علت آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ کشور تعیین شد

به گزارش مجله شهبازی، خبرنگاران: نورالهی گفت: علت تصمیم های غلط برای کاهش آلودگی ها نبود تحقیقات درست و دقیق برای برطرف آلودگی هاست.

علت آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ کشور تعیین شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران؛ یونس نورالهی کارشناس انرژی درباره آلودگی هوای تهران گفت: آلودگی های تهران حاصل استفاده از رشد تکنولوژی در کشور است و وقتی کشور به سمت استفاده از تکنولوژی های مختلف برای آسایش بیشتر پیش می رود قطعا این پیشرفته شدن یک نوع آلودگی برای محیط زیست به وجود می آورد که هر کشوری برای جلوگیری و کنترل آن راهکار هایی سراغ دارد.

او ادامه داد: همه ساله در تهران و دیگر کلان شهر ها با آغاز فصل زمستان و وارونگی دما آلودگی ها در سطح پایین جو جمع می شوند و در پی آن مشکلاتی برای سلامتی مردم ایجاد می نماید.

این کارشناس درباره راهکار های لازم برای کنترل آلاینده های شهری گفت: علاوه بر استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای ماشین های شخصی، مسئولان باید سرویس هایی را برای مدارس و کارمندان در نظر بگیرند تا به جای اینکه 20 کارمند 20 عدد ماشین را در خیابان بیاورند با یک خودرو به محل کارشان بروند.

کیفیت بنزین باید صحت سنجی گردد

او گفت: یکی از بحث های شایعی که سازمان ملی استاندارد با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی دارد، بحث کیفیت پایین بنزین هاست که همیشه شرکت ملی پالایش این موضوع را رد می نماید؛ اگر یک ناظری بین عملکرد این دو نهاد وجود داشته باشد، می توان بحث های این دو سازمان را حل و فصل کند.

یکی از مهمترین مسائل در بحث آلودگی، تفاوت میانگین مصرف سوخت خودرو در ایران و کشور های دیگر است که در کشور های توسعه یافته به ازای هر 100 کیلومتر زیر 5 لیتر سوخت استفاده می نمایند که این میزان سوخت در ایران 10 یا 11 لیتر است.

نورالهی تاکید نمود: راهکار هایی که برای مدیریت آلودگی ها وجود دارد راهکار آنی و زودگذر نیستند، بلکه در یک بازه زمانی طولانی می توانیم آلاینده ها را کنترل کنیم.

این کارشناس در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه سهم آلودگی خودرو ها، موتورسیکلت ها و اتوبوس ها در تهران چقدر است؟ گفت: این تفکیک بین خودرو ها وجود ندارد و تحقیق و جامع مشخصی در تهران انجام نشده است، همه این اطلاعات و ارقام های مربوط به اندازه گیری تفکیک آلودگی خودرو ها مربوط به سال 73 و 74 است که ژاپنی ها در تهران این تحقیق را انجام داده اند.

این آمار ها درصد 70 به 30 آلایندگی خودرو ها را به آلودگی سیستم های گرمایشی خانواده ها نشان می دهد؛ برای اطلاعات دقیق از تفکیک این آلایندگی ها باید مطالعات جدیدی صورت گیرد.

نور الهی در سرانجام گفت: اینکه تا به حال تصمیم درستی برای برطرف آلودگی ها گرفته نشده به خاطر ضعف اطلاعاتی است یعنی تا به حال اطلاعات قابل اتکا و درستی در دست نداشتیم تا بتوانیم تصمیم درستی به عنوان راهکار ارائه دهیم که این مسئله هم بخاطر کم کاری متخصصان این زمینه است و هم به خاطر ضعف کاری مسئولین است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 69

به "علت آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ کشور تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ کشور تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید