خبرنگاران 80 داروخانه برای توزیع انسولین در استان مرکزی مشخص شد

به گزارش مجله شهبازی، اراک - خبرنگاران - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: 80 داروخانه در این استان با هدف دسترسی آسان بیماران دیابتی به انسولین قلمی معین شد.

خبرنگاران 80 داروخانه برای توزیع انسولین در استان مرکزی مشخص شد

دکتر عباس علیمرادیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: بیماران دیابتی با ثبت نام در سامانه سامانه تیتک(TTAC) می توانند انسولین مورد احتیاجشان را از مراکز مشخص شده دارویی تهیه نمایندو با اجرایی شدن این طرح با نظم و عدالت انسولین به دست مصرف نمایندگان واقعی می رسد و از کمبود آن جلوگیری می گردد.

وی گفت: داروخانه های منتخب برای توزیع انسولین در این استان موظف هستند سهمیه مشخص شده را فقط بر مبنای داده های ثبتی در سامانه تیتک به فروش برسانند و با ثبت دارو در سامانه از فروش غیرمنطقی و خارج از شبکه آن جلوگیری می گردد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک و خدمات بهداشتی و درمانی گفت: مشکل تامین و توزیع انسولین قلمی برای بیماران دیابتی استان مرکزی حل شده و این بیماران می توانند داروی مورد احتیاج خود را با تدابیر اتخاذ شده با خیال راحت تهیه نمایند.

دکترعلیمرادیان اضافه نمود: کمبود انسولین قلمی مختص استان مرکزی نیست و سایر مناطق کشور نیز با ان دست و پنجه نرم می نمایند، چرا که این دارو در زمره اقلام وارداتی است که در تامین به موقع آن موانعی ایجاد شده بود.

وی گفت: 50مراکز داروخانه منتخب برای توزیع انسولین در اراک 50 باب است که بیماران با نسخه پزشک و ارایه کد ملی می توانند دارو مورد احتیاج خود را دریافت نمایند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: با توجه به محدودیت در تامین انسولین، این دارو فقط به بیماران دارای پرونده پزشکی قابل ارایه است و به صورت دستی به فرد دیگری داده نمی گردد.

دکتر علیمردایان اضافه نمود: سهمیه داروخانه هایی که انسولین را در سامانه ثبت نمی نمایند، تجدید نظر خواهد شد و در مراحل بعدی سایر اهرم های قانونی برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده به کار گرفته می گردد.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: طبق برآوردهای علمی 9 و نیم درصد از جمعیت 25 سال به بالای این استان به دیابت مبتلا هستند.

دکتر پری میرشفیعی اضافه نمود: آخرین اطلاعات در سامانه سیب سلامت که به وسیله مراکز بهداشتی و درمانی به دست آمده بیانگر آن است که شیوع دیابت در زنان استان 2 برابر مردان است و موارد شناسایی شده این بیماری غیرواگیر در حوزه روستایی به شهرها بهتر در استان اجرا شده است.

وی گفت: تا به امروز موارد ابتلا به دیابت در هفت درصد از جمعیت 25 سال به بالای مناطق روستایی و حدود چهار دصد از جمعیت مشمول شهرهای استان شناسایی و در سامانه سیب درج شده است.

19 بیمارستان فعال با یک هزار و 945 تخت مصوب و یک هزار و 750 تخت فعال و 85 بخش درمانی در استان مرکزی وجود دارد که 15 واحد بیمارستانی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و 2 بیمارستان نیز خصوصی در اراک و ساوه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 812

به "خبرنگاران 80 داروخانه برای توزیع انسولین در استان مرکزی مشخص شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 80 داروخانه برای توزیع انسولین در استان مرکزی مشخص شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید