علائم سرطان سینه در زنان جوان

به گزارش مجله شهبازی، زنان جوان اغلب به اندازه کمتری در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. اما در حقیقت، زنان در دهه سوم زندگی خود امکان مبتلا به سرطان سینه را دارند.

علائم سرطان سینه در زنان جوان

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

زنان جوان اغلب به مقدار کمتری در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. اما در حقیقت، زنان در دهه سوم زندگی خود امکان مبتلا به سرطان سینه را دارند.

سرطان سینه می تواند به اسم توسعه رشد بدخیم در بافت های سینه به واسطه تقسیم سلولی غیر طبیعی و کنترل نشده تعریف شود. این نوع سرطان می تواند مجاری سینه که حامل شیر هستند، یا لوبول های سینه ها را که فراوری نماینده شیر هستند را تحت تاثیر قرار دهد. سرطان سینه می تواند تهاجمی و یا غیر تهاجمی باشد. سرطان مجاری داکتال تهاجمی نوعی از سرطان بوده که در مجاری شیری سینه آغاز شده و می تواند به بخش های دیگر سینه و یا حتی بدن هم توسعه یابد. این نوع سرطان شایع تر از سرطان سینه غیر تهاجمی می باشد.

بر اساس انجمن سرطان آمریکا، سرطان سینه یکی از علل پیشرو مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان آمریکایی می باشد. اعتقاد بر این است که تنها زنان بالای 40 سال در معرض توسعه این بیماری قرار دارند. هر چند که این گفته تا حدی درست است، اما به طور کامل صحت ندارد. به عبارت دیگر، هر زن جوان بین سنین 20 تا 40 سال می تواند به این بیماری مبتلا شود. بر اساس مطالعات اجرا شده به وسیله متخصصان، حداقل 7 درصد از زنانی زیر 40 سال مبتلا به سرطان سینه می شوند. این موضوع نشان می دهد که زنان جوان هم قطعا در معرض توسعه این سرطان بوده و از این رو مطلعی از علائم مرتبط با این بیماری برای آن ها مهم می باشد. اجازه بدهید در ابتدا نگاهی به عوامل خطرساز بروز این بیماری بیندازیم.

عوامل خطر

چندین عامل وجود دارد که باعث بروز سرطان سینه در زنان می شود. چنین عوامل خطر سازی در زیر ذکر شده است.

سابقه خانوادگی سرطان سینه باعث شده تا زنان را به مقدار بیشتری در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد. در صورتی که خویشاوندان نزدیک زن مانند مادر، عمه، خواهر و یا مادر بزرگ مبتلا به این بیماری باشد، احتمال بالایی وجود دارد که این زن هم به این سرطان مبتلا شود.

سرطان سینه در زنانی که قبلا به این بیماری مبتلا شده و تا حدودی بهبود یافته اند، هم ممکن است مجددا عود کند.

علل دیگر بروز این نوع سرطان که اخیرا توسعه یافته، افزایش حجم سینه می باشد، هنگامی که زن در معرض افزایش حجم سینه قرار می گیرد، عدم تعادل هورمونی ایجاد شده و همین امر احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2 به واسطه اپیزودهای قبلی روبروه با تابش هم خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان جوان افزایش می دهد.

عوامل زیست محیطی مانند آفت کش ها، آلاینده های مواد غذایی، استفاده از مواد ضد عرق هم مسئول بروز این بیماری هستند.

از دیگر عوامل خطر نژاد، سینه های متراکم، چاقی و مصرف بالای گوشت قرمز اسم شده است.

اگرچه سرطان سینه بین زنان جوان و مسن تفاوتی با هم ندارند، اما این بیماری زندگی زنان جوان را به مراتب بیشتر از زنان مسن تحت تاثیر قرار می دهد. در رابطه بعضی از مسائل مربوط به این موضوع در زیر بحث شده است.

از آن جا که تشخیص زودهنگام این بیماری مشکل می باشد، اما هر چه زودتر این بیماری تشخیص داده شود، روش های درمانی و داروهای موثرتری به منظور پیشگیری از آسیب بیشتر به کار گرفته می شود.

مطالعات موردی نشان داد که زمانی که سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص و درمان نشود، احتمال عود مجدد این بیماری در آینده هم وجود دارد.

در بعضی موارد خاص، ماستکتومی یعنی حذف یک و یا هر دو سینه تنها گزینه درمانی بوده که می تواند منجر به بروز استرس، افسردگی و منزوی شدن بیمار شود.

اگرچه هیچ علت علمی وجود ندارد، اما اشاره شده که سرطان سینه در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، می تواند تاثیر مستقیمی بر باروری، چرخه قاعدگی و سن یائسگی بیمار داشته باشد.

علائم بروز سرطان سینه

علائم و نشانه های هشدار دهنده متنوعی از سرطان سینه وجود دارد که برای از آن ها در زیر مورد اشاره قرار گرفته اند.

ظهور توده ها

توده شایع ترین نشانه سرطان سینه می باشد. با این حال، از آن جا که آناتومی سینه ها غیر یکنواخت است، تشخیص این مساله مشکل می باشد و از این رو توده های تشکیل شده درون سینه برای مدتی نادیده گرفته می شود. توده بافت ضخیمی بوده که نزدیک سینه ها و بعضی مواقع در زیر بغل احساس می شود. این توده ها همچون نخود کوچکی بوده، اما درد چندانی ندارند، با این حال، ممکن است در منطقه مورد نظر حساسیت یا سوزش احساس شود.

تغییرات در ساختار نوک سینه

یکی از اولین نشانه های بروز سرطان سینه، تغییرات انجام شده در نوک سینه ها می باشد. بیشتر زنان ممکن است مشاهده نمایند که نوک سینه آن ها به عقب رانده شده، به طوری که به نظر می رسد به داخل وارد شده است. نوک سینه ها ممکن است قرمز رنگ شده و درد و سوزش هم در این ناحیه احساس شود.

ترشحات نوک سینه ها

زنی که مبتلا به سرطان سینه می باشد ممکن است یک ترشحات ضخیم، روشن و یا خونی رنگی را از نوک سینه تجربه کند.

تغییر در میزان سینه

یکی دیگر از تغییرات شایع که در زنانی که مبتلا به سرطان سینه هستند مشاهده می شود، تغییر در میزان یا شکل سینه می شود. اگرچه این تغییرات به تدریج رخ می دهند، اما در طی یک دوره زمانی ممکن است میزان سینه به مقدار قابل توجهی تغییر کند. با این حال، این که آیا میزان سینه ها افزایش یا کاهش می یابد از زنی تا زن دیگر متفاوت می باشد. به عبارت دیگر، بعضی از زنان ممکن است کاهش در میزان سینه را تجربه نمایند، در حالی که بعضی دیگر از زنان این کاهش را تجربه ننمایند. بعلاوه، تغییر ناگهانی در میزان سینه یکی دیگر از علائم بروز سرطان می باشد.

تغییرات در بافت و رنگ سینه ها

بیماران ممکن است مشاهده نمایند که رنگ سینه به صورتی یا قرمز تغییر می یابد. تغییر در رنگ ممکن است یا بر روی کل سینه رخ دهد و یا تنها بر روی نواحی خاصی از پوست ایجاد شود.

زخم ها ممکن است بر روی پوست سینه رخ دهد.

در صورتی که هر کدام از علائم فوق را تجربه کردید، باید بعضی آزمایشات را به منظور تشخیص زود هنگام این بیماری انجام دهید. این آزمایشات به آنالیز شرایط دقیق بیمار و نشان دادن مکان و مقدار پیشرفت تومور و سرطان یاری می نماید.

ماموگرام

ابزار تشخیصی که از اشعه ایکس با شدت پایین به منظور تشخیص هر گونه اختلال در سینه های انسان استفاده می نماید. معمولا این استفاده از این تکنیک برای زنان جوان توصیه نمی شود، چون تشخیص رشد غیر طبیعی در بافت های سینه متراکم را با شکست روبرو می سازد.

اولتراسوند

این تکنیک سینه ها را در معرض امواج قرار داده که تصویر واضحی از ساختار و حرکت اندام ها ارائه می دهد. این تست قابل اعتمادتر از ماموگرام در زنان نوجوان می باشد.

بیوپسی

در خصوص رشد مشکوک بافت های سینه، نمونه هایی از بافت سینه گرفته شده و برای معین ماهیت، درجه و غیره سلول های نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود.

تصویر برداری رزونانس مغناطیسی و اسکن توموگرافی کامپیوتری هم به آشکار کردن وجود سرطان و یا تومور در هر کدام از اندام های بدن یاری می نماید.

حالا که از خطرات سرطان سینه در زنان مطلع شدید، امیدوارم علائم بروز این بیماری را جدی بگیرید. انجمن سرطان آمریکا به زنان توصیه می نماید که ماهانه تست سرطان سینه را انجام دهند. در صورتی که متوجه بروز هر گونه علائم غیر عادی ذکر شده در بالا شدید، به منظور تشخیص و درمان بیماری بلافاصله با پزشک مشورت کنید. جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون درمانی و تغییر سبک زندگی بعضی از گزینه های درمانی سرطان سینه می باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1112

به "علائم سرطان سینه در زنان جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم سرطان سینه در زنان جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید