طرز تهیه خورشت فسنجون (فسنجان) ملس با مرغ؛ 11 نکته برای خوشمزه تر شدن آن

به گزارش مجله شهبازی، خورشت فسنجون یا فسنجان یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین خورشت های ایرانی است. خواستگاه و اصالت خورشت فسنجون از استان گیلان است. اما به علت طعم بی نظیر و خوشمزه آن در بیشتر شهرهای ایران پخته می شود. این غذا معمولا با گوشت یا مرغ برای ناهار درست می شود که این بار قصد داریم طرز پخت آن با مرغ را به شما عزیزان آموزش دهیم. اگر قصد دارید این غذا را با گوشت های قلقلی درست کنید، طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی را دنبال کنید. گفته می شود که خورشت فسنجون یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی ایرانی است که قدمت آن به دوره ساسانیان بر می شود. در منطقه ها شمالی در تهیه فسنجون از گوشت اردک و گاهی گوشت قلقلی استفاده می نمایند. در ادامه شما را با طرز تهیه خورشت فسنجون با گوشت مرغ آشنا خواهیم کرد. این خورشت خوشمزه را برای شام شب یلدا و مراسم دیگر نیز سرو می نمایند.

طرز تهیه خورشت فسنجون (فسنجان) ملس با مرغ؛ 11 نکته برای خوشمزه تر شدن آن

اگر فسنجان تلخ شد، چه کار کنیم؟

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجون :
مغز گردو300 گرم
مرغ4 تکه ران یا سینه
رب انار4 قاشق غذا خوری
پیاز1 عدد بزرگ
شکر2 قاشق غذا خوری
زعفران آب نموده1 قاشق غذا خوری
روغن مایعبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

دستور تهیه خورشت فسنجون :

  • در مرحله اول تهیه خورشت فسنجون، مرغ ها را پاک کنید و خوب بشویید و در داخل آبکش قرار دهید، تا آب آن خشک گردد. سپس بر روی مرغ ها میزانی نمک و فلفل سیاه بپاشید.
  • یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن میزانی روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ گردد. سپس مرغ ها را درون روغن قرار دهید و تفت دهید تا سرخ شوند. بعد از اینکه یک طرف مرغ ها سرخ شد آن ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ گردد. بعد از اینکه سرخ کردن مرغ ها تمام شد آن ها را در یک کاسه بگذارید.
  • در گام بعدی پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.
  • یک قابلمه را انتخاب کنید و درون آن میزانی روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ گردد. سپس پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا میزانی بافت پیاز نرم گردد. سپس میزانی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند و مجددا آن ها را تفت دهید.
  • سپس به قابلمه، مغز گردوهای خرد شده را اضافه کنید و سپس خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن ها را با یکدیگر به مدت 5 دقیقه تفت دهید.
  • در مرحله بعد رب انار را به قابلمه اضافه کنید و به آن نیز 5 دقیقه فرصت دهید تا سرخ گردد.
  • به قابلمه مرغ هایی را که از قبل سرخ کردید را اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید تا با مواد یکدست گردد. سپس کمی آن را تفت دهید و در نهایت چند پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه دهید تا خورشت فسنجون به آرامی پخته گردد.
  • حداقل به خورشت فسنجون 3 ساعت وقت دهید تا کاملا جا بیفتد و روغن بیندازید و در نهایت در نیم ساعت پایانی پخت خورشت، 2 قاشق غذا خوری شکر را به همراه 1 قاشق غذا خوری زعفران دم نموده را به خورشت اضافه کنید.

طرز تهیه فسنجان بدون استفاده از روغن(رژیمی)

اگر شما تمایل دارید که در پخت فسنجون از روغن استفاده نکنید و وعده غذایی سالم تری را مصرف کنید، می توانید از آموزش زیر بهره ببرید که در آن تنها از روغن گردو استفاده شده است.

[aparat id=E9rA8″]

بعد از پخته شدن خورشت فسنجون آن را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه پلو زعفرانی سرو کنید.

نکات طلایی در تهیه خورشت فسنجون:

  • اگر شما هوادار خورشت فسنجون ترش به مانند روش گیلانی و مازندرانی باشید، دیگر احتیاجی به افزودن شکر زیاد به خورشت نیست ولی بهتر است میزان کمی شکر را جهت رنگ و لعاب بیشتر اضافه کنید.
  • خورشت فسنجون را می توان با گوشت گوسفند، گوشت گوساله، گوشت مرغ، گوشت مرغابی، گوشت بوقلمون، گوشت شتر و … درست کرد. اما با در نظر گرفتن طب سنتی که می گوید گردو دارای طبع گرمی است، بهتر است از گوشت گوساله که دارای طبع سرد است، بهره ببرید تا طبع خورشت فسنجون را متعادل کند.
  • اگر می خواهید در خورشت فسنجون از گوشت قرمز بهره ببرید، بهتر است گوشت را به شکل قلقلی در بیاورید تا ظاهر خورشت شما زیباتر به نظر برسد.
  • چنانچه فسنجان شما تلخ شد و به تلخی مزه آن می زد، در مقاله علت تلخی فسنجان و برطرف آن را مطالعه کنید.
  • برای اینکه چربی درون گردوها آزاد گردد، بهتر است آن ها را درون آب سرد بریزید تا به آن ها شوک وارد گردد و روغن درون آن ها به آب منتقل گردد. سپس از آب حاصله برای تهیه خورشت فسنجون بهره ببرید.
  • در تهیه خورشت فسنجون احتیاج به استفاده زیاد از روغن نیست، چون خود گردو به میزان لازم چربی ایجاد می نماید.
  • می توانید برای طعم بهتر خورشت فسنجون از 1 قاشق غذاخوری دارچین و 1 عدد برگ بو به مرغ ها در هنگام تفت دادن اضافه کنید.
  • در هنگام آماده شدن خورشت هنگامی که آب خورشت هنوز رقیق است ولی مرغ شما کاملاً پخته شده است، بهتر است مرغ را از قابلمه خارج کنید و بگذارید تا آب خورشت به تنهایی تبخیر گردد. سپس دوباره مرغ را به قابلمه اضافه کنید.
  • یک روش برای اینکه خورشت فسنجون شما بیشتر روغن بندازد این است که به درون آن چند قالب یخ کوچک بریزید تا به گردوها شوک وارد گردد و روغن از آن ها خارج گردد.
  • برای اینکه کمی رنگ به خورشت فسنجون بدهید می توانید در انتهای آماده شدن آن یک قاشق رب گوجه فرنگی را به خورشت اضافه کنید.
  • خورشت فسنجون یک غذای زمان بر است. بنابراین در تهیه و پخت آن حوصله و صبر به خرج دهید.

طرز تهیه خورشت فسنجون که در مجله اینترنتی خبرنگاران به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1170

به "طرز تهیه خورشت فسنجون (فسنجان) ملس با مرغ؛ 11 نکته برای خوشمزه تر شدن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت فسنجون (فسنجان) ملس با مرغ؛ 11 نکته برای خوشمزه تر شدن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید