.

چندصدایی در مدیریت بحران کرونا باعث ایجاد ابهام می گردد. ابهام می تواند مردم را در رعایت پروتکل های بهداشتی مردد کند. حال شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم هستیم.

بنابراین می توان گفت اگر رئیس جمهوری نمی تواند با وزیر بهداشت و درمان کار کند، بهتر است شخص دیگری را جایگزین ایشان کند.

نباید فراموش کنیم نزاع بین دو مدیر ارشد، فقط به ضرر مردم است و سلامت مردم جامعه را هدف گرفته است.

بحران ویروس کرونا افزایش پیدا نموده است و هر روز آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن بیشتر می گردد. بی توجهی به سلامت مردم و توجه به بگومگوهای سیاسی می تواند این آمار را در روزهای بعد افزایش دهد. زمان می تواند راه چاره مسائل مدیران دولتی باشد.

شرایط امروز جامعه ایرانی، شبیه شش ماه پیش جامعه آمریکاست؛ زمان انتخابات و زمانی که دو نامزد انتخاباتی، مدیریت کرونا را رها کردند و به تنش های سیاسی پرداختند. این روزها هم مدیران دولتی به جای مدیریت بیماری کرونا به جدال سیاسی می پردازند.

دو ماه تا زمان انتخابات ایران مانده اما از همین امروز تیرهای سیاسی به سمت مدیریت بحران کرونا رها شده است.

عقده های سیاسی در صحنه مدیریت بحران کرونا باز شده اند. حالا زمان حسابرسی سیاسی نیست. به وقتش کارشناسان می توانند به نحوه مدیریت رئیس جمهوری یا وزیر بهداشت و درمان در زمان کرونا بپردازند.

امروز همه باید تمام توان شان را متوجه مقابله با بیماری کرونا نمایند. تنها راه مقابله با بیماری کرونا، فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون ملی است. در شرایطی که همه کشورها به شکل یکسان به واکسن دسترسی ندارند، فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه چاره است.

در فرانسه تنها 30 تا 40 درصد از مردم، یک دوز واکسن تزریق نموده اند و در ژاپن هم تعداد اندکی از مردم واکسن زده اند، بنابراین در شرایطی که در بسیاری از کشورها واکسیناسیون به طور کامل انجام نشده است، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی تنها راه چاره کاربردی و عملی است اما رعایت پروتکل های بهداشتی، عزم ملی، همکاری و مدیریت یکپارچه را می طلبد و چندصدایی و نزاع مدیران دشمن مدیریت یکپارچه بحران کروناست.

مهدی زارع - کارشناس مدیریت بحران / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 890

به "مدیریت کرونا، ویروسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت کرونا، ویروسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید