مرگ دانشمندانی که مقبره پادشاه را گشودند

به گزارش مجله شهبازی، دانشمندان می گویند قارچ رشدکرده در مومیایی ها، ممکن است برای انسان خطرناک باشد.

مرگ دانشمندانی که مقبره پادشاه را گشودند

به گزارش همشهری آنلاین، برخلاف چیز هایی که در فیلم های سینمایی می بینیم، خبری از زنده شدن مومیایی ها و راه افتادن و انتقام گرفتنشان نیست. در عوض، قارچ هایی که درون مومیایی ها رشد نموده اند، ممکن است تهدیدی برای سلامت انسان ها باشد. موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک اعلام نموده که مشاهده قارچ در آنالیز مومیایی ها، باعث نگرانی در خصوص نحوه نگهداری و نمایش مومیایی ها به مردم شده است.

این نمایشگاه که با نام مومیایی های گوآناخوآتو شناخته می گردد، در سال 2009 در ایالات متحده برگزار گردید. این نمایشگاه اخیرا در مکزیکوسیتی برگزار گردیده و شش مومیایی در جعبه های شیشه ای نمایش داده شدند و از آن جا که معلوم نیست ویترین های شیشه ای چقدر جلوی تبادل هوا را می گیرند، موسسه به مردم هشدار داد.

این موسسه در بیانیه ای اعلام نمود: نگران نماینده است که آن ها همچنان بدون تدابیر ایمنی برای عموم به نمایش گذاشته می شوند. در بعضی از عکس های منتشر شده، حداقل یکی از اجساد به نمایش گذاشته شده، که در نوامبر 2021 به وسیله موسسه بازرسی شده است، نشانه هایی از تکثیر کلنی های احتمالی قارچ را نشان می دهد.

عفونت های قارچی مرگبار مومیایی ها مطمئنا اتفاقات رایجی نیستند، اما بی سابقه هم نیستند. 10 نفر از 12 دانشمندی که در سال 1970 در گشایش مقبره پادشاه کازیمیر چهارم در لهستان حضور داشتند، در عرض چند هفته پس از این رویداد جان خود را از دست دادند و احتمالا در اثر قارچ رشد نموده درون مقبره و این تنها نمونه ثبت شده هم نیست.

مومیایی ها از دهه 1860 بخشی از فرهنگ مکزیک بوده اند. وقتی خانواده های متوفی نتوانستند به پرداخت هزینه دفن ادامه دهند، قرار شد اجساد نبش قبر شوند. کارگرانی که قرار بود استخوان های خاک آلود را از بین ببرند، در عوض با بدن های کاملا دست نخورده روبرو شدند. این اجساد که با دخالت عوامل طبیعی حفظ شده بودند، بعد ها برای جذب مشتریان ثروتمند به نمایش گذاشته شدند. به گزارش نشنال جئوگرافیک، بازدیدنمایندگان اولیه برای مشاهده مومیایی ها به زیر زمین سفر می کردند و از سال 1969، آن ها در موزه گوآناخوآتو به نمایش گذاشته شدند.

اوایل دهه 1900، برای بازاریابی نمایشگاه مومیایی ها، عناصر ترسناک به آن اضافه شد. بعضی از اجساد با بازو های جمع شدن روی قفسه سینه و با آرواره های باز در ویترین نمایش داده شدند تا این تصور ایجاد گردد که مومیایی در حال فریاد زدن است.

سبک نمایش این مومیایی ها مدت هاست که نقدها اجتماعی را در پی داشته است. جرالد کانلوگ، استاد بازنشسته تصویربرداری تشخیصی در دانشگاه کوئینیپیاک، به نشنال جئوگرافیک می گوید: این ها فقط افراد عادی هستند که منبع اطلاعات دوره ای هستند که در آن زندگی می کردند. آن ها در این خیابان ها قدم می زدند، به بازار قدیمی می رفتند و... آن ها نباید به شکل عجیب و غریبی نمایش داده شوند.

در فوریه 2022، تلاشی برای شناسایی مومیایی ها شروع شد. اکنون نگرانی های بهداشتی به نقدها اجتماعی اضافه شده است. در بیانیه موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک آمده است: همه موارد باید به دقت آنالیز گردد تا ببینیم آیا این مومیایی ها برای کسانی که آن ها را نگهداری می نمایند و بعلاوه بازدیدنمایندگان، خطری دارند یا نه.

منبع: فرارو
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1504

به "مرگ دانشمندانی که مقبره پادشاه را گشودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ دانشمندانی که مقبره پادشاه را گشودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید